FSS:SPRn4484 Kvalitativní výzkum - Informace o předmětu
SPRn4484 Pokročilé kvalitativní metody pro SPR
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 2/2/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Vander, DiS., Ph.D. (přednášející)
Mgr. Olga Hubíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- Kurz nevyžaduje žádné prerekvizity.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s pokročilejšími kvalitativními metodami výzkumu v sociální práci. Kurz studenty připravuje na používání kvalitativních výzkumných metod, včetně využívání vhodných teorií, výzkumných plánů, metod sběru dat a metod jejich analýzy.
- Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto kurzu budou studenti ovládat následující kompetence:
Rozumí teoretickým a metodologickým perspektivám kvalitativního výzkumu v sociální práci.
Jsou schopni aplikovat kvalitativní výzkumné metody v kontextu sociální práce.
Jsou schopni využívat výsledky kvalitativního výzkumu ke zlepšování praxe sociální práce.
Rozumí, jak lze kvalitativní metody aplikovat ve výzkumu sociální práce a veřejné politiky. - Osnova
- Kurz je organizován v tématických blocích:
- LEKCE 1: ÚVOD - kvalitativní výzkum a jeho specifika v SPR
- Modul A: Zakotvená teorie (Navrátil, P.)
- LEKCE 2: Zakotvená teorie: východiska
- LEKCE 3: Postupy a procedury
- LEKCE 4: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o zakotvené teorii a její aplikaci v SPR
- Modul B: Interpretativní fenomenologická analýza (Vander, J.)
- LEKCE 5: Interpretativně fenomenologická analýza: východiska
- LEKCE 6: Postupy a procedury IPA
- LEKCE 7: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o IPA a její aplikaci v SPR
- Modul C: Participativní přístupy (Hubíková, O.)
- LEKCE 8: Participativní přístup: východiska
- LEKCE 9: Postupy a procedury participativního přístupu
- LEKCE 10: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o PP a jeho aplikaci v SPR
- Modul D: Evaluační výzkum a narativní přístup (Vander, J.)
- LEKCE 11: Evaluační výzkum a narativní přístup
- LEKCE 12: Postupy a procedury evaluačního a narativní přístupu
- LEKCE 13: Prezentace projektů, diskuze, otázky a odpovědi o evaluačním výzkumu a narativní analýze a jejich aplikaci v SPR
- Výukové metody
- Přednášky
Skupinové diskuse
Četba
Projekty
Kritické hodnocení - Metody hodnocení
- Celková kreditová zátěž: 8 kreditů
Aktivní účast: 1 kredit (20-25 hodin)
Aktivní účast na přednáškách a seminářích včetně přípravy a studia potřebných materiálů
Referát a prezentace vybrané metodologické procedury a její aplikace v SPR: 2 kredity (50-60 hodin)
Rešerše a studium literatury (20 hodin)
Psaní referátu (15-20 hodin)
Příprava a vytvoření prezentace (15-20 hodin)
Čtyři průběžné testy k jednotlivým modulům: 2 kredity (60 hodin)
Každý test: 15 hodin přípravy, celkem 60 hodin
Závěrečný úkol: projekt výzkumu: 3 kredity (75-90 hodin)
Rešerše a studium literatury (20-30 hodin)
Návrh metodologie a zpracování dat (20-30 hodin)
Sestavení a dokončení projektu (35-40 hodin) - Informace učitele
- Všechny informace jsou dostupné v informačním systému.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/SPRn4484