FSS:SOCb2003 Proseminář k sociol. teorii - Informace o předmětu
SOCb2003 Proseminář k obecné sociologické teorii
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Kateřina Nedbálková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Váňa, PhD (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SOCb2003/1: Út 16:00–17:40 U33, K. Nedbálková
SOCb2003/2: St 14:00–15:40 U53, J. Váňa - Předpoklady
- ! SOC103a Proseminář k sociol. teorii
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/40, pouze zareg.: 0/40 - Mateřské obory/plány
- předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
se orientovat v základních paradigmatech a tématech současné sociologické teorie;
porozumět a vysvětlit klíčové koncepty a výkladová schémata, která se v sociologických paradigmatech uplatňují a činí z nich výzkumné programy pro empirické analýzy;
rozeznávat interpretační možnosti jednotlivých paradigmat a jejich klíčových konceptů při analýze konkrétních sociálních problémů;
identifikovat a formulovat sociální problémy v sociologickém jazyce, zasazovat je do obecného sociologického konceptuálního rámce;
interpretovat výsledky různých typů empirických výzkumů s ohledem na širší sociální souvislosti a jejich specifická zadání. - Výstupy z učení
- Znalost základního analytického aparátu obecné sociologie Schopnost pochopit základní sociální procesy na mikro i makro úrovni Základní znalost procesů modernizace Schopnost přesně a relevantně používat analytický aparát pro vysvětlení různorodých sociálních procesů a problémů
- Osnova
- Úvodní setkání
- Sociologie jako způsob pohledu na svět CH. W. Mills - Sociologická imaginace
- Role sociologické teorie v současnosti I. Šrubař - O smyslu a konstrukci sociologických teorií Konopásek, Z. 2010. Co znamená "sociální konstrukce"?
- Gender, nerovnosti, performativita C. West & D. H. Zimmerman - Dělat gender E. Gofmann – Všichni hrajeme divadlo: Úvod
- Společenství, kolektivita, národ B. Anderson - Ideas of Community: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism
- Modernita, identita, krize legitimity A. Giddens – Modernity & Self-identity: „The Self"
- Nerovnost, třída, revoluce Marx, K., Engels, B. Manifest komunistické strany
- Zakotvená teorie Glaser, B. G. (1968). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (1st pub). Weidenfeld and Nicolson
- Moc, diskurz, vědění M. Foucault. Dějiny sexuality
- Moc, subjekt, stát M. Foucault . Myšlení vnějšku: "Subjekt a moc"
- Kultura, umění, literární pole P. Bourdieu – Pravidla umění: „Vznik podvojné struktury“ C. Szaló – „Symbolická alchymie na literárním poli“ in Pravidla umění
- Modernita, krize legitimity D. Bell – Kulturní rozpory kapitalismu
- Literatura
- povinná literatura
- GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Translated by Milada McGrathová. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999, 247 s. ISBN 8090248241. info
- BOURDIEU, Pierre. The rules of art : genesis and structure of the literary field. Translated by Susan Emanuel. First published. Cambridge: Polity, 1996, xviii, 410. ISBN 9780745611525. info
- GIDDENS, Anthony. Modernity and self-identity : self and society in the late modern age. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 1991, [vii], 256. ISBN 0745609325. info
- Výukové metody
- semináře, referáty
- Metody hodnocení
- (a) Odevzdání poznámek z četby zadané literatury (10-krát za semestr); (b) Vypracování referátu zvolené téma; (c) Kritická reflexe referátu; (d) Aktivní účast na semináři, povolena je jedna neomluvená absence.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/SOCb2003