CORE026 Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 18:00–19:40 exP52
Předpoklady
Předmět je určen pro studenty bakalářských programů všech fakult MUNI.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 34/70, pouze zareg.: 1/70, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/70
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu bude zvýšit citlivost účastníků vůči psychologickým fenoménům a procesům, které by jinak mohly zůstávat (a zpravidla zůstávají) nereflektovány. Přednášky na teoretická témata budou vytvářet rámec pro hlavní těžiště předmětu, tj. praktické příklady, ukázky a aplikace na příkladech ze života.

Nedílnou součástí předmětu budou ukázky v seminární/cvičební podobě, kde si účastníci vyzkouší platnost odborných poznatků na vlastní kůži s adekvátní diskusí. Vyzkouší si tak např. sami roli expertů, kteří se snaží najít nenáhodné vzorce v reakcích testovaných subjektů i introspektivní práci a budou moci zkonfrontovat vlastní závěry s teoretickými tezemi.

Klíčová přitom bude procesuální stránka jevů a uvedení každého poznatku do kontextu: 1. komplexnějšího procesu/procesu vyššího řádu 2. systému zpětných vazeb.

Témata budou prezentována s ohledem na studenty různých oborů, současně ale tak, aby byla posilována touha doplňovat si získané poznatky spontánně vlastními silami.
Výstupy z učení
Absolvent předmětu:

— bude schopen se rámcově orientovat v základních tématech psychologických disciplín kognitivní psychologie a psychologie emocí a motivace,

— bude znát základní termíny, fenomény a přístupy v daných oblastech a rozumět jejich možným příčinám,

— dokáže generovat více pravděpodobných hypotéz o důvodech některých projevů v oblasti poznávání a prožívání, chování a sociální interakce,

— bude schopen přistupovat k psychologické problematice z celostní, procesuální a zpětnovazební perspektivy,

— bude schopen orientovat se v pokročilejší odborné psychologické literatuře

- dokáže identifikovat chyby, příp. řetězec chyb, ve zvoleném kognitivním, emočním nebo motivačním procesu, najít její/-ich příčiny a reflektovat možnosti alternativního postupu

- dokáže ohodnotit analogickou analýzu chyb jiných autorů, udělit adekvátní zpětnou vazbu k ní a vhodně sdílet zkušenosti v této oblasti
Osnova
  • Jak poznáváme a prožíváme svět - psychologie kognice, emocí a motivace

    1. Kognitivní procesy - vymezení + vnímání: subjektivní poznávání světa - vliv zkušenosti, bottom-up a top-down procesy, hlavní přístupy, gestalt-zákony a jejich aplikace v sociální kognici, přímé vnímání vs. zprostředkování mentální reprezentací, moderní přístupy a modelování lidského vnímání...

    2 Vědomí a pozornost: druhy, kapacita, hlavní přístupy, vliv emocí a motivačních priorit, klíčový vliv významu/aktivované mentální reprezentace, vliv prioritních vodítek, selektivita pozornosti, slepota vůči změně, rozdělená pozornost, Stroopův jev...

    3 Paměť: fáze, druhy, procesy stojící za reprezentací a organizací poznatků, "chunks" a jejich tvorba v procesu učení, vliv paměťových vodítek v různých fázích paměťového procesu, vliv paměťového kontextu...

    4. Myšlení, metakognice, usuzování, rozhodování, řešení problémů: pojmy, logické vztahy, polarity myšlení: analýza vs. intuice, algoritmy vs. heuristiky, nejčastější příčiny chyb v logickém myšlení, myšlení jako kreativní proces...

    5. Emoce, city: charakteristika emocí, druhy, funkce, aktuální geneze emoce, emoce a osobnost, fylogenetické a fyziologické základy...

    6. Emoční aktivace a regulace, sociokulturní vlivy: aktivační dimenze emocí, gestika a mimické výrazy, sociální tlak v prožívání a expresi emocí, druhy manipulace expresí, dvojná vazba...

    7. Motivace/výkonová motivace - principy, přístupy, kognitivní disonance a způsoby vyrovnávání se s ní, obranné mechanismy ega, příklady emočních obran...

Výukové metody
- přednášky
- praktické ukázky a cvičení
- samostudium
- aktivizační úkoly
- průběžné testy
Metody hodnocení
1. průběžné testy
2. bonus za účast na přednáškách
3. vzájemné hodnocení písemných prací v rámci kolokvia
Informace učitele
Podrobný rozvrh témat, termínů a úkolů - viz interaktivní osnovu předmětu v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024, jaro 2025.