FSS:PERn4205 Kariérní rozvoj - Informace o předmětu
PERn4205 Kariérní rozvoj
Fakulta sociálních studiíjaro 2026
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Mirka Nečasová, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Mateřské obory/plány
- Personální a organizační rozvoj (program FSS, N-PER)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit schopnost absolventů pracovat s lidmi a rozvíjet jejich potenciál a kompetence včetně schopnosti reagovat na změnu jako příležitost pro osobní a profesní rozvoj. V tomto rámci předmět napomáhá orientaci ve vybraných teoriích a modelech kariérového poradenství, posílení schopnosti studujících kriticky zhodnotit tyto teorie a modely a vztáhnout je k proměnám podoby kariéry v měnící se společnosti. Součástí je nácvik vybraných technik a příslušných dovedností kariérového poradce. Absolvent/ka kurzu by se měl/a orientovat v oblasti základních teorií a modelů kariérového poradenství, měl/a by být schopen/a aplikovat vybrané přístupy vyplývající z těchto teorií v praxi včetně sestavení plánu vlastního kariérního rozvoje a reflektovat postupy kariérového poradenství a vlastních kompetencí a limitů v této oblasti.
- Výstupy z učení
- Absolvent/ka kurzu by se měl/a orientovat v oblasti základních teorií a modelů kariérového poradenství, měl/a by být schopen/a aplikovat vybrané přístupy vyplývající z těchto teorií v praxi včetně sestavení plánu kariérního rozvoje a reflektovat postupy kariérového poradenství a vlastních kompetencí a limitů v této oblasti.
- Osnova
- Úvod do kariérového poradenství - historie, charakteristika a trendy, úloha poradce, oblasti kariérového poradenství
- Teorie kariérového rozhodování a rozvoje: teorie zaměřené na obsah, teorie zaměřené na proces, teorie zaměřené na obsah i proces
- Konstruktivistický přístup a širší vymezení
- Koncept CQ - klíčové kvality (Ofman)
- Vedení poradenského rozhovoru a jeho fáze, vybrané techniky (viz cvičení v hodinách a úkoly), komunikace
- Osobní a profesní růst - modely akčně orientované a jádrové reflexe
- Exkurze
- Literatura
- povinná literatura
- HLOUŠKOVÁ, Lenka. Jak se rodí profese : příklad kariérového poradenství. Orbis Scholae. Praha: Karolinum, 2019, roč. 13, č. 1, s. 45-61. ISSN 1802-4637. doi:10.14712/23363177.2019.18.
- PATTON, Wendy a Mary MCMAHON. Kariérový rozvoj a systémová teorie : propojení mezi teorií a praxí. Praha: Centrum Euroguidance, Dům zahraniční spolupráce, 2015, 394 stran. ISBN 9788088153047. info
- PEAVY, R. Vance. Sociodynamické poradenství : konstruktivistická perspektiva. Praha: Dům zahraniční spolupráce pro Centrum Euroguidance, 2013, 274 stran. ISBN 9788087335550. URL info
- doporučená literatura
- KORTHAGEN, F. A. J. a Ellen NUIJTEN. The power of reflection in teacher education and professional development : strategies for in-depth teacher learning. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2022, xiv, 197. ISBN 9781032117706. info
- HLOUŠKOVÁ, Lenka. Přístupy ve vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím? Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2018, roč. 23, č. 3, s. 113-138. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2018-3-6. URL info
- HLOUŠKOVÁ, Lenka a Jana VESELÁ. K evaluaci kurzů kariérového vzdělávání. Lifelong learning- Celoživotní vzdělávání. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2016, roč. 6, č. 3, s. 7-31. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele201606037. info
- HRONÍK, František. Jak najít zaměstnání. Druhé vydání. V Brně: Motiv Press, 2015, 107 stran. ISBN 9788087981139. info
- JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Translated by Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 375 s. ISBN 9788073679309. info
- STROSS, Rudolf. Umění změny : po malých krocích k velkým změnám v profesním i osobním životě. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 310 s. ISBN 9788026200284. info
- VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024717319. URL info
- MEZERA, Antonín. Pro jaké povolání se hodím? : jak si vybrat střední a vyšší odbornou školu a snad i budoucí povolání. 2. aktualiz. vyd. Brno: Computer Press, 2008, viii, 296. ISBN 9788025123959. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- HRONÍK, František. Poznejte své zaměstnance : vše o Assessment Centre. 2. vyd. Brno: ERA, 2005, xii, 370. ISBN 8073660202. info
- Výukové metody
- přednášky, četba povinné literatury, diskuse, praktický nácvik dovedností poradce
- Metody hodnocení
- průběžně zadávané písemné úkoly, zpětná vazba při hraní rolí, závěrečný test znalostí a esej - akční plán
- Informace učitele
- Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn ve studijních materiálech v ISu. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2026/PERn4205