SOCn4001 Theoretical Sociology

Faculty of Social Studies
Spring 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 12 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Soňa Enenkelová
Supplier department: Department of Sociology – Faculty of Social Studies
Prerequisites
! SOC661 Theoretical Sociology
Basic knowledge of sociological theories and methods is presupposed.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
At the end of the course students should be able to: • understand and explain basic sociological paradigms and issues of contemporary sociological theory; • understand and explain key concepts and theoretical frameworks, which form the core of sociological paradigms and make them function as research programs for empirical analyses; • to distinguish between various interpretative capacities of sociological paradigms and their key concepts; • identify and formulate social problems by means of a sociological language and formulate these social problems in terms of sociological conceptual frames; • to interpret various types of empirical data in reference to broader social context.
Learning outcomes
Knowledge of the basic analytical apparatus of contemporary theoretical sociology. Ability to critically interpret and apply articles published in academic journals for own research. Ability to employ relevant analytical apparatus for explaining various social phenomena.
Syllabus
  • (Na 11. a 12. týden připadá státní svátek. Program kursu bude podle toho upraven.)
  • 1. Vědění (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 1-38.
  • 2. Realita a utopie (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 39-88.
  • 3. Význam (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s. 89-122.
  • 4. Interpretativní vysvětlení (CSZ)
  • Reed, Isaac. 2011. Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: Chicago University Press. s.123- 171.
  • 5. Kulturně vnímavá sociologie (RM)
  • Geertz, Clifford: “Zhuštěný popis: K interpretativní teorii kultury”. In: Geertz, Clifford. 2000. Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: SLON. (str. 13-42)
  • 6. Politika vysvětlování a metafora sítí (RM)
  • Latour, Bruno. 1988. “The Politics of Explanation: An Alternative.” In: S. Woolgar, Steve (Ed.). 1988. Knowledge and Reflexivity: New Frontiers in the Sociology of Knowledge. London: Sage.
  • Biler, Stanislav. 2020. „Lékařům potlesk, miliardářům miliardy a dětem spálenou zemi.“ In: Alarm, 18. 5. 2020 (https://a2larm.cz/2020/05/lekarum- potlesk-miliardarum-miliardy-a-detem-spalenou-zemi/)
  • 7. Čtecí týden – výuka neprobíhá (předepsáno je samostatné studium delšího Wagnerova textu k následujícím dvěma seminářům)
  • 8. Historický proces modernizace a jeho sociologické parametry (RM)
  • Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. London: Routledge. s. 3-69.
  • 9. Krize a mody modernity (RM)
  • Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. London: Routledge. s. 73-193.
  • 10. Algoritmické formátování řádu (RM)
  • Burrell, Jenna & Fourcade, Marion. 2021. “The Society of Algorithms”. In: Annual Review of Sociology, 2021, 47, 213-237.
  • 11. Sociální vědy v biologickém věku (RM)
  • Rose, Nikolas & Abi-Rached, Joelle. 2014. "Governing through the Brain. Neuropolitics, Neuroscience and Subjectivity". In: Cambridge Anthropology, 32(1), Spring 2014: 3-23.
  • 12. Nová sociologie afektu a emocí (RM)
  • Slaby, Jan & Mühlhoff, Rainer & Wüschner, Philipp. 2017. “Affective Arrangements”. In: Emotion Review, 1 –10. https://doi.org/10.1177/1754073917722214
  • 13. Povaha objektivity sociologického bádání: normativní obrat a současné výzvy (RM)
  • Weber, Max: „’Objektivita ‘sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“. In: Weber, Max. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. (str. 7-63)
Literature
    required literature
  • REED, Isaac. Interpretation and social knowledge : on the use of theory in the human sciences. Chicago: The University of Chicago Press, 2011, 194 s. ISBN 9780226706740. info
  • WAGNER, Peter. A sociology of modernity : liberty and discipline. New York: Routledge, 1994, xv, 267. ISBN 0415081866. info
  • Biler, Stanislav. 2020. „Lékařům potlesk, miliardářům miliardy a dětem spálenou zemi.“ In: Alarm, 18. 5. 2020 (https://a2larm.cz/2020/05/lekarum- potlesk-miliardarum-miliardy-a-detem-spalenou-zemi/)
  • Slaby, Jan & Mühlhoff, Rainer & Wüschner, Philipp. 2017. “Affective Arrangements”. In: Emotion Review, 1 –10. https://doi.org/10.1177/1754073917722214
  • Burrell, Jenna & Fourcade, Marion. 2021. “The Society of Algorithms”. In: Annual Review of Sociology, 2021, 47, 213-237.
  • Latour, Bruno. 1988. “The Politics of Explanation: An Alternative.” In: S. Woolgar, Steve (Ed.). 1988. Knowledge and Reflexivity: New Frontiers in the Sociology of Knowledge. London: Sage.
  • Rose, Nikolas & Abi-Rached, Joelle. 2014. "Governing through the Brain. Neuropolitics, Neuroscience and Subjectivity". In: Cambridge Anthropology, 32(1), Spring 2014: 3-23.
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur : vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 stran. ISBN 8085850893. info
Teaching methods
Lectures, seminar discussions, essays.
Assessment methods
Podmínky úspěšného absolvování kursu

