IREb2005 Humanitarian Intervention

Fakulta sociálních studií
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 P22
Předpoklady
! IRE205 Humanitarian Intervention && !NOW( IRE205 Humanitarian Intervention ) && ! MVZb2005 Humanitarian Intervention && !NOW( MVZb2005 Humanitarian Intervention )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course is designed to introduce students to the concept and practice of humanitarian intervention. It will be presented in the context of international law, history of the international system, history of thought and state practice. It will be also discussed in the terms of contemporary and future developments. Emphasis will be on the historical cases of both humanitarian intervention and non-intervention.
Výstupy z učení
Students will be able
- to discuss humanitarian intervention in its historical and systemic context
- to discuss the basic dilemmas of contemporary HIs
- analyse a severe humanitarian crisis and following intervention/non-intervention in terms of actors, international context and post-conflict consequences
Osnova
  • Introduction to humanitarian intervention - definitions, terms, basic dilemmas
  • Humanitarian intervention in the international law and theory
  • The case for non-intervention
  • Humanitarian intervention in the history - from pre-modern to WW1 + case studies (anti-slavery campaign, Armenian genocide, Ottoman empire interventions)
  • Intervention during the Cold War: UN Charter, Security Council, bipolarity + case studies (Vietnam, Tanzania, India)
  • 1990s and the decade of humanitarian intervention - Kurdistan, Rwanda, Kosovo + case studies (Somalia, East Timor, Haiti, Liberia, Sierra Leone)
  • R2P debate, subsequent development, Libya and Syria
  • Worldviews and actors: islam, China, Russia, third-world countries
Literatura
    povinná literatura
  • HEHIR, Aidan. Hollow norms and the responsibility to protect. 1st edition. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan, 2019, xiii, 257. ISBN 9783030080389. info
  • The emergence of humanitarian intervention : ideas and practice from the nineteenth century to the present. Edited by Fabian Klose. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2016, ix, 364. ISBN 9781107075511. info
  • FRIDRICHOVÁ, Kateřina. Humanitarian intervention. In Zdeněk Kříž, Jana Urbanovská. Examining Armed Conflict. Theoretical Reflections on Selected Aspects. 1st ed. Brno: Muni PRESS, 2014, s. 69-86. ISBN 978-80-210-7035-6. info
  • Humanitarian intervention : a history. Edited by Brendan Simms - D. J. B. Trim. New York: Cambridge University Press, 2011, xv, 408. ISBN 9780521190275. URL info
    neurčeno
  • BAYLIS, John, Steve SMITH a Patricia OWENS. The globalization of world politics : an introduction to international relations. 9th edition. Oxford: Oxford University Press, 2023, xxiii, 623. ISBN 9780192898142. info
Výukové metody
lectures, class discussion, group work, reading, writing
Metody hodnocení
1 collaborative project (case study) consisting of research and presentation (10 points presentation, 20 points paper) during the semester (student is required to be present during presentation session)
participation (up to 3 points per session - taking the form of a short written reflection or a short quiz on assigned reading/ participation in discussion or learning activity)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/IREb2005