FSS:ENSb1307 Flourishing within limits - Informace o předmětu
ENSb1307 Flourishing within limits to growth
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- Výuka bude probíhat blokově. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Brian D. Fath, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 29. 2. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 7. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 14. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 21. 3. 12:00–15:40 U43, Čt 28. 3. 12:00–15:40 bude_upresneno, Čt 4. 4. 12:00–15:40 bude_upresneno
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
None - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 33 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 10/33, pouze zareg.: 0/33, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/33
Jiné omezení: Minimum: 15 students - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Course Goals:
1. To provide students with a basic understanding of the environment as a system including the biological, physical, and chemical foundations of ecosystem services
2. To understand how nature provides resources and constraints to socio-economic development and to students’ everyday life.
3. To learn how human activities impact and interfere with this ecological functioning
4. To explore how human activities could promote sustainable, win-win, flourishing outcomes within these limits - Výstupy z učení
- Learning Outcomes: Students will be able to:
1. Gather and analyze evidence from a variety of sources pertinent to the issue under study.
2. Communicate arguments and conclusions effectively and clearly.
3. Use quantitative reasoning to analyze and/or support scientific information.
4. Know the historical development and the structural nature of a specific scientific discipline.
5. Explain scientific issues of importance to society within scientific, technological, societal and ethical contexts. - Osnova
- Course Outline: Arranged in 6-4 hour blocks; specific readings from Encyclopedia of Ecology, Fath and Jørgensen (eds). 2018. Elsevier. Elsevier; and, Jørgensen SE, Fath BD, Nielsen SN, Pulselli F, Fiscus D, Bastianoni S. 2015. Flourishing Within Limits to Growth: Following nature’s way. Earthscan Publisher. 220 pp.
- Topic 1: Systems thinking: Where it comes from and where it goes
- Ecological Systems Thinking: D W Orr
- Human Ecology: Overview: F Steiner
- Topic 2: Natural ecosystems, ecological succession, ecosystem services
- Ecosystem Services: K A Brauman and G C Daily
- Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapter 3
- Topic 3: Limits to growth
- Limits to Growth: B D Fath
- Ecological Footprint: M Wackernagel and J Kitzes
- Exercises relating to ecological footprint and sustainability
- Topic 4: Flourishing within limits
- Flourishing within limits: Jørgensen et al. 2015 Chapter 4
- Literatura
- Výukové metody
- lectures, class discussion
- Metody hodnocení
- Active participation in class, final written exam
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Brian D. Fath Fulbright Distinguished Chair Professor, Department of Biological Sciences, Towson University, USA
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (jaro 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/ENSb1307