FSS:PSY101 Introduction to psychology - Course Information
PSY101 Introduction to psychology
Faculty of Social StudiesAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
doc. PhDr. Ivo Plaňava (lecturer)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Škarková Stojanová (seminar tutor)
Mgr. Michal Tesař (assistant) - Guaranteed by
- prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. - Timetable
- each odd Monday 14:00–15:40 Aula
- Timetable of Seminar Groups:
PSY101/B: each even Monday 18:00–19:30 U34, T. Řiháček
PSY101/C: each even Monday 16:00–17:40 U23, T. Řiháček - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 8 fields of study the course is directly associated with, display
- Syllabus (in Czech)
- 1. studium ps. : podoby, stupné, návaznosti. Odborná literatura a periodika. Práce se zadanou literaturou; styl a obsah písemných prací. Co nabízí studium, vyučující a co se očekává od studenta. Odlišeni ps.jako profese od aplikace ps. v jiných profesích. Zneužívání ps. a profesní /de/formace.
- 2. Pojetí předmětu psychologie (Nakonečný, 1995, s.223-226). Základní, aplikované, pomocné a hraniční discipliny.
- 3. Uvedeni do metodologie a metod : - Kerlinqer (str. 18-60) - heslo v knize M. Nakonečného (s. 65-74); - laická a odborná diagnostika, "haló efekt"; - šarlatánství a "zkraty" v posuzování druhých lidí
- 4. Zdroje, podoby, osobnosti ps. XX. století: - fyziologická ps., elementová ps. , akademická ps. druhé poloviny 19. stol.; - celostní psychologie; - psychoanalýza, neopsychoanalýza, dynamická psychologie, - "object relations" (S. Freud, C.G.Jung, A.Adler...); - behaviorismus a neobehaviorismus; - kognitivní přistup; - humanistické přístupy (C. Rogers, A.Maslow, V.E.Frankl aj.); - integrativní a eklektický přistup. Pasáže z: Atkinsonová (a kol.) - s.15-23 Pro zvlášť zainteresované studenty: Kratochvil - s. 19 - 99; Freud.
- 5. Co si přinášíme a co a jak získáváme: dědičnosti a prostředí. Lze člověka /z/měnit? K pojmu ontogenese, kvantitativní x kvalitativni přistupy; periodizace životní dráhy, vývoj. etapy, úkolový přístup. Pasáže z: Plaňava (s.19 - 26), Říčan (s.49-77)
- 6. Co člověk potřebuje, oč usiluje; co chce, může a co snese: (k problematice motivace, potřeb, cílů a hodnotových orientací) . (Pozn. : bude probráno na přednášce; pro zvlášť zainteresované viz V.E.Frankl.)
- 7. Kdy, kdo a co je "normální" aneb "Pohledy do psychopatologie". "0btížní lidé" (viz stud. text).
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2007/PSY101