FSS:PSY472 Psychologie LMD - Informace o předmětu
PSY472 LMD a biofeedback
Fakulta sociálních studiípodzim 2005
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Cagaš (přednášející)
- Garance
- Mgr. Petr Cagaš
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petr Cagaš - Rozvrh
- St 18:00–19:30 U33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se současným pojetím "spektra LMD" - s důrazem především na aktuální výsledky bádání v oblasti poruch pozornosti s hyperaktivitou - a aplikacemi výzkumných výsledků na oblast diagnostiky a psychoterapie. Přes převážně klinické zaměření předmětu budou zmíněny i kritické výhrady vůči patologizaci poruch pozornosti.
- Osnova
- 1. Lehké mozkové dysfunkce - šíře problematiky, vymezení pojmu (S.Clements), historie zkoumání problému, hledisko současných klinických klasifikačních systémů - především se zaměřením na dětský věk (specifické vývojové poruchy řeči a jazyka, specifické vývojové poruchy školních dovedností, specifická vývojová porucha motorické funkce, hyperkinetické poruchy); ADHD a ADD jako významný objekt zájmu výzkumných studií.
- 2. Informační zdroje a literatura s důrazem na kvalitní snadno dostupné internetové prameny.
- 3. Výhrady k příliš patologizujícímu pohledu na problematiku, opomíjené pozitivní stránky lehkých mozkových dysfunkcí (zvl. poruch pozornosti). T. Gallagher - sumarizace výhrad, netradiční pohledy na problematiku: koncept "průzkumníka"; temperament (v pojetí Keirseyho) a ADD; teorie pozitivní dezintegrace; divergentní myšlení, nadání, kreativita a podobnosti s projevy ADD; výrazné soustředění jako doprovodný jev poruchy pozornosti; koncepce vysoce senzitivní osoby v podání E.N. Aronové.
- 4. Výzkumy i klinickou/poradenskou praxí již propracované téma - lehké mozkové dysfunkce v dětském věku. Specifické poruchy školních dovedností (dyslexie, dysortografie, dysgrafie atd.), současný výskyt specifických poruch učení a dalších obtíží, náprava nácvikem specifických funkcí a psychoterapeutický přístup. Organizace nápravné péče v ČR, možnosti integrace.
- 5. Dítě s LMD v rodině; interakce s rodiči; možnost změny rodičovských postojů; důležitost spolupráce rodiny při terapii; rady rodičům; LMD jako nemoc, nikoliv jako schválnost nebo charakterová odchylka.
- 6. Prevalence LMD s důrazem na hyperkinetický syndrom, biologický pohled (deficity prefrontální kůry, metabolismus dopaminu atd.), neuropsychologický pohled - deficity exekutivních funkcí, nastínění farmakoterapie - kombinace farmako- a psychoterapie, prognóza vývoje LMD, dozrávání NS vs. přetrvávání modifikovaných příznaků do dospělosti.
- 7. LMD (respektive poruchy pozornosti) jako nosologická jednotka s vysokou mírou komorbidity s jinými syndromy - deprese, bipolární porucha, OCD, úzkostné poruchy, abúzus psychoaktivních látek atd. Pojetí LMD jako vulnerability vůči dalším obtížím.
- 8. LMD a možný vývoj směrem k poruše osobnosti, společensky závažné aspekty problematiky - delikvence, poruchy chování, antisociální a emočně nestabilní porucha osobnosti, kriminální chování, zneužívání drog. Předpoklad o vyšším výskytu hyperkinetických poruch u chlapců zkreslen jejich "nápadností" v důsledku častějšího problémového chování?
- 9. LMD (zvl. hyperkinetický syndrom) a osobnost - rysy osob s ADHD v pětifaktorovém modelu, souvislost s Cloningerem vymezenou temperamentovou dimenzí "vyhledávání nového". Souvislosti s chováním typu A.
- 10. LMD v dospělosti, typické oblasti obtíží - problémy v pracovním procesu, obtíže v sociální interakci a komunikaci, problémy v partnerských vztazích (odlišná tolerance žen a mužů k "ADHD-projevům" partnera), obtíže s plánováním a denním režimem, nebezpečí rozvoje únavového syndromu a psychosomatických obtíží (zvl. u žen), kompenzační a obranné mechanismy (např. rigidní časový plán), možnosti poradenství.
- 11. Diagnostika LMD u dětí a dospělých, praktické ukázky, diskuze o nastíněných kazuistických případech. Na co se soustředit v klinickém rozhovoru ? Představení metod: Rey-Osterriethova komplexní figura, Test obkreslování, zkoušky čtení. Projevy LMD v inteligenčních testech, v kresebných projektivních metodách, diferenciální diagnostika.
- 12. Terapie LMD: KBT,trénink komunikačních a sociálních dovedností, rodinná terapie, relaxační techniky a hypnoterapie, EEG - biofeedback atd. Výzkumy efektivity terapie, podpůrné a rizikové faktory.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zápočtem, kt. bude udělen při splnění požadavku aktivní účasti (alespoň 70% setkání) a po a) zpracování zadaného referátu a jeho přednesu během semináře (možnost i rozsáhlejší práce zpracované 2-ma studenty) nebo b) zpracování 2 cizojazyčných článků týkajích se problematiky kurzu - formou shrnutí.
- Informace učitele
- Kontakt na vyučujícího:
petr.cagas@email.cz//Po 8-16, Ut 12-19, St 8-16, Ct 12-19 k zastižení na pracovišti Psychologická ambulance, Herčíkova 23, 612 00 Brno, tel. 549247757
Doporučená literatura: //Barkley, R.A. (1998). Attention-deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment. New York: Guilford Press.// Černá a kol. (1999). Lehké mozkové dysfunkce. Praha: UK.// Koukolík,F.(2002). Lidský mozek. Praha: Portál.// Malá a kol. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Präha: Portál.// Matějček, Z. (1993). Dyslexie - specifické poruchy čtení. Jinočany: H & H.// Matějček, Z. (1991). Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Psychiatrické centrum.// Matějček, Z. (1997). Škola rodičů. Praha: Maxdorf.// Munden,A.,& Arcelus,J.(2002). Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál.// Pokorná, V. (2001). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování.Praha : Portál.// Říčan, P., Krejčířová, D.& kol. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing.// Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada Publishing.// Teeter, P.A. (1998). Interventions for AD/HD: Treatment in Developmental Context. New York: Guilford Press.// Train, A. (2001). Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál.// Train, A. (1997). Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál.// Třesohlavá, Z.(1974). Lehká mozková dysfunkce u dětí. Praha: Avicenum.// Třesohlavá, Z. a kol. (1983). Lehká mozková dysfunkce v dětském věku. Praha: Avicenum.// Tyl, J., Matějček, Z., & Albrecht, V. (1990). Epidemiologický výzkum znaků lehkých mozkových dysfunkcí, Čls. Psychiatrie, 86, 1,27-36.// Tyl, J., & Pazlarová, M. (1990). Změny koncepce lehké mozkové dysfunkce, Čls. Psychiatrie, 86,1,17-26.// Zelinková, O. (2003). Poruchy učení. Praha: Portál.// - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2005/PSY472