HEN402 Přehled environmentálních rizik

Fakulta sociálních studií
podzim 2001
Rozsah
1/1/0. 7 kr. Doporučované ukončení: PZk. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Eva Danielová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Kurz se otevírá při 5 a více přihlášených studentech.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Těžiště kurzu spočívá v tematicky orientovaných seminářích, připravených a vedených studenty. Samostudium a týmová práce tvoří nedílnou součást přípravy. Cílem kurzu je: - zlepšit schopnost rychle porozumět novému tématu a vystihnout jeho podstatu - ilustrovat komplexnost environmentálních problémů - kriticky zhodnotit opatření vedoucí ke snižování environmentálních rizik - umožnit studentům samostatné vystoupení a tím rozvinout schopnost ústní prezentace problému a použití audiovizuálních pomůcek - vytvořit předpoklady pro týmovou práci a umožnit aktivní zapojení všech účastníků semináře. Absolvování kurzu by studentům mělo umožnit: - akceptovat potřebu multidisciplinárního řešení environmentálních problémů - přistupovat k hodnocení přijatých řešení s pochopením souvislostí - pochopit podstatu diskutovaných environmentálních rizik - zlepšit schopnost individuální písemné a ústní komunikace - poznat klady i rizika týmové práce.
Osnova
  • 4.10. - Seznámení s problematikou a strukturou kurzu, rozdělení do seminárních skupin 11.10. - Přednáška - Charakter pojmu riziko, typy rizik, rizika a lidské zdraví, riziko a společnost. ČETBA: Slovic, P.: Perception of Risk. in: Löfstedt. R.E., Frewer, L.: The Earthscan Reader in Risk and Modern Society. London 1998, str. 31-43 18.10. - test, Přednáška - Strategie ochrany ŽP 1.11. - seminář I - Domácnost jako environmentální riziko 8.11. - seminář II - Environmentální rizika spojená se získáváním energie 15.11. - seminář III- Environmentální rizika spojená získáváním a zpracováním surovin 22.11. - seminář IV - Voda jako zdroj a riziko 29.11. - seminář V - Environmentální faktory ohrožující zdraví člověka 6.12. - seminář VI - Environmentální rizika dopravy 13.12. - seminář VII - Zemědělství a jeho vliv na prostředí 20.12. - seminář VIII - Hlavní environmentální rizika v ČR
Literatura
  • DIRNER, Vojtech. Ochrana životního prostředí :základy, plánování, technologie, ekonomika, právo a management. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 1997, 333 s. ISBN 80-7078-490-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. Životní prostředí-globální perspektiva. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994, 111 s. ISBN 80-7066-938-1. info
  • MOLDAN, Bedřich, Jaroslav ZÝKA a Jan JENÍK. Životní prostředí očima přírodovědce : člověk v biosféře. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Academia, 1989, 163 s. ISBN 8020000429. URL info
Informace učitele
Po úvodním bloku přednášek budou studenti rozděleni do devíti skupin, každá skupina bude zpracovávat samostatné téma pro seminář v rozsahu 60-70 minut + diskuse. Všichni příslušníci skupiny se budou aktivně podílet na prezentaci problému v průběhu semináře. Do 30.11. 2001 odevzdají všichni studenti esej na jedno z následujících témat: 1. Víra ve vědecky neprůkazné obavy o environmentální bezpečnost nemůže mít absolutní přednost před poskytnutím lidstvu takových prostředků, aby si mohlo zajistit vlastní rozvoj. (upraveny citát: Cioppa, della, G., Callan, M.: Sex, lies, and herbicides. Nature Biotechnology, 2000, 18 (3):241, citováno: www.biotrin.cz/czpages/herbicides.htm 28.9.2000) diskuse 2000 slov 2. Často se stává, že snížení jednoho rizika vede ke zvýšení jiného rizika. Na základě čeho pak jsou či měla by být činěna rozhodnutí a kým? - 2 000 slov, nutné použít příklady 3. Měla by být větší pozornost při analýze rizik věnována krátkodobým rizikům anebo dlouhodobým? Kdo by o tom měl rozhodovat a proč? - 2000 slov, nutné použít příklady 4. People living near hazardous waste sites often worry that they or their children will get leukemia 25 years in the future, even though experts "know" that these fears are unwarranted. What should government policy in this case consider and why? (Podle Pollack, R.A.: Government Risk Regulation. In: Kunreuther, H., Slovic, P. (eds.): Challenges in Risk Assessment and Risk Management. The Annals of AAPSS, 545, May 1996, 25-34) - diskuse, 2000 slov HODNOCENI: 1. test - 30 bodů 2. prezentace v semináři - 60 bodů 3. esej - 30 bodů 4. písemná zkouška - 100 bodů Celkem max. - 220 bodů minimální nutný počet bodů pro ukončení kurzu - 130 bodů: hodnocení - 130 - 160 - dobře 161 - 190 - velmi dobře 191 - 220 - výborně
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Součást postupové zkoušky (pro studenty HEn imatr. rocnik 2000 a vice)
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.