FSS:SOCd0103 Texty z obecné sociologie I - Informace o předmětu
SOCd0103 Texty z obecné sociologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/0/0. 15 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- ! SOC911 Texty z obecné sociologie I && !NOW( SOC911 Texty z obecné sociologie I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem je seznámit studující s klasickými sociologickými díly, z nichž některá jsou předepsána ke státní doktorské zkoušce, přečíst je a podrobnit kritickém rozboru v diskuzi.
- Výstupy z učení
- Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit, interpretovat, shrnout, argumentovat.
- Osnova
- Natural sciences and the humanities can ignore each other; nevertheless, social sciences have to include their divergent perspectives into their interpretations. We can build on shared experience that the meanings of plentiful statements are not transparent to us. This experience could be more significant for us to understand the division between these three forms of knowledge than the usual narrative about the diverging tools for gathering evidence. Hence, in the seminar, we would focus on the set of concepts at the core of sociological narratives. What more, this attention to ambiguity could guide us to disclose a set of undoubted presuppositions that generate inclination for specific questions.
- 1. Sociological theory as epistemology
- Abend, Gabriel. 2008. “The Meaning of ‘Theory.’” Sociological Theory 26(2):173–99.
- Reed, Isaac. 2008. “Justifying Sociological Knowledge: From Realism to Interpretation*.” Sociological Theory 26(2):101–29.
- 2. Sociological theory as ontology
- Joyce, Patrick, and Chandra Mukerji. 2017. “The State of Things: State History and Theory Reconfigured.” Theory and Society 46(1):1–19.
- Barnard, Alex V. 2019. “Bureaucratically Split Personalities: (Re)Ordering the Mentally Disordered in the French State.” Theory and Society 48(5):753–84.
- 3. Sociological theory as ethics and aesthetics
- Heinich, Nathalie. 2020. “Ten Proposals on Values.” Cultural Sociology 14(3):213–32.
- Quéré, Louis. 2020. “How Can the Field of Value Be Made More Pragmatic?” Cultural Sociology 14(3):271–91.
- Literatura
- povinná literatura
- Quéré, Louis. 2020. “How Can the Field of Value Be Made More Pragmatic?” Cultural Sociology 14(3):271–91.
- Barnard, Alex V. 2019. “Bureaucratically Split Personalities: (Re)Ordering the Mentally Disordered in the French State.” Theory and Society 48(5):753–84.
- Nathalie. 2020. “Ten Proposals on Values.” Cultural Sociology 14(3):213–32.
- Reed, Isaac. 2008. “Justifying Sociological Knowledge: From Realism to Interpretation*.” Sociological Theory 26(2):101–29. Reed, Isaac and Jeffrey Alexander. 2009. “Social Science as Reading and Performance: A Cultural-Sociological Understanding of Epist
- Joyce, Patrick, and Chandra Mukerji. 2017. “The State of Things: State History and Theory Reconfigured.” Theory and Society 46(1):1–19.
- Abend, Gabriel. 2008. “The Meaning of ‘Theory.’” Sociological Theory 26(2):173–99.
- Výukové metody
- čtení a seminární diskuze
- Metody hodnocení
- Only the careful reading of both texts before the seminar by each of the participants will make the discussion prolific, creative, and attractive. Short (2-3 pages) position papers are due 8 hours before the seminars. Short reports assessing the discussions are due 48 hours after the seminars.
- Informace učitele
- Výuka probíhá blokově.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/SOCd0103