FSS:SOC403 teor. sociologie 20. století - Informace o předmětu
SOC403 Teoretická sociologie 20.století
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 0/2. 12 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Veronika Šenkýřová, DiS. - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 J.516
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- V podzimním semestru 2002 je kurs zaměřen na klasické koncepce sociální či funkcionální diferenciace, jez představují významnou součást sociologických teorií modernizace. Po stručném úvodním přehledu některých klasických konceptů sociální diferenciace a funkcionální analýzy, pojednáme zevrubněji o dvou základních modelech, které se v sociologické teorii zformovaly v průběhu 2. poloviny 20. století. Jsou reprezentovány pracemi Talcotta Parsonse a Niklase Luhmanna. Z jejich srovnání vyplynou základní rozdíly a posuny mezi funkcionální teorií sociálních systémů (Parsons) a sociální teorií funkcionálních systémů (Luhmann). Zároveň se ukáze, v jakém smyslu lze tímto posunem napojit velké systémové teorie diferenciace na hermeneutickou tradici sociologické analýzy kazdodennosti. K tomu poslouzí později mj. i práce Michaela Walzera Spheres of Justice. Na Walzerově textu se vedle toho dají dokumentovat také normativní aspirace teorie funkcionální diferenciace. Součástí kursu je i studium vybraných příkladů analýz jednotlivých diferencovaných systémů (umění, právo, politika, ekonomika, atd.) a příkladů historizující sociologie modernizace (vybírat budeme z prací následujících autorů: Alexander, Bendix, Berger et al., Boltanski, Casanova, Colomy, Eisenstadt, Giddens, Habermas, Luckmann, Luhmann, Mayhew, Münch, Parsons, Polanyi, Unger aj.) Různorodost přístupů k tématu sociální či funkcionální diferenciace bude mj. představena na vybraných dílech klasických autorů: Marx, Durkheim, Max Weber. To dolozí jestě zřetelněji, ze teorie diferenciace má daleko k tomu, aby představovala nějaký jednotný diagnostický či analytický model. Zároveň se u těchto autorů ukáze, v jakém smyslu je koncept sociální diferenciace vázán na koncept racionalizace a sociální evoluce.
- Osnova
- z technickych duvodu bude uplny sylabus kursu k dispozici na dokumentovem serveru prislusneho kursu
- Metody hodnocení
- seminární kurs (2 hodiny týdně); forma závěrečné zkoušky: písemný esej
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: závěrečný esej
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2003, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2003/SOC403