SPRb1211 Drogy a společnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Magda Tesárková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/28, pouze zareg.: 0/28
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty/ky se stěžejními tématy která souvisí s užíváním drog na individuální ale i společenské úrovní a představit spektrum intervencí, které v této oblasti nabízí sociální práce.
V úvodu jsou na základě bio-psycho-socio-spirituálního modelu představeny různé definice užívání legálních i nelegálních drog. Pozornost je dále věnována různým nástrojům drogové politiky na národní i mezinárodní úrovní, jako je prevence, léčba, snižování rizik nebo represe.
V další části předmětu je představen systém podpory pro uživatele/ky drog v České republice a různé přístupy a metody sociální práce, které jsou zde uplatňovány.
Předmět zasazuje fenomén užívání drog do kontextu souvisejících společenských problémů jako jsou například vyloučení z bydlení, předluženost, zkušenosti s násilím, práce v sexbyznyse nebo duševní onemocnění.
V neposlední řadě se výuka zaměřuje na spolupráci s lidmi, kteří mají vlastní zkušenost s užíváním drog. Seznamuje s různými rolemi, které mohou mít v systému pomoci a poukazuje i na význam jejich zkušenosti ve formování drogové politiky a vědění o užívání drog.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou mít studenti/ky znalosti o základních skupinách legálních a nelegálních drog, jejich účincích a rizicích spojených s jejich užíváním. Budou znát rozdíly mezi různými definicemi užívání drog a budou rozumět odlišným kontextům ve kterých tyto definice vznikly.
Studenti/ky budou znát různá opatření drogové politiky a budou rozumět jejich dopadům na užívání drog na národní i mezinárodní úrovni.
Studenti/ky budou znát systém podpory pro uživatele drog v České republice. Budou schopni posoudit komplexnost životní situace klientů/ek těchto služeb a navrhnout způsoby podpory, metody sociální práce a další intervence, které jsou v těchto situacích vhodné. Včetně aktivit zaměřených na sociální změnu. Studenti/ky budou rozumět, jak souvisí a vzájemně se ovlivňuje užívání drog s dalšími společenskými problémy.
Studenti/ky budou rozumět roli lidí s vlastní zkušeností s užíváním drog v systému služeb, ale i při formulování politik a výzkumu.
Studenti/ky budou schopni kriticky zhodnotit relevantní zdroje informací a podpory v oblasti užívání drog.
Osnova
  • Různé definice užívání drog a bio-psycho-sociální-sprituální model
  • Drogy legální a nelegální, nelátkové závislosti
  • Drogová politika
  • Systém podpory a přístupy v práci s uživateli/kami drog
  • Zapojení lidí se zkušeností s užíváním drog
  • Genderově senzitivní sociální práce drog
  • Další skupiny s obtížným přístupem ke službám pro uživatele/ky drog
Literatura
    povinná literatura
  • NEPUSTIL, Pavel a Markéta GEREGOVÁ. Bez podmínek. Metody psychosociální podpory pro lidi užívající drogy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 219 s. ISBN 978-80-210-9667-7. info
  • KALINA, Kamil. Drogy a drogové závislosti : mezioborový přístup. 1. vydání. Praha: Úřad vlády České republiky, 2003, 319 stran. ISBN 8086734056. info
  • Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogovou závislost (2022). Evropská zpráva o drogách 2022: Trendy a vývoj. Úřad pro publikace Evropské unie, Lucemburk.
  • Chomynová, Pavla (ed.) 2023. Souhrnná zpráva o závislostech v České republice 2022. Praha: Úřad vlády České republiky.
    doporučená literatura
  • FRIŠAUFOVÁ, Magda. I Know What I'm Doing. Experiences of Women who Use Methamphetamine. Brno: Muni press, 2016, 238 s. Edice EDIS, 15. svazek. ISBN 978-80-210-8315-8. URL info
  • SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vydání druhé. Praha: Portál, 2020, 150 stran. ISBN 9788026217053. info
Výukové metody
Cílů předmětu bude dosaženo pomocí výkladu vyučující na přednáškách, seminářů, prezentací připravených studenty/kami, samostatné četby a následného zpracování písemných příprav, které vedou k promýšlení nových informací v kontextu dosavadních znalostí a zkušeností.
Metody hodnocení
Účast ve výuce je povinná. Je možná jedna absence za semestr, bez nutnosti omluvy. V případě druhé a další absence se studenti/ky domlouvají s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
V průběhu semestru mají studenti/ky povinnost zpracovávat písemné přípravy a odevzdávat je vždy do stanoveného termínu do Odevzdávárny v ISu. Pokud student/ka odevzdá práci po termínu, domluví se s vyučující na formě doplňujícího úkolu.
Studenti/ky se podílí na přípravě a skupinové prezentaci vybraného tématu.
Kritéria úspěšného ukončení předmětu:
1) Odevzdání písemných příprav v průběhu semestru.
2) Splnění doplňujícího úkolu v případě třetí a další absence nebo pozdního odevzdání písemné přípravy.
3) Zapojení se do přípravy a skupinové prezentace vybraného tématu.
4) Ústní závěrečná zkouška.
Ústní závěrečná zkouška se zaměřuje na reflexi znalostí získaných v průběhu výuky a jejich aplikaci na navržený příklad z praxe. Podrobnější zadání bude zveřejněno vyučující v průběhu semestru.
Výsledná známka je založena na kvalitě zpracování písemných příprav, prezentace, aktivního zapojování se do výuky a výkonu u ústní zkoušky.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;dok=1423:spp211
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.