ENSb1307 Flourishing within limits to growth

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
Výuka bude probíhat blokově. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Brian D. Fath, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 29. 2. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 7. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 14. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 21. 3. 12:00–15:40 U43, Čt 28. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 4. 4. 12:00–15:40 bude_upresneno
Předpoklady
TYP_STUDIA(B)
None
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33
Jiné omezení: Minimum: 15 students
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Course Goals:
1. To provide students with a basic understanding of the environment as a system including the biological, physical, and chemical foundations of ecosystem services
2. To understand how nature provides resources and constraints to socio-economic development and to students’ everyday life.
3. To learn how human activities impact and interfere with this ecological functioning
4. To explore how human activities could promote sustainable, win-win, flourishing outcomes within these limits
Výstupy z učení
Learning Outcomes: Students will be able to:
1. Gather and analyze evidence from a variety of sources pertinent to the issue under study.
2. Communicate arguments and conclusions effectively and clearly.
3. Use quantitative reasoning to analyze and/or support scientific information.
4. Know the historical development and the structural nature of a specific scientific discipline.
5. Explain scientific issues of importance to society within scientific, technological, societal and ethical contexts.
Osnova
  • Course Outline: Arranged in 6-4 hour blocks; specific readings from Encyclopedia of Ecology, Fath and Jørgensen (eds). 2018. Elsevier. Elsevier; and, Jørgensen SE, Fath BD, Nielsen SN, Pulselli F, Fiscus D, Bastianoni S. 2015. Flourishing Within Limits to Growth: Following nature’s way. Earthscan Publisher. 220 pp.
  • Topic 1: Systems thinking: Where it comes from and where it goes
  • Ecological Systems Thinking: D W Orr
  • Human Ecology: Overview: F Steiner
  • Topic 2: Natural ecosystems, ecological succession, ecosystem services
  • Ecosystem Services: K A Brauman and G C Daily
  • Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapter 3
  • Topic 3: Limits to growth
  • Limits to Growth: B D Fath
  • Ecological Footprint: M Wackernagel and J Kitzes
  • Exercises relating to ecological footprint and sustainability
  • Topic 4: Flourishing within limits
  • Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapter 4
Literatura
    povinná literatura
  • JØRGENSEN, Sven Erik. Flourishing Within Limits to Growth: Following Nature's Way. Routledge, 2015. info
  • Encyclopedia of ecology. Edited by Sven Erik Jørgensen - Brian D. Fath. 1st ed. Amsterdam: Elsevier, 2008, xxxiv, 819. ISBN 9780444520333. info
Výukové metody
lectures, class discussion
Metody hodnocení
Active participation in class, final written exam
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Brian D. Fath Fulbright Distinguished Chair Professor, Department of Biological Sciences, Towson University, USA
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2024.