ESSn4001 Social Science Methodology

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lukáš Lehotský, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Ocelík, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jan Osička, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Filip Černoch, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Hedvika Koďousková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Veronika Velička Zapletalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jan Osička, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! ESS401 Social Science Methodology && !NOW( ESS401 Social Science Methodology )
Ability to speak and read English.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course introduces students to the process of social science research. It emphasizes general procedures such as discriminating between theories, posing proper research questions, operationalizing concepts, or collecting data. Along with that, main questions and dilemmas pertinent to different approaches to research are addressed. The goal of the course is to provide students with basic instruments necessary for drafting a viable research proposal. The research proposal is one of two main outcomes of the course, through which students apply and test the acquired knowledge and skills. A feedback loop of peer review as well as teacher review and consultation ensures learning. In ideal situation, the submitted design might serve as a basis of the diploma thesis proposal. Along with that, students prove their knowledge through a written exam.
Výstupy z učení
At the end of the course, students will be able to draft a viable research proposal, with properly set research question, adequate literature review, and fitting theoretical framework.
Osnova
  • 1. Course introduction and the introduction of research design
  • 2. Quantitative and qualitative research – false (?) dichotomy
  • 3. Selection of a research problem, literature review, and research questions
  • 4. Concepts, theories and their role in the research
  • 5. Operationalization, variables, and measurement
  • 6. Sampling, case and case selection
  • 7. Methods of data acquisition
  • 8. Quantitative methods and statistics
  • 9. Qualitative methods
  • 10. Questions and answers session
  • 11. and 12. Research design presentations
Literatura
  • GERRING, John. Social science methodology : a unified framework. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, xxv, 495. ISBN 9780521132770. info
  • GERRING, John. Case study research : principles and practices. New York: Cambridge University Press, 2007, x, 265. ISBN 9780521676564. info
  • KING, Gary, Sidney VERBA a Robert O. KEOHANE. Designing social inquiry : scientific inference in qualitative research. Princeton: Princeton University Press, 1994, xi, 247. ISBN 0691034710. info
Výukové metody
- Reading
- Lectures
- In-class discussion
- Homework assignment
- Peer review feedback
- Presentation
- Individual consultation
Metody hodnocení
Exam, research proposal, peer review report.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.