ZURb1250 Psaná žurnalistika (Bootcamp)

Fakulta sociálních studií
jaro 2026
Rozsah
0/0/30. 30 hodin celkem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Bc. Jana Ustohalová (cvičící)
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktické seznámení se základními zpravodajskými a  publicistickými žánry zpráva, story, komentář a reportáž a jejich modifikacemi a formáty, se zaměřením na psanou tvorbu, a to z hlediska teoretického i praktického. Předmět je zaměřený i na současnou praxi a podobu psané žurnalistiky a její kontext a reflexi. Studenti se seznámí také se základní sumou znalostí a dovedností nutných k tomu, aby byli schopní rozlišit zpravodajské žánry od publicistických. Předmět je zaměřený především na praktické dovednosti a jejich nacvičení a probíhá blokově.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat a popsat základní žurnalistické zpravodajské a publicistické žánry zprávu, story, komentář/glosu a reportáž; - zvolit pro zpracování daného tématu vhodný postup a žánr; - napsat základní typy zpravodajských a publicistických textů; - zvládat kritickou reflexi zpravodajských a publicistických žánrů.
Osnova
  • 1. Úvod. Vymezení základních pojmů žurnalistika, zpravodajství, média. Zpráva, rozšířená zpráva. Úkol č. 1: zpráva z terénu. 2. Publicistika, její vymezení a srovnání se zpravodajstvím. Story. Základní pravidla psaní story. Vhodná témata, příběhy a lidé (návrhy a diskuze). Úkol č. 2: krátká story. 3. Komentář. Argumenty, fakta, názor. Úkol č. 3: komentář nebo glosa. 4. Reportáž a její podoby a pravidla. Úvod reportáže. Úkol č. 4: reportážní črta z terénu. 5.Zhodnocení kurzu a jeho výstupů.
Literatura
    povinná literatura
  • HART, Jack. Storycraft : the complete guide to writing narrative nonfiction. Second edition. Chicago: University of Chicago press, 2021, xv, 270. ISBN 9780226736921. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 82-7147-094-9. info
    doporučená literatura
  • ČUŘÍK, Jaroslav. Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. [Brno]: [Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky], 2020, 1 online. URL info
    neurčeno
  • PAPE, Susan a Sue FEATHERSTONE. Feature writing : a practical introduction. 1st pub. London: SAGE Publications, 2006, 163 s. ISBN 1412908000. info
Výukové metody
přednáška, seminář, diskuze, čtení, práce na zpravodajských a publicistických textech
Metody hodnocení
Aktivita v semináři, účast v diskuzi, odevzdání nejméně čtyř praktických úkolů: zpráva, story, glosa/komentář, reportážní črta.
Informace učitele
Blokový předmět je určený studentstvu, které se chce procvičit a zdokonalit v praktickém psaní, dále pak úplným začátečníkům, kteří se s žurnalistickými žánry teprve seznamují (1. ročník studia žurnalistiky či studentstvo mimo mateřské obory) a těm, komu vyhovuje intenzivní podoba výuky. Podmínkou účasti je vlastní notebook.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.