ZUR155 Média, modernita a národní identita

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Václav Štětka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Út 12:00–13:30 AVC
Předpoklady
SMER ( MED )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "mediální studia", a to i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných specializací a oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl představit sociální funkce masových médií jako jedné z klíčových institucí moderního světa a jeho charakteristické organizační jednotky národního státu. Úvodní část bude věnována seznámení se základními sociologickými koncepcemi modernity, respektive s hlavními znaky a sociálně-psychologickými důsledky transformace společnosti z tradiční na moderní. Zvláštní pozornost bude přitom věnována problematice nacionalismu jako jednoho z vůdčích ideologických systémů a východisku pro tvorbu sociálních identit moderního věku. Hlavní část kurzu se tak bude zabývat funkcemi masových médií jakožto nositelů národní ideje, tj. podílem médií na symbolické konstrukci národní identity a propagaci jednotné národní komunity. Toto téma bude představeno v kontextu relevantních sociologických teorií a komunikačních modelů, zejména funkcionalismu, technologického determinismu a modelu rituální komunikace. Závěr kurzu nabídne nástin problematiky mediální reprezentace identity v prostředí multikulturní a globalizující se společnosti.
Osnova
  • Program kurzu: 1. (26.9.): úvod - představení kurzu, požadavky 2. (3.10.): modernita v sociologické reflexi - přehled sociologických teorií modernity; periodizace společenského vývoje; základní modernizační trendy; modernita a proměny osobní i kolektivní identity Povinná četba: Giddens, Anthony: Důsledky modernity. SLON, Praha 1998. Kap. I. Úvod, str. 11-53. 3. (10.10.): Národní stát, nacionalismus, národní identita - vymezení základních pojmů tohoto teoretického pole; filozofické a sociologické koncepce národa a nacionalismu (osvícenství a idea svobody jednotlivce; transformace legitimity, národ jako dějinný subjekt; „východní“ vs. „západní“ pojetí národa, „primordialisté“ vs. „konstruktivisté“); nacionalistický diskurz; nacionalismus vs. patriotismus; tvorba a reprodukce národních auto/heterostereotypů; (české) národní identifikátory Povinná četba: Connor, Walker: Národ je národ, národ je stát, národ je etnická skupina, národ je… In: Hroch, M. (ed.): Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. SLON, Praha 2003, str. 154-173. Holý, Ladislav: Malý český člověk a velký český národ. Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. SLON, Praha 2001. Kap. 4 "Národní tradice a představa národa", str. 102-123. 4. (17.10.): média a modernita - komunikační média a druhy veřejností v předmoderním období; vynález knihtisku a jeho význam pro modernizaci společnosti; rozvoj zprostředkované kvaziinterakce jako důsledek nástupu moderních komunikačních médií Povinná četba: Thomson, John B.: Média a modernita. Sociální teorie médií. Karolinum, Praha 2004, kap. II (str. 42-60) a kap. III. (str. 70-98). 5. (24.10.): Média v „klasických“ koncepcích nacionalismu - Karl W. Deutsch: národ jako forma sociální komunikace; Arnošt Gellner: média v procesu nacionalizace společnosti; Benedict Anderson: úloha tisku v konstrukci národní imaginární komunity Povinná četba: Anderson, Benedict: Pomyslná společenství. In: Hroch, M. (ed.): Pohledy na národ a nacionalismus. Čítanka textů. SLON, Praha 2003, str. 239-270. 6. (31.10.): Média a nacionalismus v teoriích technologického determinismu - komunikačně-technologický determinismus a jeho místo ve spektru mediálních teorií; média a společenský vývoj u Harolda Innise a Marshalla McLuhana; nacionalismus v Guttenbergově galaxii Povinná četba: McLuhan, Marshall H.: Člověk, média a elektronická kultura. Výbor z díla. JOTA, Brno 2000. Kapitola 8: Guttenbergova galaxie, str. 105-158. 