SOC400 Věda, technologie a politika

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 12:00–13:30 U34
Předpoklady
Předmět je určen především pro studentky a studenty magisterského studia sociologie na FSS. Je ale otevřený i pro studující ostatních oborů na Masarykově univerzitě. Výhodou je zázemí v sociologické teorii (zejména konstruktivismus).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto cyklu přednášek a seminářů je uvést posluchače do problematiky současných vědních studií, jejich obecně-sociologických souvislostí a klíčových témat. Poté, co kriticky probereme konstruktivismus a dekonstrukci, problém reflexivity a některé otázky týkající se sociologie jazyka, probereme historii a současnost sociologie vědy. Zejména se zastavíme u mertonovské školy vědních studií, u silného programu Davida Bloora, u výzkumů vědeckých kontroverzí a u etnografických studií laboratorního života. Zvláštní pozornost budeme věnovat tomu přístupu, kterému se říká teorie sítí-aktérů a který významně ovlivnil nejen rozsáhlé oblasti výzkumu vědeckého života, ale také soudobý sociologický výzkum celé řady dalších fenoménů (identit, ekonomického života, zdravotní péče, moci, umění). Tento přístup je spojený s tzv. pařížskou školou Bruno Latoura a Michela Callona a s britským sociologem Johnem Lawem. V závěrečném bloku přednášek a seminářů budeme rozebírat několik empirických výzkumů, které si všímají jedné z hlavních otázek současných vědních studií, totiž vztahu expertízy a demokracie, vědy a politiky.
Osnova
  • 1. Konstruktivismus a dekonstrukce; 2. Obrat k jazyku; 3. Problém reflexivity; 4. Mertonovská škola; 5. Kritika Mertona a tzv. silný program (David Bloor); 6. Studia vědeckých rozepří (Harry M. Collins), laboratorního života (Woolar, Latour, Lynch, Knorr-Cetina), vědeckého diskursu (Mulkay), technologických inovací a další; 7. Teorie sítí-aktérů (Bruno Latour, Michel Callon, John Law) a současná STS; 8. Síla a slabost "holých faktů": O devitalizaci sociologickýma očima; 9. O začarovaném kruhu čisté vědy a čisté politiky: Spory o dálniční obchvat Plzně; 10. Ekonomie občanské participace: Spalovna odpadu v Malešicích; 11. Body zvratu a sítě nevratnosti: Plán odpadového hospodářství ČR a opět i dálniční obchvat; 12. Sociologie vědy a soudobá sociologie; (podrobněji viz sylabus).
Metody hodnocení
Hodnocení vyplyne na základě celkového bodového zisku. Body bude možné získat jednak za aktivní účast v seminárních diskusích, jednak za písemné výstupy (přípravy na semináře a seminární práce). Více viz sylabus.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013.