SPRn4504 Projektování institucí sociální práce

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Horák, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět umožňuje studentům jednak seznámit se s reálnými možnostmi získání finančních prostředků na realizaci projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce z národních a evropských zdrojů a současně naučit studenty napsat vlastní projekt, který je vytvořen na míru konkrétní cílové skupině v konkrétním regionu/lokalitě.
Výstupy z učení
Na konci předmětu studenti získají klíčové teoretické a praktické poznatky o způsobech tvorby a řízení projektů v oblasti sociální politiky a sociální práce s ohledem na dostupné finanční, personální a technologické zdroje. Vytvoří (napíší) vlastní, životaschopný projekt, který bude výsledkem jejich schopnosti identifikovat problémy u vybrané cílové skupiny ve studenty zvoleném regionu/lokalitě, navrhnout konkrétní cíle a opatření vedoucí k jejich dosažení.
Osnova
  • 1) Uvedení do kursu: předmět a optimální postupy projektování ve veřejné a sociální politice a sociální práci. Zadání a vysvětlení prvních tří kroků projektu. (teoretické a empirické možnosti nahlížení na sociální problémy, vymezení projektů, institucí, řízení vs. vymezení tvorby projektů a projektového cyklu)
  • 2) Identifikace sociálních problémů a jejich příčin ve vazbě na volbu relevantních nástrojů intervence v sociální politice a sociální práci: využití teorií sociálních deviací a organizačních teorií (existující způsoby řešení sociálních problémů (řešení organizačních problémů, metody a techniky intervecí vůči konkrétním cílovým skupinám klientů), příčiny sociálních problémů v organizacích, u jednotlivců a skupin dle existujících sociálně deviantních teorií (teorie učení, napětí, kontroly, etiketizace) a dalších teorií (psychologické, psychiatrické, zdravotní aj.), vazba existujících nástrojů intervence využívaných v oblasti sociání práce a pomáhajících profesích na příčiny problémů cílových skupin projektu)
  • 3) Problémy realizovatelnosti projektů: implementace projektů a implementační selhání při jejich realizaci (způsoby nahlížení a hodnocení projektů v procesu jejich realizace, identifikace klíčových faktorů, které ovlivňují úspěšnost projektů, odstraňování potenciálních či reálných problémů při realizaci projektů)
  • 4) Využívání ESIF fondů a dalších tuzemských a zahraničních zdrojů k financování projektů v oblasti (nejen) sociální práce (typy ESIF fondů a dalších zdrojů financování, existující typy projektů financovaných a jejich význam/role, možnosti jejich financování, způsoby jejich hodnocení)
  • 5) Finanční rozvaha projektů: druhy nákladů, tvorba rozpočtu
  • 6) Skupinová a individuální konzultace již zrealizovaných kroků projektu, prezentace postupů tvorby projektů studenty
Literatura
    povinná literatura
  • Horák, P. 2014. Role projektů financovaných z Evropského sociálního fondu v politice zaměstnanosti v České republice a zahraničí. Brno: MUNIpress.
  • Horáková, M. a kol. Hodnocení přínosu projektů Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. VÚPSV 2010. viz http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_312.pdf., s. 14-38
  • Spolander, G., Martin, L., J. 2012. Successful Project Management in Social Work and Social Care. Jessica Kingsley Publishers.
  • Doležal, J., a kol. 2016. Projektový management. Komplexně, prakticky a podle světových standardů. Praha: Grada.
  • Veselý, A., Nekola, M. (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik. Přístupy, metody a praxe. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Dočkal, V. 2007. Strukturální fondy EU – Projektový cyklus a projektové řízení. Příručka manažera. Brno: Mezinárodní politologický ústav.
  • Machálek, P. et al. 2014. Dotační politiky EU. Jak napsat dobrou projektovou žádost. Brno: MuniPress.
  • POTŮČEK, Martin. Veřejná politika. Vydání první. V Praze: C.H. Beck, 2016, xx, 309. ISBN 9788074005916. info
    doporučená literatura
  • Krechová, M., Hejduková, P., Hommerová, D. 2018. Řízení neziskových organizací. Klíčové oblasti pro jejich udržitelnost. Praha: Grada.
  • Kloppenborg, T. 2019. Contemporary Project Management. Cengage Learning.
  • Škarabelová, S. a kol. 2002. Když se řekne nezisková organizace. Brno: ESF MU.
  • Barker, S., Cole, R. 2009. Projektový management pro praxi. Praha: Grada.
  • Hloušek, J., Hloušková, Z. 2011. Získávání zdrojů na aktivity NNO působící v sociální oblasti. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Doležal, J.2016. Projektový management v praxi - Naučte se řídit projekty! Praha: Grada.
  • Zatloukal a kol. 2011. Komplexní posuzování potřeb klientů v rámci poradenského rozhovoru z hlediska přístupu zaměřeného na řešení. Sociální práce, 11, s. 81-92
  • Zietlow, J., Hankin, J.A. Seidner, A.,O'Brien, T. 2018. Financial Management for Nonprofit Organizations: Policies and Practices. John Wiley & Sons, Inc. https://1lib.eu/book/3517343/1cc4c2
  • Doležal, J., Krátký,A., Cingl, O. 2013. Pět kroků k úspěšnému projektu: 22 šablon klíčových dokumentů a 3 kompletní reálné projekty. 1. vyd. Praha: Grada.
  • Boukal. P. a kol. 2013. Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
  • Spolander, G., Martin, L. 2012. Successful Project management in Social work and social care. London: Jessica Kingsley Publishers.
  • Kerzner, H.R. 2017. Project management. London: John Wiley & Sons.
  • Aaltola, K. 2017. Project management handbook. Laurea University of Applied Sciences.
  • Strnadová, Z. 2019. Co by měl vědět příjemce dotace. Praha: Grada.
  • Svozilová, A. 2016. Projektový management - Systémový přístup k řízení projektů. 3. vydání. Praha: GRADA.
Výukové metody
Skupinové projekty, domácí úkoly, diskuse na konzultacích, závěrečný projekt.
Metody hodnocení
Předmět klade důraz na samostatnou tvůrčí činnost studenta podpořenou četnými konzultacemi s vyučujícím. Předmět začíná výběrem reálného tématu a definicí problému, na řešení kterého se projekt zaměří a končí vypracováním životaschopného projektu řešení reálné problémové situace. Vypracovávání tohoto projektu má kumulativní charakter, tj. aktuální práce navazují na práce předešlé.
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.