ZURb1216 Mediální gramotnost

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Karolína Bieliková (přednášející)
Mgr. Lucie Čejková (přednášející)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 12:00–13:40 U43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet mediální gramotnost a studujících, stejně jako znalosti studujících o mediální gramotnosti, a to prostřednictvím teoretických i praktických přístupů k porozumění současnému informačnímu prostředí. Kurz se zaměřuje na klíčová témata, jako jsou dezinformace, algoritmy, role médií ve společnosti, mechanismy polarizace a strategie debunkingu a prebunkingu. Studující si osvojí kritickou reflexi mediálního obsahu, včetně analýzy manipulativních narativů a posouzení efektivity různých forem mediální gramotnosti. Předmět je koncipován jako kombinace samostudia online modulů a interaktivních seminářů, kde studující prostřednictvím diskusí, týmových aktivit a případových studií aplikují získané poznatky. Klíčovou součástí kurzu je také praktická práce – skupinové prezentace analyzující konkrétní příklady debunkingu a prebunkingu a individuální závěrečný úkol, v němž studující navrhnou vlastní intervenci na podporu mediální gramotnosti.
Výstupy z učení
Studující budou po absolvování předmětu schopni:
• analyzovat současné informační prostředí a popsat klíčové faktory ovlivňující zpracování a šíření informací, včetně algoritmů, personalizace obsahu, filter bubbles a polarizace;
• rozlišit a vysvětlit rozdíly mezi dezinformací, misinformací, malinformací, konspiračními teoriemi a propagandou a popsat mechanismy jejich šíření;
• kriticky zhodnotit efektivitu strategií debunkingu a prebunkingu, včetně jejich přínosů a omezení v boji proti dezinformacím;
• navrhnout a vytvořit vlastní mediálně gramotnostní intervenci zaměřenou na konkrétní téma (např. volby, vakcinace) s využitím odpovídajících metod a médií;
• aplikovat principy mediální a zpravodajské gramotnosti v praxi, například prostřednictvím analýzy mediálních sdělení, identifikace manipulačních technik a reflexe vlastních mediálních návyků.
Osnova
  • Úvod do kurzu, principy flipped classroom, organizace výuky
  • Současné informační prostředí I – fragmentace zdrojů, personalizace, filter bubbles, echo chambers, polarizace
  • Současné informační prostředí II – role sociálních médií, algoritmy, umělá inteligence, zkreslení v médiích
  • Současné informační prostředí III – dezinformace, misinformace, malinformace, konspirační teorie, propaganda
  • Společenská odolnost vůči dezinformacím – role občanů, médií, vlády a platforem
  • Mediální gramotnost – definice, výzkum, mediální gramotnost v České republice a ve světě
  • Přehled dalších gramotností – zpravodajská gramotnost, informační gramotnost, digitální gramotnost, gramotnost v oblasti sociálních médií, AI gramotnost
  • Debunking a prebunking – teorie a příklady, prezentace studujících – analýza případů debunkingu a prebunkingu
  • Současné příklady debunkingu, prebunkingu a mediálně gramotnostních intervencí – hry, chatboty, vzdělávací kampaně
  • Hostující přednáška nebo filmová projekce s diskusí
Literatura
  • KRÁČMAROVÁ, Tereza, Markéta JASANSKÁ, Daniel BARTÁK, Pavel BREJCHA, Lucie ČEJKOVÁ, Johana JEŠÁTKOVÁ, Ondřej KAŠKA, Jan MARTÍNEK, Eva MEDZIHORSKÁ, Tina MIZEROVÁ, Maria PYTLOVÁ, Tomáš ŘEPA, Adéla SCHREIBEROVÁ, Kateřina SÝKOROVÁ, David ŠPŮREK, Julie VINKLOVÁ a Zuzana VRBECKÁ. Slovník mediální gramotnosti. První vydání. Brno: Nugis Finem Publishing, 2024, 120 s. ISBN 978-80-7614-009-7. info
  • HOBBS, Renee. Digital and media literacy : connecting culture and classroom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, 2011, xi, 214. ISBN 9781412981583. info
  • POTTER, W. James. Theory of media literacy : a cognitive approach. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2004, xi, 306. ISBN 0761929525. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou kombinace průběžného online samostudia a prezenčních seminářů, které reflektují principy flipped classroom. Studující se před každou hodinou seznamují s klíčovými koncepty prostřednictvím online modulů, obsahujících krátké texty, videa, podcasty a interaktivní kvízy.
Během prezenční části kurzu je výuka založena na aktivním zapojení studujících, zahrnující následující metody:
• diskuse ve třídě nad aktuálními tématy mediální gramotnosti a informačního prostředí,
• skupinové aktivity zaměřené na analýzu a aplikaci teoretických konceptů,
• prezentace studujících – skupinové analýzy příkladů debunkingu a prebunkingu,
• kritická reflexe mediálního obsahu, včetně identifikace zaujatosti, manipulačních technik a efektivity různých strategií zpravodajské gramotnosti,
• aktivity, při nichž studující simulují různé pozice v mediálním ekosystému (např. občan, novinář, politik, platforma sociálních médií),
• praktické intervence, kdy studující vytvářejí vlastní mediálně gramotnostní materiály.
Kurz zahrnuje také možnou exkurzi nebo hostující přednášku odborníka*odbornice z oblasti mediálního vzdělávání, která poskytne studujícím přímý vhled do praxe.
Metody hodnocení
Hodnocení v kurzu je založeno na průběžné práci studujících, aktivní účasti na seminářích a plnění zadaných úkolů. Studující budou hodnoceni na základě následujících komponent:
• Pravidelná práce s online moduly – studující jsou povinni před každou prezenční výukou projít přidělený online modul obsahující texty, videa a krátké testy ověřující pochopení klíčových konceptů. Testy a úkoly na závěr modulů nejsou bodované, slouží jako zpětná vazba pro studující, ale je povinné je splnit.
• Skupinová prezentace – studující v malých týmech analyzují vybraný případ debunkingu nebo prebunkingu a připraví desetiminutovou prezentaci s kritickou reflexí. Každá prezentace bude hodnocena podle kvality analýzy, argumentace a způsobu prezentace.
• Aktivní účast v seminářích – studující jsou hodnoceni na základě zapojení do skupinových diskusí, analýz a reflexivních aktivit během hodin.
• Individuální závěrečný úkol – studující navrhnou krátkou mediálně gramotnostní intervenci, která musí být tematicky a metodologicky propojena s obsahem kurzu. Úkol se skládá ze tří částí: výběru tématu (např. volby, očkování), výběru typu gramotnosti (např. zpravodajská gramotnost, AI gramotnost) a vytvoření materiálu podporujícího danou gramotnost (textový, audiovizuální, interaktivní, ...). Hodnocení proběhne na základě originality, relevance a aplikačního potenciálu navržené intervence.
Docházka na prezenční výuku není povinná, ale při hodnocení bude přihlíženo k aktivní účasti na lekcích. Studující musejí splnit všechny úkoly a pravidelnou přípravu, aby úspěšně absolvovali kurz.
Informace učitele
Pro snadnější zapojení do hodin prosíme studující, aby nosili s sebou do výuky smartphone, tablet nebo notebook.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURb1216