POLb1120 Kampaně v České republice

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miloš Gregor, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! POL354 Kampaně v ČR && !NOW( POL354 Kampaně v ČR )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Omezení vyplývá ze seminární/diskusní formy kurzu
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Student bude po absolvování tohoto kurzu schopen popsat a interpretovat historii volebních kampaní v České republice a identifikovat jejich hlavní témata či nátroje v nich užité. Zároveň porozumí charakteristikám a bude schopen identifikovat základní rozdílnosti mezi kampaněmi do Poslanecké sněmovny, Evropského parlamentu, krajských a obecních zastupitelstev, přičemž tyto znalosti dokáže uplatnit pro analýzu dalších volebních kampaní.
Výstupy z učení
Studenti se budou orientovat v základních atributech a charakteristikách kampaní v České republice, zároveň budou schopni je zasadit do kontextu sousedních zemí. Budou schopni pojmenovat základní odlišnosti kampaní odvíjející se od podoby volebního systému.
Osnova
  • 1) Teoretické vymezení předvolební kampaně a jejich dílčích aspektů 2) Volby do Poslanecké sněmovny I 3) Volby do Poslanecké sněmovny II 4) Volby do Poslanecké sněmovny III 5) Volba prezidenta 6) Volby do Evropského parlamentu 7) Další typy voleb a charakteristiky jejich kampaní I 8) Další typy voleb a charakteristiky jejich kampaní II 9) Porovnání ve středoevropském kontextu I 10) Porovnání ve středoevropském kontextu II 11) Čtecí týden 12) Prezentace studentských projektů I 13) Prezentace studentských projektů II.
Literatura
    povinná literatura
  • Flanelem proti válce, aneb, Česká prezidentská volba 2023. Edited by Miloš Gregor - Jakub Šedo. První vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 273 stran. ISBN 9788028004064. info
  • EIBL, Otto, Miloš GREGOR, Vít HLOUŠEK, Marju LAURISTIN, Sten HANSSON, Ieva BĒRZIŅA, Ingrida UNIKAITĖ-JAKUNTAVIČIENĖ, Lubomír KOPEČEK, Balazs KISS, Gabriella SZABO, Wojciech CWALINA, Milena DRZEWIECKA, Jozef ZAGRAPAN, Věra STOJAROVÁ, Afrim KRASNIQI, Adnan HUSKIĆ, Ivanka MAVRODIEVA, Marijana GRBEŠA, Berto ŠALAJ, Mirjana MALESKA, Adriana ȘTEFĂNEL, Silvia BRANEA, Ruxandra BOICU, Alenka KRAŠOVEC, Tomaž DEŽELAN, Siniša ATLAGIĆ, Dušan VUČIĆEVIĆ, Jan HOLZER, Igor MUNTEANU, Larisa DOROSHENKO a John ISHIYAMA. Thirty Years of Political Campaigning in Central and Eastern Europe. Cham: Palgrave Macmillan, 2019, 426 s. Political Campaigning and Communication. ISBN 978-3-030-27692-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-27693-5. URL info
  • ŠEDO, Jakub. České prezidentské volby v roce 2018 : jiný souboj, stejný vítěz. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 234 stran. ISBN 9788021091672. info
  • České prezidentské volby v roce 2013. Jakub Šedo (ed.). 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2013, 253 s. Politologická řada, sv. č. 42. ISBN 978-80-7325-325-7. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Politický marketing a české politické strany. Volební kampaně v roce 2006. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 174 s. Ediční řada Monografie, svazek č. 32. ISBN 978-80-210-5169-0. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Volební kampaně. In BALÍK, Stanislav. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2010. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2010, s. 97-115, 18 s. Srovnávací politologie, 12. ISBN 978-80-7325-224-3. info
  • MATUŠKOVÁ, Anna. Volební kampaň 2006: nástup politického marketingu do České republiky. In FOLTÝN, Tomáš, Dalibor ČALOUD, Vlastimil HAVLÍK a Anna MATUŠKOVÁ. Volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. 1. vyd. Brno: CDK, 2006, s. 26-41. Ediční řada ISPO FSS MU. ISBN 80-7325-108-6. info
Výukové metody
teoretická příprava, semináře, aktivní diskuse v hodinách
Metody hodnocení
Pro ukončení kurzu je nutné v řádném termínu odevzdat a odprezentovat skupinovou práci/prezentaci v rozsahu 15 minut a absolvovat písemný test. Maximální počet bodu, které je možné v kurzu získat, je 100 bodů. Minimální počet bodů pro absolvování kurzu je 61 bodů (skupinová prezentace je hodnocena 40 body, v testu je možné dosáhnout maximálné 60 bodů)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.