FSS:ZURn4102 Psychologie médií - Informace o předmětu
ZURn4102 Psychologie médií
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Čt 8:00–9:40 P52
- Předpoklady
- TYP_STUDIA(MN)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Tento kurz poskytne úvod do mediální psychologie a vybraných témat, která tento obor zkoumá. Diskutována budou jak mediální témata, tak psychologické koncepty, jež nabízejí nástroje pro jejich porozumění. Kurz se zaměří především na aktuální problémy spojené s digitálními médii, zatímco témata spojená s klasickými médii budou diskutována v menší míře. Důraz bude kladen na aktuální společenské souvislosti a interdisciplinární přístup k problematice.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se a znát základní poznatky psychologie médií
- Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků
- Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání
- Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu
- Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu - Osnova
- Mediální psychologie jako obor
- Média a kognitivní schopnosti
- Média a agrese
- Média, minoritní skupiny a kybernenávist
- Média, komunikace a vztahy
- Média a sex
- Média a identita
- Média, děti a dospívající
- Média, závislosti a zdraví
- Média a přesvědčování
- Literatura
- SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
- VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243.
- PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
- The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
- GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
- Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
- Výukové metody
- přednáška, četba
- Metody hodnocení
- seminární práce, vzájemné hodnocení, závěrečná zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn4102