FSS:SPRn8882 Pokročilé kvalitativní metody - Informace o předmětu
SPRn8882 Pokročilé kvalitativní metody pro SPR
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- Kurz nevyžaduje žádné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení
Po absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:
Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky. - Osnova
- Kurz je po první lekci organizován v tématických blocích:
- LEKCE 1: ÚVOD - kvalitativní výzkum a jeho specifika v SPR
- Modul A: Zakotvená teorie (Navrátil, P.)
- LEKCE 2: Zakotvená teorie: východiska
- LEKCE 3: Postupy a procedury
- LEKCE 4: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o zakotvené teorii a její aplikaci v SPR
- Modul B: Interpretativní fenomenologická analýza (IPA) (Vander, J.)
- LEKCE 5: Interpretativně fenomenologická analýza: východiska
- LEKCE 6: Postupy a procedury IPA
- LEKCE 7: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o IPA a její aplikaci v SPR
- Modul C: Participativní přístupy (Hubíková, O.)
- LEKCE 8: Participativní přístup: východiska
- LEKCE 9: Postupy a procedury participativního přístupu
- LEKCE 10: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o PP a jeho aplikaci v SPR
- Modul D: Evaluační výzkum (Vander, J.)
- LEKCE 11: Evaluační výzkum a evaluační případové studie
- LEKCE 12: Postupy a procedury evaluačního výzkumu a evaluačních případových studií
- LEKCE 13: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o evaluačního výzkumu a evaluačních případových studií a jejich aplikaci v SPR
- Literatura
- doporučená literatura
- CORBIN, Juliet M. a Anselm L. STRAUSS. Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory. Fourth edition. Los Angeles: SAGE, 2015, xviii, 431. ISBN 9781412997461. info
- neurčeno
- SMITH, Jonathan A., Paul FLOWERS a Michael LARKIN. Interpretative phenomenological analysis : theory, method and research. 2nd edition. Los Angeles: Sage, 2022, 225 stran. ISBN 9781529753806. info
- MERTOVA, Patricie a Leonard WEBSTER. Using narrative inquiry as a research method : an introduction to critical event narrative analysis in research, teaching and professional practice. 2nd edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2020, ix, 143. ISBN 9781138354791. info
- PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods : integrating theory and practice. Fourth edition. Thousand Oaks, California: SAGE, 2015, xxi, 806. ISBN 9781412972123. info
- CHARMAZ, Kathy. Constructing grounded theory. 2nd ed. Los Angeles: Sage, 2014, xxi, 388. ISBN 9780857029133. info
- ŘIHÁČEK, Tomáš, Ivo ČERMÁK a Roman HYTYCH. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova Univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu postupy a techniky metody zakotvené teorie. [Brno: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2007, 1 online. URL info
- STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999, 196 s. ISBN 80-85834-60-X. info
- CHARMAZ, Kathy. Good days, bad days : the self in chronic illness and time. New Brunswick: Rutgers University Press, 1997, xi, 311. ISBN 0813519675. info
- Výukové metody
- Přednášky
Skupinové diskuse
Četba - Metody hodnocení
- a) Aktivní účast
b) Skupinová prezentace vybrané metodologické procedury a její aplikace v SPR
c) Čtyři průběžné testy k jednotlivým modulům
d) Závěrečný test - Informace učitele
- Všechny informace jsou dostupné v informačním systému.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/SPRn8882