ZURn6515 Produkce a dramaturgie kulturních eventů

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jana Jedličková, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 16:00–17:40 U36
Předpoklady
TYP_STUDIA(MN)
Předmět nemá prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 13/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu Produkce a dramaturgie kulturních eventů je poskytnout studentům znalosti a dovednosti potřebné pro přípravu, realizaci a evaluaci kulturních akcí. Kurz se zaměřuje na dramaturgii, produkční plánování a organizační řízení s důrazem na kreativitu, originalitu a efektivní práci s cílovým publikem.
Studenti se naučí vytvářet tematické koncepty, zpracovávat dramaturgický plán a zohledňovat ekonomické, technologické a organizační podmínky. Praktické dovednosti zahrnují plánování rozpočtu, časového harmonogramu, technického zajištění a řízení týmů.
Kurz zahrnuje projektovou výuku, při níž studenti vytvářejí návrhy konkrétních eventů od konceptu po realizaci. Výstupem je schopnost samostatně navrhovat a řídit kulturní projekty s ohledem na aktuální trendy a potřeby kulturního sektoru.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen:

- Analyzovat dramaturgické a produkční aspekty kulturních eventů s ohledem na tematické, umělecké a organizační požadavky. Navrhnout dramaturgický koncept a produkční plán kulturní akce, zahrnující časový harmonogram, rozpočet a technické zajištění. Aplikovat principy efektivní komunikace a týmové spolupráce při koordinaci produkčního týmu a externích partnerů.

- Prezentovat návrh kulturního eventu a obhájit jeho dramaturgii a produkční řešení před odborným publikem.
Osnova
  • 1. Úvod do dramaturgie a produkce kulturních eventů - Základní pojmy: dramaturgie, produkce, cíle eventu - Role dramaturga a producenta v kontextu kulturních projektů
  • 2. Cílové publikum a definování záměru akce - Analýza cílových skupin a jejich potřeb - Definování uměleckého a společenského přínosu akce
  • 3. Tvorba dramaturgického konceptu - Vytváření tematického rámce a obsahové struktury - Kombinace kreativních a praktických přístupů
  • 4. Programová skladba kulturního eventu - Výběr formátů, žánrů a účinkujících - Harmonogram programu s ohledem na publikum a prostor
  • 5. Prostorové a produkční zajištění akce - Výběr vhodného prostoru a jeho přizpůsobení konceptu - Koordinace technického a organizačního týmu
  • 6. Plánování a řízení produkce - Vytvoření časového harmonogramu a alokace zdrojů - Řízení týmů a efektivní komunikace mezi členy produkce
  • 7. Rozpočet a finanční plánování dramaturgie - Vytváření produkčního rozpočtu v souladu s dramaturgickým plánem - Zohlednění finančních limitů a zdrojů
  • 8. Příprava dramaturgické a produkční dokumentace - Vytváření dramaturgických plánů a scénářů - Organizační plány a harmonogramy pro realizační týmy
  • 9. Simulace organizace kulturní akce - Praktická tvorba modelového projektu - Spolupráce a řešení konkrétních dramaturgických výzev
  • 10. Prezentace dramaturgického konceptu a produkčního plánu - Nácvik prezentace návrhů odborné veřejnosti - Argumentace a obhajoba dramaturgických rozhodnutí
  • 11. Realizace a monitoring akce (případová studie) - Analýza organizačních procesů během realizace - Hodnocení naplnění dramaturgického plánu
  • 12. Evaluace a zpětná vazba - Zpětné hodnocení úspěšnosti dramaturgie a produkce - Diskuse o dopadech akce a její reflexe pro budoucí projekty
Literatura
    doporučená literatura
  • Handbook of media management and economics. Edited by Alan B. Albarran - Bozena I. Mierzejewska - Jaemin Jung. 2nd edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018, xix, 476. ISBN 9781138729292. info
  • KÜNG, Lucy. Strategic management in the media : theory to practice. Second edition. Los Angeles: Sage, 2017, xvii, 237. ISBN 9781473929500. info
  • HOLLIFIELD, C. Ann, Jan LeBlanc WICKS, George SYLVIE a Wilson Hugh LOWREY. Media management : a casebook approach. Fifth edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xxi, 416. ISBN 9781138901025. info
  • DOLEŽAL, Jan. Projektový management : komplexně, prakticky a podle světových standardů. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 418 stran. ISBN 9788024756202. URL info
Výukové metody
skupinová diskuze, workshop, brainstorming, rešerše, domácí skupinová práce, prezentace projektu
Metody hodnocení
*** Kontaktní výuka kurzu probíhá v rozsahu 6 x 100 min./semestr (21. 2.,28.2.,21.3.,28.3.,2.5.,9.5.). Ostatní výuka probíhá formou domácí práce a samostudia. Detaily viz interaktivní osnova kurzu.
S ohledem na formu kontaktní výuky se u kurzu povoluje pouze 1 neomluvená absence. Přítomnost na prezentaci a diskuzi k finálnímu projektu je POVINNÁ. Pokud jí studenstvo není přítomno, zakončení předmětu je hodnoceno bez výjimky jako NESPLNIL/A.
***

- koncept dramaturgického záměru
- ústní prezentace pracovní verze projektu (dramaturgický plán akce, vymezení cílové skupiny, návrh rozpočtu) - písemná zpětná vazba na projekt spolustudujících
- ústní obhajoba finální verze projektu před spolustudujícími - ústní zpětná vazba na prezentaci finálního projektu spolustudujících
- písemná verze finálního projektu se zapracováním podnětů ze zpětné vazby (deadline 23. 5.)
Náhradní absolvování
Předmět není možné absolvovat v~náhradní podobě.
Informace učitele
Výuka probíhá výhradně v češtině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURn6515