CJVS001 Spanish for Beginners I

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jitka Žváčková (přednášející)
Mgr. Dana Plíšková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Petra Trávníková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Jitka Žváčková
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Fakultě sociálních studií – Centrum jazykového vzdělávání
Kontaktní osoba: Bc. Klára Hanzlíková
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Fakultě sociálních studií – Centrum jazykového vzdělávání
Předpoklady
The course is aimed at foreign undergraduate students wishing to acquire basic knowledge and skills in Spanish through English. This course is for absolute beginners with no knowledge at all.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 16 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The objective of the course is to build the knowledge of Spanish at the A1-A1+ level of Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). At the end of the course, the student will be able to understand phrases and the highest frequency vocabulary related to areas of most immediate personal relevance (e.g. very basic personal and family information, local area, employment, time and places). They will also be able to read very short, simple texts, find specific, predictable information in simple everyday material. Also, the student will be able to communicate in simple and routine tasks requiring a simple and direct exchange of information on familiar topics and activities, to describe in simple terms the family and other people, living conditions, educational background and present or most recent job. Last but not least, they will be able to write short, simple notes and messages relating to matters in areas of immediate needs, as well as a very simple personal letter.
Výstupy z učení
The student will be able to: - introduce herself/himself and others; - ask/provide personal information; - count; - communicate in class; - meet other people and say goodbye; - talk about her/his preferences; - use time expressions; - talk about her/his town; - characterise a person; - talk about her/his daily habits;
Osnova
  • Pronunciation, greetings. Verb "ser". Negation, question, gender, article. Numerals 0-10, pronouns, verbs ending -ar. Verbs ending -er, -ir, plural. Irregular verbs hacer, tener. Cases, prepositions, "ser". Numerals 11-100. Adjectives, possessive pronouns. ESTAR, HAY, difference ser vs. estar. Questions. Time, place. Reflexive verbs.
Literatura
  • BARALO, Marta, GENÍS Marta, SANTANA Mª Eugenia. Vocabulario. Nivel elemental A1-A2. Anaya, 2013
  • GARCÍA MORENO, Concha, ALCAIDE HERNÁNDEZ, Carmen. Gramática. nivel elementeal A1-A2. Anaya. 2016
Výukové metody
Class discussions, presentations, homework, reading, dictations, grammar and vocabulary exercises. Individual, pair, group activities.
Metody hodnocení
Regular attendance (80%) and participation in the course. The student also has to complete several mandatory tasks during the semester (written texts, recordings, powerpoint presentation) and final written tasks and recordings.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Tuition is taking place in class, regularly, every week. Mandatory tasks during the semester, final credit tasks and regular attendance required.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.