FSS:ZUR518 Média, globalizace, identita - Informace o předmětu
ZUR518 Média, globalizace a národní identita
Fakulta sociálních studiípodzim 2003
- Rozsah
- 1/1. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová - Rozvrh
- Út 16:00–17:40 G019
- Předpoklady
- Požadavky: náplní kurzu budou přednášky a diskuse nad zadanou literaturou. Aktivní participace, odevzdání min. 10 rešerší ze zadané literatury a vypracování závěrečné eseje jsou podmínkou pro úspěšné absolvování kurzu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, M-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Cíle předmětu
- Obsah a cíl: Kurz si klade za cíl představit pozice a role masových médií v rámci transformujícího se prostředí národního státu. V úvodní části se studenti seznámí se základními sociologickými koncepty, relevantními pro toto výzkumné pole - identita, etnicita, modernita, nacionalismus. Dále se kurz bude zabývat funkcí masových médií jakožto nositelů národní ideje, tj. podílem médií na symbolické konstrukci národní identity a propagaci jednotné národní komunity (v období tzv. první a druhé moderny), přičemž zvláštní pozornost bude věnována konceptu veřejné služby a jeho vztahu k národnímu státu. V další části bude předmětem výkladu a diskuse protichůdná funkce, ve které média působí jako jeden z klíčových hráčů v procesech globalizace a "europeizace" (v současném období tzv. třetí moderny). Důležitou součást kurzu bude tvořit seznámení s poměry na globálním mediálním trhu, představení mezinárodních mediálních korporací a jejich konfrontace s národní mediální sférou (pronikání, fůze, regulace). Závěrečná část kurzu bude mapovat možnosti médií při tvorbě alternativních (regionálních, lokálních) sociogeografických celků a identit.
- Osnova
- Program kurzu: 1. úvod - zápis, představení kurzu, požadavky 2. identita, modernita, historie - sociologie identity; od intersubjektivní k narativní identitě; sociální řád a legitimizační praktiky; mýtus, historie, reprezentace; sociální (+ mediální) konstrukce reality 3. národ, nacionalismus, národní identita a image - explanace pojmů a kontextů; filozofické a sociologické koncepce národa a nacionalismu (osvícenství a idea svobody jednotlivce; transformace legitimity, národ jako dějinný subjekt; "východní" vs. "západní" pojetí národa, "primordialisté" vs. "konstruktivisté"); tvorba a reprodukce národních auto/heterostereotypů; (české) národní identifikátory 4. média a modernita - moderní vs. tradiční z pohledu sociologických teorií; stručný přehled technogického vývoje médií; středověká komunikační média; vynález knihtisku a jeho význam pro modernizaci společnosti - "Guttenbergova galaxie"; komunikačně technologický determinismus a jeho místo ve spektru mediálních teorií 5. média a nacionalismus - koncepce národa jako imaginární komunity; sociálně komunikační teorie K.W.Deutsche; historický i současný podíl médií na budování a šíření idejí nacionalismu; horká a chladná média McLuhana 6. národ/stát, média/propaganda - média jako nástroj propagandy/státního public relations; médiální konstrukce a reprezentace symbolických národních rituálů; masová média jako součást nacistické propagandy 7. média a veřejná sféra - média jako nástroj artikulace veřejného mínění u Tocquevilla; geneze buržoazní veřejnosti v podání Jürgena Habermase a její kritika; postmoderní/neostrukturalistické pojetí veřejnosti a jeho implikace pro mediální politiku; média veřejné služby - služba veřejná či národní? 8. globalizace I. - úvod do diskurzu - teoretická východiska, konceptualizace, přehled hlavních názorových směrů a jejich představitelů (Giddens, Bauman, Beck, Münch, Robertson,Wallerstein, Albrow, Held, Morely, Robins, Hirst, Bělohradský, Keller); postmodernita vs. postindustriální společnost vs. globalizace; "konec dějin" vs. "střet civilizací"; globální občanská společnost?; antinomie globalizace 9. globalizace II. - globální média - žebříček a představení největších mediálních korporací, operujících na globálním mediálním trhu; CNN a News Corp. - case studies; dichotomie kulturní/ekonomická globalizace a její epistemologický odraz v podobě polemiky kulturální studia vs. politická ekonomie médií; globální "skeptikové" vs. "těšitelé" 10. globalizace III. - kulturní účinky médií - glokalizace: globalizace na míru; hybridizace, diaspora; kulturní (globální) imperialismus?; hlavní trendy v oblasti globalizace televize 11. "Europeizace" - idea sjednocené Evropy: Evropa jako alternativa k nacionalismu i globalizaci?; média a EU - regulace, stimulace; projekt "Televize bez hranic" 12. regionální média - alternativa vůči globálním a národním médiím? Globální vs. lokální; je možná koncepce veřejnosti mimo národní stát? Nové technologie: šance pro mediální decentralizaci? Bioregionalismus: výzva z environmentálních pozic. Česká lokální/regionální média pod tlakem globalizace. 13. národní identita ve filmu - co je to "národní film"? Pokus o konceptualizaci. Příklady využívání filmu pro prezentaci národní identity; srovnání současné národní a nadnárodní filmové produkce; fenomén Svěrák a český národní film 90.let 20.století; Hollywood - bašta nacionalismu, kulturního imperialismu či transnacionalismu?
