FSS:ZURb1230 Audio dokument - Informace o předmětu
ZURb1230 Audio dokument
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- ZURb1204 Audio žurnalistika || ZURb1205 Video žurnalistika
Student si může kurz zapsat pouze po absolvování kurzů Audio žurnalistika, respektive se znalostmi adekvátními tomuto kurzu. Kurz dokumentární tvorby předpokládá i přiměřenou technickou způsobilost studenta. Absence těchto schopností studenta z kurzu diskvalifikuje.
Doporučená studijní cesta: ZURb1108 Audiovizuální žurnalistika - ZURb1116 Technologické kompetence novináře - ZURb1115 Základy profesionálního projevu - ZURb1204 Audio žurnalistika - případně ZURb1411 AudioCafé a pak ideálně nejdříve ve 3. semestru na setkanou u tvorby dokumentu.
Tento kurz je při studiu žurnalistiky výběrový, velmi menšinový a individuální, určený těm, kteří jsou talentovaní směrem k dokumentu, nikoliv těm, kteří jsou talentovaní pro zpravodajství. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 - Mateřské obory/plány
- předmět má 35 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Stane se někdy, že novinář zjistí, že už mu zpravodajsko-publicistické postupy nestačí, že se potřebuje dostat za slova, k příběhům, emocím, že potřebuje sdělovat přesahy, komunikovat umění života, tedy dostane se tam, kde přestává stačit ověřitelná a celkem spolehlivá (ale zároveň poměrně přízemní) logika a autor se musí zcela spolehnout na svou intuici. Tak by se dala popsat situace, která většinu novinářů nepotká, ale někoho přece a je to tak správně, tedy situace, kdy se dotkne dokumentu a měl by se tím směrem vydat.
Zároveň již delší dobu dochází k průnikům tvůrčích postupů dokumentární a hrané (dramatické) tvorby a není důvod pochybovat o tom, že může docházet i k průniku uměleckých tvůrčích postupů do náročnější publicistiky. Není to zas tak složité, chce to jen trochu odvahy a popuštění uzdy kreativity a zcela jistě to může prospět sdělnosti publicistiky v audiovizi. Odlišná situace je samozřejmě v televizi a v rozhlasu, i když vzhledem k úzkému propojení s internetem dochází k průnikům i zde (kupříkladu od rozhlasového tvůrce se dnes už celkem běžně požaduje i psaný text, fotografie či krátké video sloužící nejen k propagaci hlavního rozhlasového sdělení, ale též k jeho doplnění). Samostatné téma jsou zde podcasty. Kurz má ambici studenty nejen připravit na současnou praxi, ale inspirovat je ke kreativitě, nápaditosti a chuti ty nápady použít dřív, než se je někdo v nějaké redakci bude snažit zaškatulkovat a svázat zaužívanými postupy.
Audio dokument se v zásadě realizuje buď formou spíše publicistickou, reportážní, s důrazem na ucelený příběh, nebo formou spíše performativní, autorskou, s důrazem na zachycení "rysu tváře", určitého zajímavého či typického momentu příběhu s významným vrstevnatým zobecňujícím přesahem, pak se obvykle hovoří o audio feature ("fíčru"). Toto bude v kurzu a při tvorbě reflektováno.
Jedině absolvování tohoto kurzu opravňuje studenta předložit jako bakalářskou práci dokumentární dílo. Kurz si student může zapsat dvakrát (ideálně čtvrtý a pátý semestr), přičemž podruhé už může pracovat na svém bakalářském dokumentu, bude-li chtít. - Výstupy z učení
- Student bude schopen orientace v dokumentární tvorbě, nikoliv plošně systematicky, ale prostřednictvím jednotlivých inspirativních audio/audiovizuálních dokumentů, jež budou tématem a formou souviset s dokumentem, na němž bude student sám, respektive v týmu pracovat. Student získá praktickou zkušenost s tvorbou dokumentárního díla a též praktickou zkušenost s prací ve štábu, včetně pochopení významu jednotlivých rolí. A samozřejmě, student nahlédne do imaginativního prostoru dokumentární tvorby a dostane šanci tuto inspiraci zúročit i v běžnější zpravodajsko-publicistické práci.
- Osnova
- Po teoretickém úvodu proběhne debata nad náměty a formou zamýšlených dokumentů, které pak budou studenti během celého semestru tvořit. Kurz je z povahy věci dosti individualizovaný. Záleží na tom, kdo se v něm sejde. Auditivní tvůrci dost často pracují sami, ale mnohdy využívají zvukového mistra ve střižně a zejména pro finální mix. Není ani nemožné, aby pracovali v dejme tomu dvojautorském týmu. V kurzu bude možné postavit studentský štáb autora (scénáristy a režiséra) se zvukařem či zvukovým designérem, či případně i autorský tým. Dramaturgem bude vyučující. V případě, že student pracuje na svém bakalářském dokumentu, může postavit štáb s kolegy studenty, ale sám musí být autorem (scénáristou a režisérem). Studenti budou hodnoceni na základě veřejného předvedení svých klauzurních prací a následné debaty nad nimi.
- Doplňkovou, ale důležitou součástí kurzu bude i projekce vybraných inspirativních dokumentů (podle konkrétních studentských námětů a forem) a debata nad nimi. S akcentem na kulturní a obecně duchovní kontexty civilizace, kterou tvoříme a která tvoří nás, neboť dokumentarista je s potřebou zvědomění těchto kontextů nejsyrověji konfrontován. Budeme-li se bavit o kultuře, míní se tím především kultura naše, tedy evropská, s vědomím nejednoznačnosti, respektive rozmanitosti, kterou to přináší. Přes to všechno ovšem evropská „post-kultura“ nezastřešuje kultury celého světa, ale je (a zdá se, že i dlouho bude) kulturou argumentačně, hodnotově, pozičně evropskou, a to i když relativizuje, i když popírá. Kontexty helénské, římské, křesťanské, osvícenské. Kontexty židovské a islámské jako prastaré evropské motivy, tedy nic moc nového. Kontexty animistické a panmechanistické. Kontexty evropských identit.
- Pro studenty směřující k audiodokumentu je velmi vhodné (nikoliv povinné, samozřejmě) doplnit tento kurz kurzem ZURb1411 AudioCafe, kde lze načerpat spoustu inspirace, pokud jde o současnou nejnápaditější audiotvorbu.
- Literatura
- doporučená literatura
- Přemysl Hnilička: Panáček v říši mluveného slova (nejkomplexnější tuzemský rozcestník audiotvorby a literatury o ní) - http://mluveny.panacek.com (optimální orientace na webu skrze kvalitní vyhledávání nebo dle rubrik)
- HANÁČKOVÁ, Andrea. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990 - 2005: Poetika žánrů. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého Olomouc, 2008.
- Výukové metody
- Teoretický úvod, rozbory ukázek a diskuse nad nimi, ale zejména společně tvořená a sdílená studentská cvičení, rozvíjení týmové spolupráce. Projektově orientovaná výuka. Obsahem kurzu je tvorba auditivních dokumentů pod individuálním pedagogickým doprovázením.
- Metody hodnocení
- Studenti budou hodnoceni na základě veřejného předvedení svých závěrečných prací a následné debaty nad nimi. Klauzury, respektive prezentace děl za účasti odborných hodnotitelů i veřejnosti proběhnou ve zkouškovém období. Kurz bude započten všem studentům, nezávisle na jejich roli ve štábu. Jako případnou bakalářskou práci však může dokument předložit pouze autor (scénárista a režisér).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURb1230