FSS:PSY131 Obecná psychologie III - Informace o předmětu
PSY131 Obecná psychologie III (metakognice)
Fakulta sociálních studiípodzim 1999
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Osnova
- jak usuzujeme, jak poznáváme nové
- Brunswikův pravděpodobnostní funkcionalizmus
- teorie usuzování ve společenském kontextu (social judgment theory, teorie kognitivního kontinua K.R.Hammond)
- struktura a dynamika problémů (Stewart, Rohrbaugh)
- úvod do teorie chaosu (Cooksey)
- Historie kognitivní psychologie. Základní pojmy KP. Vztah KP k ostatním psychologickým teoretickým systémům. KP a počítačové paradigma. Hlavní směry současné KP. Návaznost KP na ostatní psychologické obory (sociální ps., vývojová ps. psychologie osobnosti).
- Informační paradigma. Zpracování informací. Kódování informací. Modely zpracování informací. Symbolické procesy. Znak a symbol. Ch. Peirce, F. de Saussure,N. Chomsky. znakové soustavy. Význam. Sémiotika.
- Prezentace a reprezentace. Pojetí reprezentace v kognitivní psychologii. Percepce v kognitivní psychologii. Rozdíl mezi pojetím J.J. Gibsona a U. Neissera. Mentální reprezentace. Imaginativní a propoziční forma reprezentace. Duální kódování. Episodická a semantická paměť. Mentální model.
- Pojem. Extenze, intenze. Nominalismus. Pojmotvorné procesy. Abstrakce, generalizace. Vznik pojmu. Řeč, jazyk, myšlení. Piagetova vývojová koncepce. Pojem jako jednotka konceptuálního kódu. Prototyp.
- Obsahová analýza mentální reprezentace. Význam jako jednotka psychického obsahu. Vědomý a nevědomý obsah.
- Mentální repreentaceSebepojetí jako mentální reprezentace. Motivační a organizační aspekt self-relevantních obsahů.
- Kognitivní procesy vrámci procesu jednání. Atribuce kauzality z hlediska EX-IN, ovladatelnosti, globality a trvalosti. Heiderova "naivní psychologie. Teorie osobnostních konstruktů J. Kellyho. Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury.
- Literatura
- ˇ E.Brnuswik, Historické a věcné vztahy psychologie k jiným disciplinám (č.2)
- ˇ K.R.Hammond, Pravděpodobnostní funkcionalizmus: integrace historie, teorie a psychologické metodologie Egona Brunswika (č.3)
- ˇ K.R.Hammond, Usuzování a rozhodování v úlohách dynamické povahy (č.4) Teorie kognitivního kontinua
- ˇ J.Rohrbaugh, Úlohy s kognitivním konfliktem a procesy v malých skupinách (č.6)
- ˇ SEDLÁKOVÁ, M. (1992): Příspěvek k analýze pojmu mentální reprezentace v soudobé psychologické teorii. ČsP.4. 289-308.
- ˇ Sedláková, M.: Kognitivní psychologie. In: Hoskovec, J., Sedláková, M., Nakonečný, M.: Psychologie 20. stol IV. Praha, Karolinum 1995.
- ˇ D.E.Leary, od aktové psychologie k pravděpodobnostnímu funkcionalizmu (č.1)
- ˇ Sternberg, R.J.: Cognitive psychology
- KOSTROŇ, Lubomír. Psychologie vytváření úsudků : (teorie a metodologie Egona Brunswika, K.R. Hammonda a jejich následovníků). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 169 s. ISBN 8021016469. info
- ŠVANCARA, Josef. Úvod do kognitivní psychologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 140 s. Psychologie. ISBN 80-210-0994-2. info
- BUDIL, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton, 1992, 167 s. ISBN 80-900904-5-1. info
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim1999/PSY131