PSY742 Psychologie soužití v manželství a rodině

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ivo Plaňava (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ivo Plaňava
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ivo Plaňava
Rozvrh
Pá 13. 10. 8:10–9:25 P21, Pá 10. 11. 8:10–9:25 P21, Pá 8. 12. 8:10–9:25 P21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V předmětu se nabízí přehled přístupů, modelů a poznatků v rámci kontinua funkční - dysfunkční soužití v manželství a rodině. Pozornost je věnována zejména struktuře soužití v rodině a dynamice (vývojovým etapám). Cílem je nabídnout nejen poznatky a základní orientaci. nýbrž i podněty a inspirace k pohledům na vlastní soužití i na žití lidí v blízkém okolí. Program vychází z výzkumů a praxe vyučujícího, jakož i z literatury.
Osnova
  • 1. Pohledy a přístupy k soužití v manželství a rodině (dále MaR). Aneb o čem a k čemu je (může být) tento kurs. 2. Změny a vývojové trendy MaR /makrosociálně historický pohled/: role muže-ženy-dítěte, feminismus-maskulinismus. Očekávání od soužití. 3. Rodinné a manželské mýty 4. Pojetí rodiny a její funkce. Dysfunkční-fungující soužití: základní přístupy, modely, poznatky 5. Systémově interakční paradigma 6. Komponenty a procesy v MaR: struktura, dynamika, životní hodnotové orientace a postoje, intimita-osobní autonomie 7. Komunikace v rodině a manželství: komunikačně-relační hypotéza a její konsekvence. Funkční-dysfunkční a poruchová komunikace v MaR. 8. Dynamika soužití-vývojový pohled na MaR: etapy tranzitorní a paranormativní krize; životní cyklus soužití. Náplň, poslání, charakteristiky a problémy jednotlivých etap- od etapy známosti (včetně výběru a volby partnera, ryzikových faktorů) až do období konce soužití
Literatura
  • PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodina funkčnost-dysfunkčnost soužití a vývojové etapy. 1995, 241 s. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Spolu každý sám :v manželství a v rodině. Praha: Lidové noviny, 1998, 218 s. ISBN 80-7106-292-8. info
  • SIMON, Fritz B. a Helm STIERLIN. Slovník rodinné terapie : přehled, kritika a integrace systémově terapeutických pojmů, konceptů a metod. Hradec Králové: Konfrontace, 1995. ISBN 80-901773-1-X. info
  • Další doporučená literatura v průběhu výuky.
Metody hodnocení
V průběhu semestru tři dvouhodinové přednášky a semináře. Výstup: přidělení tří kreditů předpokladá úspěšné vypracování písemného testu.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010.