SOC403 Teoretická sociologie 20.století

Fakulta sociálních studií
podzim 2003
Rozsah
0/2. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Veronika Šenkýřová, DiS.
Rozvrh
Út 16:00–17:40 J.516
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V podzimním semestru 2002 je kurs zaměřen na klasické koncepce sociální či funkcionální diferenciace, jez představují významnou součást sociologických teorií modernizace. Po stručném úvodním přehledu některých klasických konceptů sociální diferenciace a funkcionální analýzy, pojednáme zevrubněji o dvou základních modelech, které se v sociologické teorii zformovaly v průběhu 2. poloviny 20. století. Jsou reprezentovány pracemi Talcotta Parsonse a Niklase Luhmanna. Z jejich srovnání vyplynou základní rozdíly a posuny mezi funkcionální teorií sociálních systémů (Parsons) a sociální teorií funkcionálních systémů (Luhmann). Zároveň se ukáze, v jakém smyslu lze tímto posunem napojit velké systémové teorie diferenciace na hermeneutickou tradici sociologické analýzy kazdodennosti. K tomu poslouzí později mj. i práce Michaela Walzera Spheres of Justice. Na Walzerově textu se vedle toho dají dokumentovat také normativní aspirace teorie funkcionální diferenciace. Součástí kursu je i studium vybraných příkladů analýz jednotlivých diferencovaných systémů (umění, právo, politika, ekonomika, atd.) a příkladů historizující sociologie modernizace (vybírat budeme z prací následujících autorů: Alexander, Bendix, Berger et al., Boltanski, Casanova, Colomy, Eisenstadt, Giddens, Habermas, Luckmann, Luhmann, Mayhew, Münch, Parsons, Polanyi, Unger aj.) Různorodost přístupů k tématu sociální či funkcionální diferenciace bude mj. představena na vybraných dílech klasických autorů: Marx, Durkheim, Max Weber. To dolozí jestě zřetelněji, ze teorie diferenciace má daleko k tomu, aby představovala nějaký jednotný diagnostický či analytický model. Zároveň se u těchto autorů ukáze, v jakém smyslu je koncept sociální diferenciace vázán na koncept racionalizace a sociální evoluce.
Osnova
  • z technickych duvodu bude uplny sylabus kursu k dispozici na dokumentovem serveru prislusneho kursu
Metody hodnocení
seminární kurs (2 hodiny týdně); forma závěrečné zkoušky: písemný esej
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: závěrečný esej
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, podzim 2000, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.