FSS:ENSb1321 Přístupy v enviro geografii - Informace o předmětu
ENSb1321 Více-než-lidské přístupy v environmentální geografii
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Petr Gibas, MSc, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Hendrychová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- TYP_STUDIA(B)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Více-než-lidské přístupy k výzkumu umožňují podchytit vzájemné působení různých (živočišných, rostlinných apod.) druhů a procesů, které podmiňují fungování světa jako místa pro život. Environmentální geografie se zaměřuje na vzájemné ovlivňování a vztahy biogeofyzikálního prostředí a lidských společenství. Výzkum, který klade důraz na více-než-lidské aspekty fungování prostředí a společnosti je proto ideálním prostředkem pro odkrývání nezřejmých a jinými prostředky obtížně odhalitelných procesů, jež často zcela zásadním způsobem ovlivňují prostředí i možnosti lidského i více-než-lidského života v něm. Hlavní dva cíle kurzu jsou: 1) Zorientovat se v klíčových pojmech inspirovaných či přímo vycházejících z více-než-lidských studií, jež se využívají v současné (environmentální) geografii a příbuzných oborech (např. prostor, místo, krajina; síť; agency; assemblage; entanglement; (emergent) ecology; meshwork; metabolism). 2) Osvojit si koncepty více-než-lidských studií do té míry, aby se staly součástí metodologických postupů využitelných pro výzkum konkrétních otázek a problémů z oblasti environmentálních studií. Dále kurz cílí na rozvíjení schopnosti číst odborný text (ČJ i AJ), schopnosti odlišit a formulovat myšlenky přejaté i vlastní v rámci odborné argumentace.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu budou studující schopni*y:
1) Orientovat se v komplexních pojmech více-než-lidských studií;
2) Vysvětlit vybrané koncepty v kontextu jejich disciplinárního ukotvení;
3) Identifikovat oblasti, v nichž je metodologicky nosné tyto přístupy aplikovat;
4) Zahrnout do kritického myšlení o předmětu studia i perspektivu více-než-lidských studií;
5) Vést odbornou diskuzi nad komplexními pojmy ve vztahu ke konkrétním předmětům studia. - Výukové metody
- Předmět je vyučován jako kombinace přednášky a semináře, kombinuje tedy frontální výuku a interaktivní přístupy. V rámci přednášky budou studující seznámeny*i s jednotlivými pojmy spolu s jejich historickým vývojem a souvislostmi, neboť řada diskutovaných pojmů vychází z různých oborů humanitně-společenskovědního výzkumu. Studující budou seznámeni i s konkrétními případovými studiemi a výzkumy, které dané pojmy využívají s různou mírou úspěšnosti. Seminář má formu moderované skupinové diskuse na základě četby zadaných textů. Určená skupina studujících si připravuje otázky k textu pro ostatní – aktivní zapojení do diskuse je podmínkou úspěšného absolvování kurzu.
- Metody hodnocení
- Pro úspěšné absolvování kurzu je nutné splnit: aktivní účast na hodině: 50 %, vypracování otázek pro skupinovou diskusi jednou za semestr: 20 % a závěrečný test: 30 % Pro úspěšné ukončení kurzu je nutná minimálně 70% účast na hodinách. Aktivní účastí, která je hodnocená, se rozumí pravidelné četbou podmíněné zapojování se do diskuse v rámci semináře. Otázky pro skupinovou diskusi vznikají v rámci pracovních skupin určených v průběhu první hodiny kurzu. Skupina v daném týdnu představí stručně zadaný text a přednese minimálně tři otázky, jež se k němu vztahují. Závěrečný test má formu písemného testu psaného na místě. Obsahem je zodpovězení tří v kurzu diskutovaných otázek vztažených k přečteným textům.
- Další komentáře
- Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ENSb1321