FSS:PSYn4030 Psychodiagnostika dětí - Informace o předmětu
PSYn4030 Psychodiagnostika dětí
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
Mgr. Jana Cíglerová (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Širůček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Barbora Fejtová (pomocník)
Mgr. Marie Rudolfová (pomocník)
Mgr. Adéla Švestková (pomocník) - Garance
- Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 19. 2. 12:00–13:40 AVC, Po 4. 3. 12:00–13:40 AVC, Po 18. 3. 12:00–13:40 AVC, Po 15. 4. 12:00–13:40 AVC, Po 29. 4. 12:00–13:40 AVC, Po 13. 5. 12:00–13:40 AVC
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYn4030/02: Po 19. 2. 14:00–15:40 U23, Po 4. 3. 14:00–15:40 U23, Po 18. 3. 14:00–15:40 U23, Po 15. 4. 14:00–15:40 U23, Po 29. 4. 14:00–15:40 U23, Po 13. 5. 14:00–15:40 U23, Z. Masopustová - Předpoklady
- ! PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychologie (program FSS, N-PSY)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámení se se základy psychologické diagnostiky dětí. Těžištěm kurzu je proces vyšetření a volba metod vhodných pro konkrétní diagnostickou situaci. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci a sepsání diagnostické zprávy. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by studenti měli:
- znát základní principy a metody užívané v dětské psychologické diagnostice
- rozumět základním benefitům nejčastěji používaných metod a být si vědomi i jejich limitů
- umět identifikovat, které anamnestické údaje jsou relevantní k diagnostické otázce a být schopen je získat
- při popisu pozorovaného chování brát v úvahu diagnostickou otázku a věk dítěte
- psát diagnostické zprávy, které a) integrují informace z více zdrojů, b) odpovídají na diagnostickou otázku, c) nabízejí i alternativní vysvětlení/hypotézy - Osnova
- Kontext rodinného prostředí v diagnostice dětí a zjišťování názoru dítěte (zkušenosti z rozvodových situací a únosových kauz)
- Rozhovor a pozorování
- Diagnostika raného vývoje (raný vztah matka-dítě, poruchy regulace)
- Projektivní metody
- Diagnostika inteligence a rozumových schopností
- Základní postupy a principy v diagnostice dětí; důležitost anamnézy, psaní zpráv; etické aspekty diagnostiky
- Kojenecký věk a batolecí období – škály psychomotorického vývoje
- Předškolní věk
- Školní věk – praktické ukázky administrace metod vyšetření rozumových schopností
- ADHD, PAS, úzkostnost, depresivita
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie a Jarmila KLÉGROVÁ. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2008, 538 stran. ISBN 9788024615387. info
- neurčeno
- SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 792 s. ISBN 978-80-262-0899-0. info
- ZUCKERMAN, Edward L. Clinician's thesaurus : the guide to conducting interviews and writing psychological reports. 7th ed. New York: Guilford Press, 2010, xviii, 395. ISBN 9781606238745. info
- BRAATEN, Ellen. The child clinician's report-writing handbook. Edited by Edward L. Zuckerman. New York: Guilford Press, 2007, xx, 380. ISBN 9781593853952. info
- Essentials of assessment report writing. Edited by Elizabeth O. Lichtenberger. [Great Britain]: J. Wiley, 2004, xii, 287 p. ISBN 0471394874. info
- Výukové metody
- přednášky, semináře, videa, kazuistiky, skupinové diskuze, hraní rolí, samostatné učení a studium manuálů diagnostických metod, samostatné vyšetření a sepsání zprávy
přednášky jsou věnovány základním principům a oblastem diagnostiky
semináře jsou věnovány diagnostickým metodám a specifikům diagnostiky v různých vývojových obdobích - Metody hodnocení
- zápočet:
- aktivní účast na seminářích (povolena je jedna absence)
- přijetí diagnostické zprávy
závěrečná zkouška se skládá:
- z písemné části pokrývající diagnostické metody (jejich užití, výhody a nevýhody), principy dětské psychologické diagnostiky, etiku a principy psaní diagnostických zpráv
- z ústní části, v níž studenti musí zformulovat své diagnostické úvahy nad modelovou kazuistikou (anamnestickými údaji dítěte a výsledky testů), kterou dostanou u zkoušky - Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/PSYn4030