SOCb2000 Aplikovaná sociologie ve veřejné správě

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marcela Petrová Kafková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. (přednášející)
Olga Zhmurko, M.A. (přednášející)
Garance
Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 10:00–11:40 U43
Předpoklady
žádné předpoklady
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem aplikované sociologie je „vynášet“ sociologické, potažmo demografické, vědění mimo univerzitu a akademickou sféru. Kurz se zaměří na praktická cvičení v tvorbě datových modelových podkladů pro strategie a politiky. Veřejná sféra (politika/policy) a organizační struktura velké instituce (MUNI) budou sloužit jako tréninkové případové studie pro demonstraci a nácvik dovedností práce s daty a jejich vnášení do strategických dokumentů, a vice versa, tedy „překlad“ strategických dokumentů do datových potřeb.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu budou umět: - analyzovat strategické dokumenty sociologickými metodami - navrhnout operacionalizaci klíčových konceptů - tvořit datové podklady pro účely policy makingu
Osnova
  • Kurz nabízí praktické dovednosti, včetně „exkurzí“, tedy vhledů do praktického / autentického „policy making“ procesu na různých úrovních. Podporováno bude myšlení „outside the box“ (Jak změříme, jestli je světlo na semaforu dostačující pro různé skupiny přecházejících? Při stavbě sídliště zasadíme prvně trávníky, nebo zamalujeme a vykachlíkujeme cesty? Jak se žije seniorům v ulici budeme zjišťovat kvalitativně, nebo kvantitativně? Jak ověříme, že opatření přijatá proti osamělosti ve společnosti byla úspěšná?). Kurz je designován jako série prakticky orientovaných seminářů s výkladem a praktickým zpracování různorodých sociologických a demografických dat pro tvorbu tzv. evidence based policy, tedy opatřeních založených na důkazech. Kurz se zaměří především na oblast široce definované sociální politiky na národní, regionální a obecné úrovni, ale principy a postupy, které jsou předmětem kurzu, mohou být aplikovány i do řady dalších oblastí. Výstupem z kurzu bude podíl na praktickém cvičném projektu „měření“ věkové přátelskosti Masarykovy univerzity podle principů Age-friendly University Global Network (AFU), a bude zahrnovat práci s databázemi a case study, příp. rozhovory.
  • Úvod do problematiky: Koncept veřejného zájmu, tvorby „policy“, strategických dokumentů a mezioborové spolupráce
  • Páteřní koncept AFU I. Zaměstnavatel
  • Páteřní koncept AFU II. Vzdělavatel
  • Páteřní koncept AFU III. 3.role univerzity
  • Case study: MUNI (práce v terénu/datových zdrojích)
  • Case study: rodinná politika obecní, Regionální demografické prognózy
  • čtecí týden
  • Case study: Seniorská politika regionální a globální
  • Case study: Petice proti DpS
  • Case study: Vlny veder ve městech
  • Nástroje participativní tvorby strategií a zadávání
  • veřejných zakázek z pohledu zadavatele (AARP Livability)
  • (Spolu) Tvorba týmových projektů
  • Studentská projektová konference
  • Setkání v kurzu bude složeno z krátké prezentace problému a zadání, následované individuální, skupinovou a společnou prací studujících. Kombinována bude individuální práce v online zdrojích s kreativními módy spolupráce. (Formát 1 + 1) Kredity: 6 ETCS Vybrané zdroje: Poth, C.N. 2018. Innovation in Mixed Methods Research. Sage (kap. 2, str. 24-53). Bastow, S., Dunleavy, P., Tinkler, J. 2014. The Impact of the Social Sciences. Sage Tools for Advancing Age Inclusivity in Higher Education. https://bit.ly/30fOhGy Phillip G. Clark & Skye N. Leedahl. 2019. Becoming and being an Age-Friendly University (AFU): Strategic considerations and practical implications, Gerontology & Geriatrics Education, 40:2, 166-178,DOI: 10.1080/02701960.2019.1579714 Nina M. Silverstein, Meghan Hendricksen, Lauren Marshall Bowen, Andrea J. Fonte Weaver & Susan Krauss Whitbourne. 2019. "Developing an Age-Friendly University (AFU) audit: A pilot study" Gerontology & Geriatrics Education, 40:2, 203-220, DOI: 10.1080/02701960.2019.1572006 Amanda Simon, Sarah Masinda, Andrea Zakrajsek. 2020. Age-Friendly University environmental scan: Exploring “age-friendliness” with stakeholders at one regional comprehensive university. Gerontology & Geriatrics Education 0:0, pages 1-14. The British Sociological Association Applied Sociology Group https://appsoc.org.uk/?page_id=1435 (Resources) AARP The Livability Road map (resources) Data Brno CVVM (Společenské hrozby podle veřejnosti) Morse, J.M. 2003. A Review Committee´s Guide for Evaluating Qualitative Proposals. Qual Health Research, 13 (6) 20:833-851 Záznam semináře Rodinná politika v praxi - ABC rodinné politiky https://www.youtube.com/watch?v=2jR2aOfTHss (3h) Motto: „Many, if not most sciences, present two aspects or departments, closely related to each other but distinct from each other. The first department is that which is called the theoretic or pure science. Its function is to study phenomena, ascertain facts, and establish laws and principles. It has no object in view beyond the acquirement of knowledge. The second department is the practical or applied science. This division has much of the nature of an art, its purpose being to take the facts, principles, and laws worked out by pure science, and devise methods of utilizing them to serve some human purpose. ... Applied sociology, ... seeks to serve wider ends than the accumulation of knowledge. It is concerned less with the ascertainment of truths than with the utilization of truths to serve human ends. Applied sociology turns its face not to the past, but to the present and future, and since the present is but a point of time, preponderantly to the future; it is not so much concerned with finding out why society is as it is, as with determin- ing how society can be made different from what it is better than it is.“ Fairchild, Henry Pratt. 1921. Outline of Applied Sociology. New York: Macmillan company, 1921. (pp.4-5) Available at: https://archive.org/details/outlineofapplied00fairiala/page/4/mode/2up
Výukové metody
přednášky, diskuse ve třídě, skupinové projekty, prezentace odborníků v daných odvětvích, domácí úkoly, četba
Metody hodnocení
závěrečný projekt, prezetace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.