HEN440 Aesthetic Perception of Nature

Faculty of Social Studies
Autumn 2006
Extent and Intensity
2/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Dana Pantůčková
Timetable
Wed 18:00–19:30 U32
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz má seznámit posluchače s historií postupného formování estetického postoje k přírodě a krajině - od obdivu k jednotlivým estetickým objektům v antice a středověku k postupnému obdivu k celé krajině v novověku, a to i ke scenériím dříve odmítaným (lesy, hory). Reflexe estetického vztahu k přírodě a krajině v umění (zejm. krajinomalbě), ve filosofii a estetice (Shaftesbury, Rousseau, Kant) a dobových přírodních vědách (např. naturfilosofie). Přednáška se pokusí na příkladě těchto tří oblastí představit komplikovanou a komplexní změnu vnímání přírody v evropské kultuře do počátku 20. stol., a též vliv této proměny na počátky ochrany přírody. Kurz bude pro komparaci doplněn přednáškou o paralelním vývoji na Dálném východě.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod. Základní problémy a kategorie. Estetické vnímání přírodních objektů v antice a středověku. Nepřítomnost est. ocenění krajiny jako celku (přes určité tendence v helénismu a římském období). Filosofické koncepce významné pro pozdější estetické ocenění přírody v novověku – pythagoreismus, Platón, novoplatonismus. Vliv křesťanství. 2. Renesance. Počátky estetického postoje k přírodním objektům, význam přírodních věd a umění. První pokusy o krajinomalbu jako výrazy ocenění krajiny (Leonardo, Dürer, Lorenzetti). První výstupy do hor (Petrarca, Gesner). 3. Barokní postoj k přírodě a krajině. Baroko a formování krajiny. Význam pro českou krajinu. klasicizující přístup ke krajině. Krajina v pojetí klasicismu (Lorrain, Poussin). Francouzský park jako ideál geometrizované přírody. 4. Holandská krajinomalba 17. století – vznik krajinomalby jako žánru a estetické ocenění krajiny jako celku v umění. 5. Lord of Shaftesbury - první estetizace přírody jako celku ve filosofické literatuře. První adorace divoké krajiny. Příroda jako dílo Boží. Vliv přírodních věd, křesťanství, novoplatonismu, sociálně-politické důvody. Význam pro anglickou estetiku 18. století. Anglický park jako ideál volné přírody. 6. Osvícenství a ocenění přírodních krás. Přírodní vědy jako motiv pro cesty do přírody (Přírodovědci objevují horské scenérie – H. B. Saussure). 7. J.J. Rousseau – ocenění divoké přírody, příroda jako chrám Boží, estetický obdiv jako modlitba. Úpadek lidstva v civilizaci. Rousseau – inspirátor moderního postoje k přírodě a krajině. 8. Pojem přírodního krásna – I. Kant a jeho Kritika soudnosti jako vrchol ocenění přírodního estetična ve filosofii. 9. Romantismus I. Romantické ocenění estetických stránek přírody. Vztah umění, estetiky a přírodních věd, Naturfilosofie a umění (Goethe, Humboldt, Carus). Počátky teorie ochrany přírody (A. von Humboldt aj.). 10. Romantismus II. Romantismus v Čechách (Mácha atd.), jeho vliv na vnímání a ochranu české krajiny (první chráněné území – Buquoy). Přelom ve filosofické reflexi přírodního krásna (Schiller) a jeho postupné „odsunutí“ estetikou jako filosofií umění umění (Hegel). 11. Estetické vnímání přírody kol. poloviny a ve druhé pol. 19. století. Vzájemné vlivy umění a přírodních věd (např. realismus – positivismus) na estetické vnímání přírody. Vliv umění na vnímání krajiny (impresionismus, náladová krajinomalba). Význam přírodních věd (darwinismus, fyzika). 12. Estetické vnímání přírody kol. přelomu století – secese. Pojem života a životní síly v umění, filosofii a přírodních vědách. Neovitalismus a secesní umění. 13. Výhled do 20. století – nejdříve odklon od est. ocenění přírody (avantgarda, atd.), později reakce. Estetické ocenění přírody a krajiny a její ochrana. Environmentální estetika (Carlson aj.)
Assessment methods (in Czech)
Zkouška je ústní, skládá se z ze znalosti probrané látky + ústní reference o vybrané odborné stati ze seznamu literatury.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
Listed among pre-requisites of other courses
The course is also listed under the following terms Spring 2005, Autumn 2005, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019, Spring 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2006/HEN440