FSS:ZURn6203 Mediální a kulturní průmysly - Informace o předmětu
ZURn6203 Mediální a kulturní průmysly
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- TYP_STUDIA(MN)
bez předpokladů - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Mediální průmysly a produkce (program FSS, N-MSZU)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-MSZU)
- Mediální výzkum a analytika (program FSS, N-MSZU)
- Cíle předmětu
- Tento kurz studujícím představuje oblast kulturních a kreativních průmyslů se zaměřením na mediální průmysly obecně a v užším slova smyslu také na kinematografii a televizi. Zabývat se budeme nejen průmyslovou praxí a jejími současnými i historickými specifiky, ale také tím, jak lze tuto oblast kultury uchopit teoreticky a metodologicky jako systém diskurzů, průmyslových praxí, hodnot, norem a svébytných institucí. Předmět bude kombinací přednášky orientované na základní přehled teoretických konceptů a výzkumných strategií týkajících se akademické reflexe kulturních a mediálních průmyslů a části věnované skupinové práci studujících, ve které budou přednášené koncepty a vybraná témata aplikovány na konkrétní průmyslové sféry a produkty a praxe těchto průmyslů. Tematicky budeme směřovat od obecněji pojatých konceptů ke konkrétnímu zaměření na českou mediální sféru a filmový a televizní průmysl, které budeme konfrontovat v euroamerickém pojetí s českými podobami.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni:
- rozumět teoretickému pojetí a vývoji kulturních a mediálních průmyslů
- aplikovat klíčové koncepty v analýze aktuálních témat
- Osnova
- 1. Představení kurzu a jeho osnovy, požadavky na zakončení kurzu
- 2. Teoretické vymezení pole výzkumu mediálních a kulturních průmyslů
- 3. Základní historický přehled vývoje mediálních a kulturních průmyslů
- 4. Výzkum průmyslových a mediálních kultur
- 5. Kulturní ekonomie a ekonomie kreativních průmyslů
- 6. Kreativní práce
- 7. Audiovizuální pole
- 8. Institucionální aspekty audiovizuálních médií
- 9. Hodnotový řetězec
- 10. Legislativní rámce kulturních a mediálních průmyslů
- 11. Aktéři kulturních a mediálních průmyslů
- 12. Případové studie
- Literatura
- DiMaggio, Paul. ‘ Market structure, the creative process and popular culture: towards an organizational reinterpretation of mass-culture theory.’ Journal of Popular Culture, 11: 436-52, 1977
- Adorno, Theodor and Max Horkheimer (1977/1944). “The culture industry: enlightenment as mass deception” in James Curran, Michael Gurevitch and Janet Wollacott (eds), Mass Communication and Society. London: Edward Arnold. pp. 349-383.
- HESMONDHALGH, David. The cultural industries. 3rd edition. Los Angeles: Sage, 2013, xx, 456. ISBN 9781446209264. info
- HARTLEY, J. Creative Industries. Oxford: Blackwell Publishing Ltd, 2005, 432 s. ISBN 1-4051-0147-4. info
- Cultural industries and the production of culture. Edited by Dominic Power - Allen John Scott. 1st pub. London: Routledge, 2004, xi, 268. ISBN 0415331013. info
- MCCHESNEY, Robert Waterman. The problem of the media : U.S. communication politics in the twenty-first century. New York: Monthly Review Press, 2004, 367 s. ISBN 1583671056. info
- Cultural work : understanding the cultural industries. Edited by Andrew Beck. New York: Routledge, 2002, xi, 196. ISBN 0415289521. info
- Production of culture/culture of production. Edited by Paul Du Gay. 1st pub. London: SAGE Publications, 1997, 356 s. ISBN 0761954368. info
- BOURDIEU, Pierre. The field of cultural production : essays on art and literature. Edited by Randal Johnson. Cambridge: Polity press, 1993, viii, 323. ISBN 9780745609867. info
- Výukové metody
- přednáška
- skupinová diskuze
- individuální prezentace aktuality z prostředí kulturních či mediálních průmyslů
- skupinová práce – workshop
- brainstorming nad zadanými tématy
- skupinová prezentace
- Metody hodnocení
- Studující čtou v průběhu semestru 4 povinné texty, jejichž znalost je následně prověřena formou 4x 5minutových testů. S texty bude dále pracováno při skupinové diskuzi a potenciálně také během skupinové práce.
Studující si dále 1x za semestr připraví 3 – 5 minutovou aktualitu na aktuální téma z mediálního nebo kulturního průmyslu (dle osobního výběru český region nebo zahraničí) a bude ji ústně prezentovat na začátku vyučovací hodiny. Studující může a nemusí během prezentace využívat pomocná média (např. power point nebo ukázky).
Součástí výuky je i skupinová práce/brainstorming/workshop (zadání úkolu proběhne vždy na hodině), kde studující budou mít za cíl aplikovat teoretické poznatky na konkrétní příklad a následně budou výstupy své skupinové práce prezentovat svým kolegům a kolegyním.
A konečně, studující v závěru kurzu odevzdávají projekt na jedno z následujících témat (Rozsah 5 – 7 normostran plus seznam pramenů a literatury. Předpokládá se, že projekt bude mít náležitosti odborného textu, tj. citování zdrojů dle řádné normy, odborná argumentace, vymezení cíle, aj. Dále je dobré si uvědomit, že předkládáte tzv. pitch, který by měl mít jisté náležitosti, pokud má být srozumitelný, koherentní a získat pozornost.):
- návrh vlastní mediální platformy
- návrh vlastního tištěného deníku
- návrh vlastního filmového festivalu
- návrh vlastního kina
- návrh vlastní televizní stanice (legacy media)
- návrh vlastního globálního streamovacího portálu Hodnocené části projektu budou uveřejněny v interaktivní osnově kurzu a budou okomentovány na první hodině kurzu.
- Náhradní absolvování
- není umožněno
- Informace učitele
- Výuka se nekoná v kontaktní podobě 24. 4. 2025 - čtecí týden. Studující dostanou za úkol nastudovat vybraný text. Výstupem bude písemná odpověď na několik zadaných dotazů vztahujících se k tématu textu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn6203