ZURn4102 Psychologie médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marie Jaroň Bedrošová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vojtěch Mýlek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 P52
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Tento kurz poskytne úvod do mediální psychologie a vybraných témat, která tento obor zkoumá. Diskutována budou jak mediální témata, tak psychologické koncepty, jež nabízejí nástroje pro jejich porozumění. Kurz se zaměří především na aktuální problémy spojené s digitálními médii, zatímco témata spojená s klasickými médii budou diskutována v menší míře. Důraz bude kladen na aktuální společenské souvislosti a interdisciplinární přístup k problematice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Orientovat se a znát základní poznatky psychologie médií
- Orientovat se a znát základní poznatky mediálních studií a studií mediálních účinků
- Aplikovat tyto poznatky na motivy k používání médií a efekty tohoto používání
- Orientovat se v současném mediálně psychologickém výzkumu
- Kriticky zhodnotit populárně-mediální prezentace mediálně psychologického výzkumu
Osnova
  • Mediální psychologie jako obor
  • Média a kognitivní schopnosti
  • Média a agrese
  • Média, minoritní skupiny a kybernenávist
  • Média, komunikace a vztahy
  • Média a sex
  • Média a identita
  • Média, děti a dospívající
  • Média, závislosti a zdraví
  • Média a přesvědčování
Literatura
  • SLATER, M. D. (2007). Reinforcing spirals: The mutual influence of media selectivity and media effects and their impact on individual behavior and social identity. Communication Theory, 17(3), 281-303.
  • VALKENBURG, P. M., & PETER, J. (2013). The differential susceptibility to media effects model. Journal of Communication, 63(2), 221-243.
  • PERSE, Elizabeth M. a Jennifer L. LAMBE. Media effects and society. Second edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2017, x, 328. ISBN 9780415878197. info
  • The Oxford handbook of media psychology. Edited by Karen E. Dill. New York: Oxford University Press, 2013, xviii, 558. ISBN 9780199394821. info
  • GILES, David. Psychologie médií. Translated by Helena Šolcová. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 185 s. ISBN 9788024739212. info
  • Media effects : advances in theory and research. Edited by Jennings Bryant - Mary Beth Oliver. 3rd ed. Abingdon, Oxon: Routledge, 2009, xv, 640. ISBN 9780805864502. info
Výukové metody
přednáška, četba
Metody hodnocení
seminární práce, vzájemné hodnocení, závěrečná zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn4102