ZURb1247 Sociální sítě ve zpravodajství

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Schneider (cvičící)
Mgr. Barbora Telferová (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 Studio 527
Předpoklady
Student/ka by měl/a mít alespoň základní povědomí o produkci tuzemských zpravodajských médiích na sociálních sítích. Předpokládá se i osobní angažovanost na některé ze sociálních sítích, kam česká i zahraniční média umisťují zpravodajský obsah (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok…)
Výhodou je základní znalosti práce s audiovizuálním materiálem – natáčení a základní střih videa.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 6/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s fungováním zpravodajství na platformách sociálních sítí v současném tuzemském i mezinárodním mediálním prostředí. Kurz si klade za cíl objasnit studentům klíčové rozdíly mezi zpravodajskými mediálními výstupy na klasické platformy a na sociální sítě a naučit je základním specifikům moderního storytellingu.
Seminář by byl velmi prakticky zaměřen, po seznámení s teorií, budou studenti zapojeni i do praktické aplikace nabitých znalostí formou krátkých analýz, tvorby vlastních příspěvků, případně celých samostatných projektů.
Lektorem kurzu je Ondřej Schneider, vedoucí editor sociálních sítí, editor zpravodajství a lektor mobilní žurnalistiky ve zpravodajství ČT Brno. Na správě zpravodajských profilů se podílí už šest let a účastnil se rovněž několika zahraničních školení a konferencí.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu znát a schopni aplikovat základní rozdíly mezi zpravodajstvím pro tradiční platformy a pro sociální sítě. Naučí se rozlišovat nejčastěji užívané formáty. Ve svém dalším případném mediálním angažmá budou schopni přinést a nabídnout postupy a formáty v tuzemském prostředí zatím méně obvyklé. Naučí se rovněž základní mechanismy a kritéria rozlišování typu zpráv s potenciálem pro úspěch u publika na sociálních sítích. Stejně tak by studenti měli být schopni základního posouzení veřejných metrik úspěšností příspěvků na sítích.
Osnova
  • 1. Tradiční forma zpracování zpravodajství X zpracování na sociální sítě.
  • 2. Rozdíly mezi pojetím zpravodajství na sociálních sítích v komerčních médiích a médiích veřejné služby.
  • 3. Typy formátů příspěvků, postupy jejich tvorby, rozdílná vhodnost pro pokrývání různých zpravodajských událostí – optimalizace pracovních postupů.
  • 4. Základní strategie pro dosažení úspěšných metrik jakožto důležitého ukazatele „úspěchu“ zpravodajství na sociálních sítích.
  • 5. Publikační nástroje jako důležitý pomocník v plánování redakce.
  • 6. Rozdíly v přístupu k jednotlivým typům sociálních sítí (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok…). Rozdílné publikum = rozdílný obsah.
  • 7. Vyhodnocení veřejně dostupných metrik na sociálních sítích.
  • 8. Úskalí zpravodajství na sociálních sítích (dezinformace, obtížné třídění obsahu podle kvality, omezené možnosti monetizace obsahu…).
  • 9. Dilemata odlišných strategií tvorby obsahu – kvalita X kvantita.
  • 10. Plánování a návrhy závěrečných projektů.
  • 11. Závěrečné hodnocení, diskuse a zpětná vazba.
Výukové metody
Prezentace konkrétních ukázek a dovedností, praktická cvičení, samostatné úkoly a diskuse.
Metody hodnocení
Kurz je koncipován jako seminář a výuka je založena na praktických cvičeních. Podmínkou splnění předmětu je tedy účast na workshopech a plnění zadaných dílčích úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.