- Metody hodnocení
- zápočet
- Informace učitele
- Literatura: Giddens, Anthony: The Trajectory of the Self. In: Du Gay, P.; Evans, J.; Redman, P. (ed.): Identity. A Reader. SAGE 2000, str. 248-258. Berger, Peter; Luckmann, Thomas: Sociální konstrukce reality. CDK, Brno 1999. Kap. II/2 "Legitimizace", str. 93-127, III/2 "Internalizace a sociální struktura", III/3 "Teorie identity" a III/4 "Organismus a identita", str.161-177. Gellner, Arnošt: Národy a nacionalismus. Hříbal, Praha 1991, str. 12-18, 50-73. Holý, Ladislav: Malý český člověk a velký český národ. Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. SLON, Praha 2001. Kap. 3-4 "Autostereotypy a národní tradice" a "Národní tradice a představa národa", str. 70-123. McLuhan, Marshall H.: Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. JOTA, Brno 2000. Kapitola 8: Guttenbergova galaxie, str. 105-158. Anderson, B.: Imagined Communities. Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. London and New York: Verso, 1991, kap. 1-3, str. 1-46. Kunczik, Michael: Images of Nations and International Public Relations. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey 1997. Kap. 2. - Problems of International Image Cultivation, str. 18 - 83. Habermas, Jürgen: Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Filosofia, Praha 2000, kap. 6 "Politická přeměna funkce veřejnosti", str. 281 - 299, 319 - 333. Van den Bulck, Hilde; Van Poecke, Luc: National Language, Identity Formation and Broadcasting. Flanders, the Netherlands and German-speaking Switzerland. In: European Journal of Communication, Vol. 11, Nr.2, June 1996, str. 217-231. Globalization: The argument of our times. (David Held vs. Paul Hirst: diskuse v internetovém časopise Open Democracy, http://www.opendemocracy.net/forum/Document_Details.asp?DocID=1009&CatID=99) (cca 20 stran) Budil, Ivo T.: Střet kultur a vzpoura proti modernitě. In: Střet civilizací? Žhavé soudy deseti autorů. ELK, Praha 2002, str. 116-131. Global Media: Robert McChesney vs. Benjamin Compaine, diskuse v internetovém časopise Open Democracy, http://www.opendemocracy.net/forum/strand_home.asp?CatID=5 cca 15 stran Barker, Chris: Television, globalization and cultural identities. Open University Press 1999. Kap.2 - "Global television and global cultures", str.34-59. Schlesinger, Philip: From cultural defence to political culture: media, politics and collective identity in the European Union. In: Media, Culture & Socitey, Vol. 19, Nr. 3, July 1997, str. 369-391. de Moragas Spa, Miquel; Garitoanandía, Carmelo; López, Bernat: Regional and Local Television in the Digital Era: Reasons for optimism. In: de Moragas Spa, Miquel; Garitoanandía, Carmelo; López, Bernat (ed.): Television on your Doorstep. Decentralisation Experience in the European Union. University of Luton Press, 1999, str. 1-29. Čelovský, Bořivoj: Konec českého tisku. Tilia, Šenov u Ostravy 2002. Jarvie, Ian: National cinema: a theoretical assessment. In: Hjort, Mette; MacKenzie, Scott (ed.): Cinema and Nation. Routledge, London and New York 2000, str. 75-88.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2003/ZUR518