MVZb2005 Humanitarian Intervention

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Fridrichová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 M117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course is designed to introduce students to the concept and practice of humanitarian intervention. It will be presented in the context of international law, history of the international system, history of thought and state practice. It will be also discussed in the terms of contemporary and future developments. Emphasis will be on the historical cases of both humanitarian intervention and non-intervention.
Výstupy z učení
Students will be able
- to discuss humanitarian intervention in its historical and systemic context
- to discuss the basic dilemmas of contemporary HIs
- analyse a severe humanitarian crisis and following intervention/non-intervention in terms of actors, international context and post-conflict consequences
Osnova
  • Introduction to humanitarian intervention - definitions, terms, basic dilemmas
  • Humanitarian intervention in the international law and theory
  • The case for non-intervention
  • Humanitarian intervention in the history - from pre-modern to WW1 + case studies (anti-slavery campaign, Armenian genocide, Ottoman empire interventions)
  • Intervention during the Cold War: UN Charter, Security Council, bipolarity + case studies (Vietnam, Tanzania, India)
  • 1990s and the decade of humanitarian intervention - Kurdistan, Rwanda, Kosovo + case studies (Somalia, East Timor, Haiti, Liberia, Sierra Leone)
  • R2P debate, subsequent development, Libya and Syria
  • Worldviews and actors: islam, China, Russia, third-world countries
Výukové metody
lectures, class discussion, group work, reading, writing
Metody hodnocení
1 collaborative project (case study) consisting of research and presentation (10 points presentation, 20 points paper) during the semester (student is required to be present during presentation session)
final essay or final test(16 points)
To pass, student needs to amass 60 points in total. participation (up to 3 points per session - taking form of short written reflexion or a short quiz on assigned reading/ participation in discussion or learning activity)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023.