POL706 Theory of Democracy

Faculty of Social Studies
Autumn 2002
Extent and Intensity
2/0/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Radim Gonda, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět na podkladě znalostí studentů z předmětů absolvovaných v 1. ročníku rozvíjí a prohlubuje znalosti o vývoji demokracie v ideové i praktické rovině. Kurs je koncipován jako přehledný nástin vývoje pojmu demokracie, přístupů k ní, evolučnímu vývoji demokratických režimů a hlavních modelů a konceptů, které jsou s demokracií spojeny. Předmět se rovněž zabývá historickými podmínkami etablování moderních demokracií a nejnovějším trendům ve výzkumu demokracie. V průběhu kursu posluchači zpracují a odevzdají seminární práci v rozsahu 9 normostran (asi 3 100 slov). Kurs je zakončen písemnou zkouškou.
Syllabus (in Czech)
  • Následující výčet jednotlivých témat obsahuje jednak základní body, pojmy a osobnosti, na které je nutno se soustředit při přípravě v průběhu semestru, jednak základní studijní literaturu, z jejíhož obsahu budou vycházet otázky při písemné zkoušce. 1) Starověká a středověká demokracie; spojení liberalismu s demokracií Pojetí demokracie do 18. a 19. století, Atény, přímá, zastupitelská demokracie, J. S. Mill, A. de Tocqueville, kritici liberální demokracie Texty k nastudování: Dahl, R.: O demokracii, Praha 2001, s. 7 - 28, 22 s. Dahl, R.: Demokracie a její kritici, Praha 1995, s. 27 - 34, 8 s. Svensson, P.: Teorie demokracie, Brno 1995, s. 68 - 106, 112 - 121, 49 s 2) Podmínky moderní demokracie, elitisté a demokracie, Problémy etablování demokratických režimů, prahy demokratizace, elitisté a jejich vliv na demokratickou teorii (Pareto, Mosca, Michels). Texty k nastudování: Dahl, R.: O demokracii, Praha 2001, s. 131 - 159, 29 s. Rokkan, Stein: The Four Thresholds of Democratisation, In: Flora, Peter (ed.): State Formation, Nation-Building, and Mass Politics in Europe, New York 1999, s. 244 - 260, 17 s. Svensson, P.: Teorie demokracie, Brno 1995, s. 122 - 132, 10 s. Blackwellova encyklopedie, více vydání, s. 101 - 103, 3 s. 3) Procedurální demokracie, pluralitní koncepce demokracie, nedemokratické systémy vlády Význam J. Schumpetera pro demokracii jiná teorie demokracie, R. Dahl, polyarchie, základní politické instituce polyarchie. Texty k nastudování: Svensson, P.: Teorie demokracie, Brno 1995 s. 133 - 143, 11 s. Blackwellova encyklopedie, více vydání, s. 457 - 459, 3 s. Svensson, P.: Teorie demokracie, Brno 1995, s. 154 - 163, 11 s. Dahl, R.: O demokracii, Praha 2001, s. 37 - 44 a 79 - 93, 23 s. Dahl, R.: Demokracie a její kritici, Praha 1995, s. 212 - 213, 217 - 221, 7 s. Říchová, B.: Přehled moderních politologických teorií, Praha 2000, s. 225 - 240, 16 s. 4) Třetí vlna demokratizace Vlny demokratizace - pojem, příčiny, přibližné časové a prostorové zařazení (zaměření především na třetí vlnu demokratizace). Texty k nastudování: Krejčí, O.: Kniha o volbách, Praha 1995, s. 178 - 184, 7 s. Huntington, S. P.: The Third Wave, Oklahoma 1991, s. 3 - 30, 28 s. 5) Westminsterský a konsociativní (konsensuální) model demokracie Lijphart, segmentace, konsensus, elita, tábory, sloupy, vývoj lijphartovské teorie, základní katalogy znaků konsensuální a majoritní demokracie. Texty k nastudování: Lijphart, A: Konsociativní demokracie, In: Říchová, B., Lisa, A. (red.): Antologie světových politologů, Praha 1995, s. 9. - 32, 24 s. Sartori, G. : Srovnávací ústavní inženýrství, Praha 2001, s. 82 - 89, 8 s. Novák, M.: Jakou demokracii pro nové demokracie?, Brno 2001, s. 27 - 55, 19 s. Klokočka, V. : Ústavní systémy evropských států, Praha 1996, s. 128 - 133, 6 s. 6) Nové vize demokracie a světa Konečné vítězství liberální demokracie? F. Fukuyama, S. Huntington a pojem civilizace, srážka civilizací. Texty k nastudování: Fukuyama, F: Konec historie, Střední Evropa 15/1990, s. 9 - 24, 15 s. Huntington, S.: Střet civilizací, Praha 2001, s. 31 - 79, 49 s.
Assessment methods (in Czech)
písemná zkouška (viz anotace kursu)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Autumn 2000, Autumn 2001, Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2002, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2002/POL706