FSS:SPRn4504 Projektování institucí - Informace o předmětu
SPRn4504 Projektování institucí sociální práce
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Pavel Horák, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Předmět umožňuje studentům jednak seznámit se s reálnými možnostmi získání finančních prostředků na realizaci projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce z národních a evropských zdrojů a současně naučit studenty napsat vlastní projekt, který je vytvořen na míru konkrétní cílové skupině v konkrétním regionu/lokalitě.
- Výstupy z učení
- Na konci předmětu studenti získají klíčové teoretické a praktické poznatky o způsobech tvorby a řízení projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce s ohledem na dostupné finanční, personální a technologické zdroje. Vytvoří (napíší) vlastní, životaschopný projekt, který bude výsledkem jejich schopnosti identifikovat problémy u vybrané cílové skupiny ve studenty zvoleném regionu/lokalitě, navrhnout konkrétní cíle a opatření vedoucí k jejich dosažení.
- Osnova
- 1) Uvedení do kursu: předmět a optimální postupy projektování ve veřejné a sociální politice a sociální práci. Zadání a vysvětlení prvních tří kroků projektu. (teoretické a empirické možnosti nahlížení na sociální problémy, vymezení projektů, institucí, řízení vs. vymezení tvorby projektů a projektového cyklu)
- 2) Identifikace sociálních problémů a jejich příčin ve vazbě na volbu relevantních nástrojů intervence v sociální politice a sociální práci: využití teorií sociálních deviací a organizačních teorií (existující způsoby řešení sociálních problémů (řešení organizačních problémů, metody a techniky intervecí vůči konkrétním cílovým skupinám klientů), příčiny sociálních problémů v organizacích, u jednotlivců a skupin dle existujících sociálně deviantních teorií (teorie učení, napětí, kontroly, etiketizace) a dalších teorií (psychologické, psychiatrické, zdravotní aj.), vazba existujících nástrojů intervence využívaných v oblasti sociání práce a pomáhajících profesích na příčiny problémů cílových skupin projektu)
- 3) Problémy realizovatelnosti projektů: implementace projektů a implementační selhání při jejich realizaci (způsoby nahlížení a hodnocení projektů v procesu jejich realizace, identifikace klíčových faktorů, které ovlivňují úspěšnost projektů, odstraňování potenciálních či reálných problémů při realizaci projektů)
- 4) Využívání ESIF fondů a dalších tuzemských a zahraničních zdrojů k financování projektů v oblasti (nejen) sociální práce (typy ESIF fondů a dalších zdrojů financování, existující typy projektů financovaných a jejich význam/role, možnosti jejich financování, způsoby jejich hodnocení)
- 5) Finanční rozvaha projektů: druhy nákladů, tvorba rozpočtu
- 6) Skupinová a individuální konzultace již zrealizovaných kroků projektu, prezentace postupů tvorby projektů studenty
- Literatura
- povinná literatura
- Horák, P. 2014. Role projektů financovaných z Evropského sociálního fondu v politice zaměstnanosti v České republice a zahraničí. Brno: MUNIpress.
- Horáková, M. a kol. Hodnocení přínosu projektů Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. VÚPSV 2010. viz http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_312.pdf., s. 14-38
- Spolander, G., Martin, L., J. 2012. Successful Project Management in Social Work and Social Care. Jessica Kingsley Publishers.
- Doležal, J., a kol. 2016. Projektový management. Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada.
- Veselý, A., Nekola, M. (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství.
- Dočkal, V. 2007. Strukturální fondy EU – Projektový cyklus a projektové řízení. Příručka manažera. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
- Machálek, P. et al. 2014. Dotační politiky EU. Jak napsat dobrou projektovou žádost. Brno: MuniPress.
- POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. Vydání první. V Praze: C.H. Beck, 2016, xx, 309. ISBN 9788074005916. info
- doporučená literatura
- Krechová, M., Hejduková, P., Hommerová, D. 2018. Řízení neziskových organizací. Klíčové oblasti pro jejich udržitelnost. Praha: Grada.
- Kloppenborg, T. 2019. Contemporary Project Management. Cengage Learning.
- Škarabelová, S. a kol. 2002. Když se řekne nezisková organizace. Brno: ESF MU.
- Barker, S., Cole, R. 2009. Projektový management pro praxi. Praha: Grada.
- Hloušek, J., Hloušková, Z. 2011. Získávání zdrojů na aktivity NNO působící v sociální oblasti. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Doležal, J.2016. Projektový management v praxi - Naučte se řídit projekty! Praha: Grada.
- Zatloukal a kol. 2011. Komplexní posuzování potřeb klientů v rámci poradenského rozhovoru z hlediska přístupu zaměřeného na řešení. Sociální práce, 11, s. 81-92
- Zietlow, J., Hankin, J.A. Seidner, A.,O'Brien, T. 2018. Financial Management for Nonprofit Organizations: Policies and Practices. John Wiley & Sons, Inc. https://1lib.eu/book/3517343/1cc4c2
- Doležal, J., Krátký,A., Cingl, O. 2013. Pět kroků k úspěšnému projektu: 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty. 1. vyd. Praha: Grada.
- Boukal. P. a kol. 2013. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
- Spolander, G., Martin, L. 2012. Successful Project management in Social work and social care. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Kerzner, H.R. 2017. Project management. London: John Wiley & Sons.
- Aaltola, K. 2017. Project management handbook. Laurea University of Applied Sciences.
- Strnadová, Z. 2019. Co by měl vědět příjemce dotace. Praha: Grada.
- Svozilová, A. 2016. Projektový management - Systémový přístup k řízení projektů. 3. vydání. Praha: GRADA.
- Výukové metody
- Skupinové projekty, domácí úkoly, diskuse na konzultacích, závěrečný projekt.
- Metody hodnocení
- Předmět klade důraz na samostatnou tvůrčí činnost studenta podpořenou četnými konzultacemi s vyučujícím. Předmět začíná výběrem reálného tématu a definicí problému, na řešení kterého se projekt zaměří a končí vypracováním životaschopného projektu řešení reálné problémové situace. Vypracovávání tohoto projektu má kumulativní charakter, tj. aktuální práce navazují na práce předešlé.
- Informace učitele
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/SPRn4504