FSS:MVZb2005 Humanitarian Intervention - Informace o předmětu
MVZb2005 Humanitarian Intervention
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 P22
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/10, pouze zareg.: 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The course is designed to introduce students to the concept and practice of humanitarian intervention. It will be presented in the context of international law, history of the international system, history of thought and state practice. It will be also discussed in the terms of contemporary and future developments. Emphasis will be on the historical cases of both humanitarian intervention and non-intervention.
- Výstupy z učení
- Students will be able
- to discuss humanitarian intervention in its historical and systemic context
- to discuss the basic dilemmas of contemporary HIs
- analyse a severe humanitarian crisis and following intervention/non-intervention in terms of actors, international context and post-conflict consequences - Osnova
- Introduction to humanitarian intervention - definitions, terms, basic dilemmas
- Humanitarian intervention in the international law and theory
- The case for non-intervention
- Humanitarian intervention in the history - from pre-modern to WW1 + case studies (anti-slavery campaign, Armenian genocide, Ottoman empire interventions)
- Intervention during the Cold War: UN Charter, Security Council, bipolarity + case studies (Vietnam, Tanzania, India)
- 1990s and the decade of humanitarian intervention - Kurdistan, Rwanda, Kosovo + case studies (Somalia, East Timor, Haiti, Liberia, Sierra Leone)
- R2P debate, subsequent development, Libya and Syria
- Worldviews and actors: islam, China, Russia, third-world countries
- Výukové metody
- lectures, class discussion, group work, reading, writing
- Metody hodnocení
- 1 collaborative project (case study) consisting of research and presentation (10 points presentation, 20 points paper) during the semester (student is required to be present during presentation session)
final essay or final test(16 points)
To pass, student needs to amass 60 points in total. participation (up to 3 points per session - taking form of short written reflexion or a short quiz on assigned reading/ participation in discussion or learning activity) - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- IREb2005 Humanitarian Intervention
!IRE205 && !NOW(IRE205) && !MVZb2005 && !NOW(MVZb2005)
- IREb2005 Humanitarian Intervention
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/MVZb2005