7. (7.11.): Média, národ a veřejná sféra I.: veřejnost u Jürgena Habermase - média jako nástroj artikulace veřejného mínění u Alexise Tocquevilla; geneze buržoazní veřejnosti v podání Jürgena Habermase a její kritika; postmoderní/neostrukturalistické pojetí veřejnosti a jeho implikace pro mediální politiku Povinná četba: Habermas, Jürgen: Strukturální přeměna veřejnosti. Zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Filosofia, Praha 2000, kap. 6 "Politická přeměna funkce veřejnosti", str. 281 – 299, 319 – 333. 8. (14.11.): Média, národ a veřejná sféra II.: média veřejné služby - formování, historické příklady a současný stav konceptu médií veřejné služby; služba „veřejná“ nebo „národní“? Reprezentace národa a národní identity v Česká televizi Povinná četba: Scannell, Paddy: Public Service Broadcasting: The History of A Concept. In: A. Goodwin; G. Whannel (eds.): Understanding Television. Routledge, 1989, str. 11-29. Van den Bulck, Hilde: Public service television and national identity as a project of modernity: the example of Flemish television. In: Media Culture Society, Jan 2001; 23: 53 - 69. 9. (21.11.): Formy národně-integračního působení masových médií I: rituál - teorie mediální integrace společnosti (funkcionalistické paradigma); dvě formy národně-integrační funkce médií; rituální model komunikace; mediální ceremoniály Povinná četba: Dayan, Daniel; Katz, Elihu: Political Ceremony and Instant History. In: Smith, Anthony: Television. An International History. Oxford University Press, Oxford 1998, str. 169-189. 10. (28.11.): Formy národně-integračního působení masových médií II: rutina - koncept „banálního nacionalismu“ Michaela Billiga a jeho současné projevy; etnocentrismus jako základní zpravodajská hodnota; mediovaný sport coby instrument nacionalismu Povinná četba: Billig, Michael: Banal Nationalism. SAGE, London 1995, kap. 5 – Flagging the Homeland Daily; str. 95-127. Nossek, Hillel: Our News and their News: The Role of National Identity in the Coverage of Foreign News. In: Journalism, Aug 2004; 5: 343 - 368. 11. (5.12.): Mediální integrace společností „Třetího světa“ - paradigma „národního rozvoje“ a jeho kritika; etablování elektronických médií v Latinské Americe a Asii; příklady jejich národně-integračního působení Povinná četba: Martín-Barbero, Jesus: The Processes: From Nationalisms To Transnationalisms. In: Kellner, D.; Durham, M.G. (eds.): Media and Cultural Studies. Blackwell, Oxford 2001, str. 351-384. Chakravartty, Paula: Telecom, National Development and the Indian State: a Postcolonial Critique. In: Media Culture Society, Mar 2004; 26: 227 - 249. 12. (12.12.) Média, kulturní politika a výzvy multikulturalismu - problematika mediální reprezentace minoritních etnokulturních identit; národní média a národní identita v pluralizující a globalizující se společnosti Povinná četba: Hartley, John: Television, Nation, and Indigenous Media. In: Television New Media, Feb 2004; 5: 7 - 25. Cormack, Mike: Minority Language Media in Western Europe: Preliminary Considerations. In: European Journal of Communication, Mar 1998; 13: 33 - 52.
Metody hodnocení
Požadavky: - četba vybraných textů a aktivní participace v diskusi nad nimi; - vypracování summary ze zadané povinné literatury k nejméně 8 seminářům (mezi nimi musejí být nejméně 3 texty v angličtině) a jejich odevzdání vždy před začátkem hodiny (elektronicky do Odevzdávány na ISu); formát: 200-250 slov; - vypracování závěrečného eseje (téma bude zadáno v průběhu kurzu), rozsah: 1500-2000 slov Zkouška: písemný test, kontrolující četbu povinné literatury a znalosti z přednáškové části seminářů. Výsledná známka z kurzu se bude skládat z: - vypracované summary (30%) - závěrečný esej (40%) - test (30%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět byl dříve vyučován pod kódem ZUR278.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.