ZURb1426 Literární reportáž

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. František Schildberger, Ph.D. (cvičící), Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZURb1101 Žurnalistika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět má teoreticky i prakticky seznámit účastníky s tradičním novinářským žánrem literární reportáže – tedy reportáže, která si kromě zpravodajského závazku (aktuálnost, společenská relevance) klade za cíl i určitou kvalitu literární a využívá ve vhodné míře a vhodným způsobem i prostředky krásného písemnictví.
Osnova
  • Teoretická část:
  • 1. reportáž z naratologického hlediska; reportér jako literární postava sui generis;
  • 2. reportáž z genologického hlediska: postupné konstituování reportáže jako osobitého textového typu, zejména ve 20. století;
  • 3. reportáž ze sociologického hlediska: reportáž jako argument a protiargument ve společenské diskusi;
  • 4. reportáž z historického hlediska: „reportáž před reportáží“ – příklady reportážních textů v klasických literaturách;
  • 5. 20. a 30. léta 20. století jako klasická doba literární reportáže;
  • 6. krize české reportáže v 50. letech a její obnova v 60. letech;
  • 7. Egon Erwin Kisch;
  • 8. konstitutivní postavy žánru literární reportáže ve 2. polovině 20. století (Ryszard Kapuściński, Günter Wallraff);
  • Praktická část:
  • Tvorba vlastní literární reportáže:
  • - vyhledávání a formování témat (diskuse);
  • - volba vhodné autorské perspektivy (diskuse);
  • - výběr jazykových a stylistických prostředků (diskuse);
  • - práce v terénu;
  • - práce na textu;
  • - hodnocení textů (diskuse)
Literatura
    povinná literatura
  • SCHILDBERGER, František. Podoby české literární reportáže. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 215 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, sv. č. 502. ISBN 978-80-210-9656-1. info
    doporučená literatura
  • OSVALDOVÁ, Barbora a Jana ČEŇKOVÁ. Česká publicistika mezi dvěma světovými válkami. Vydání první. Praha: Academia, 2017, 189 stran. ISBN 9788020027542. info
  • O reportáži, o reportérech. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč - Alice Němcová Tejkalová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010, 130 s. ISBN 9788024617817. info
Výukové metody
seminář, skupinová diskuse, četba, hodnocení textů
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba napsat vlastní literární reportáž a prezentovat ji a obhájit při závěrečné skupinové diskusi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.