Pravidelná aktivní účast ve výuce
Povoleny jsou maximálně dvě absence během semestru. Není-li studující s to zúčastnit se výuky, odevzdává rozšířenou verzi přípravy, tj. zpracování předepsaného textu (viz níže). Za každou další absenci studující vypracuje (vedle rozšířené přípravy) dodatečný úkol.

Pravidelná písemná příprava na semináře (position papers).
Pro každý seminář studující připravují poznámky (přípravy) ke všem předepsaným textům. V nich identifikují základní argumenty, souvislosti, nejasnosti a klíčové otázky, jež texty navozují, případně i způsoby, jakými se vztahují k již dříve projednaným textům. Přípravy slouží především jako východisko a opora pro poučenou a věcně orientovanou seminární diskusi. Samy zároveň připravují studující k závěrečné zkoušce.
Rozsah přípravy je minimálně 3600 znaků včetně mezer (2 normostrany). Přípravy vkládají do příslušné složky Odevzdávárny v Informačním systému nejpozději do 14:00 v den konání příslušného semináře.
V případě neúčasti na semináři studující odevzdá do příslušné složky rozšířený rozbor předepsaného textu o rozsahu minimálně 5400 znaků.

Závěrečná písemná práce.
Závěrečná práce se vypracovává v kritické součinnosti s GPT. Téma volí studující tak, aby korespondovalo s jedním ze sociologických problémů probíraných v seminářích. GPT k němu vygeneruje osnovu (cca 300 slov) a studující následně komentuje (doplňuje, ilustruje, kritizuje apod.) každý vygenerovaný paragraf zvlášť tak, aby celek představoval souvislý narativ. Využije k tomu pět tematicky relevantních akademických textů (z předních akademických sociologických periodik), z nichž dva nebo tři vybírá příslušný vyučující a další dva nebo tři studující. Práce musí obsahovat přímé citace ze všech zvolených textů. Celkový rozsah práce je 1800-2000 slov.
Osnova bude vygenerovaná v angličtině. Studující ji přeloží do svého mateřského jazyka, budou-li v tomto jazyce vypracovávat celý text. Anebo mohou napsat celý text v angličtině. V obou případech věnují zvýšenou pozornost gramatické a stylistické úrovni vlastního textu.

Závěrečná zkouška
Koná se v jedné z počítačových učeben a trvá 60 minut. Závěrečná zkouška může být doplněna průběžnou kontrolou studia ve formě on-line testu během čtecího týdne.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
Teacher's information
Kreditová zátěž v hodinách

Kontaktní výuka: 24 hodin

Samostudium – četba a vypracování písemných příprav: celkem 180 Odin

Vypracování závěrečné písemné práce: 50 hodin

Opakování látky ke zkoušce: 46 hodin

Celkem: 300 hodin studia

Bodové hodnocení

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studující získat minimálně 60 bodů ze 100:

100-89 bodů A

88-80 bodů B

79-72 bodů C

71-66 bodů D

65-60 bodů E

59 a méně bodů F

The course is also listed under the following terms Spring 2020, Spring 2021, Autumn 2021, Spring 2022, Autumn 2022, Spring 2023, Autumn 2023, Spring 2024, Autumn 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2025, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2025/SOCn4001