PERb1118 Personalistika v nepodnikatelské sféře

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Renata Skýpalová, Ph.D. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty se specifiky personální práce v organizacích veřejného sektoru, neziskových institucích a dalších nepodnikatelských subjektech. Studenti získají přehled o klíčových principech, funkcích a nástrojích personálního managementu, se zvláštním zaměřením na řízení lidských zdrojů v prostředí s omezenými finančními a materiálními zdroji. Kurz zahrnuje témata jako nábor, motivace, hodnocení a vzdělávání zaměstnanců, přičemž zdůrazňuje legislativní a etické aspekty této oblasti. Studenti se naučí identifikovat výzvy specifické pro personální management v nepodnikatelské sféře a navrhovat efektivní řešení. Součástí kurzu jsou praktické workshopy a diskuse s odborníky z praxe.
Výstupy z učení
Studenti jsou v kurzu vedeni k tomu, aby: 1) Pochopili klíčové aspekty personálního managementu v nepodnikatelské sféře, včetně vazeb na právní a ekonomické prostředí, veřejnou správu a sociální politiku. 2) Porozuměli procesům řízení lidských zdrojů, včetně náboru, výběru, vzdělávání, hodnocení a motivace zaměstnanců s ohledem na specifika veřejného a neziskového sektoru. 3) Dokázali vyhodnotit dopady personálních strategií na jednotlivé aktéry, organizace i společnost jako celek, se zvláštním důrazem na efektivitu a udržitelnost. 4) Navrhovali vhodná a efektivní řešení personálních problémů v nepodnikatelských organizacích, zohledňující etické, právní a ekonomické limity této sféry. 5) Identifikovat aktuální témata a otázky v oblasti personalistiky v nepodnikatelské sféře.
Osnova
  • 1. Definice a význam personalistiky v nepodnikatelské sféře 2. Současné trendy a výzvy v personalistice 3. Nábor a výběr zaměstnanců 4. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců 5. Organizace pracovního prostředí 6. Etika a etické řízení 7. Diversita a flexibilita 8. Společenská odpovědnost/udržitelnost 9. Implementace změn v nepodnikatelských organizacích 10. Book club
Literatura
    povinná literatura
  • Armstrong, M. (2022). A Handbook of Human Resource Management Practice. Kogan Page.
    doporučená literatura
  • Robinson, D., & Hewitt, S. (2017). Recruitment and Selection: Best Practice Guides for Public Sector HR. Palgrave Macmillan.
  • Herman, R. D., & Renz, D. O. (2020). Nonprofit Organizations: Principles and Practices. Sage Publications.
  • Belcourt, M., Bohlander, G., & Snell, S. (2018). Human Resource Management: An Experiential Approach. McGraw-Hill Education.
    neurčeno
  • Bartram, T., Cavanagh, J., & Hoye, R. (2017). The growing importance of human resource management in the NGO, volunteer and not-for-profit sectors. The International Journal of Human Resource Management, 28(14), 1901-1911.
Výukové metody
Přednášky, skupinová práce, samostatná reflexe vybraných témat v rámci Book Club, stup odborníka z praxe.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen písemným testem ověřujícím znalosti studentů z oblasti politiky vzdělávání a rozvoje (výsledek testu tvoří 70 % celkového hodnocení). Pro připuštění ke zkoušce je nutné: 1) aktivně se zapojovat do diskusí a prezentací při společných setkáních, 2) povinně se účastnit setkání s pozvanými experty (pokud budou externisté zadávat úkoly, je třeba je vypracovat), 3) plnit úkoly, které vyučující zadávají v průběhu jednotlivých setkání (jde o stručné úkoly formou aplikace nebo reflexe aktuálně probíraných témat a poznatků), (4) vypracovat semestrální práci, která splňuje zadání – má charakter „Education Policy Book Club“, její hodnocení tvoří 30 % výsledné známky.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/PERb1118