ENS227 Příroda a krajina ve výtvarném umění

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová
Rozvrh
St 14:00–15:40 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 25 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kursu je seznámení se zobrazením přírodních objektů (zvířata, rostliny) a krajiny ve výtvarném umění od paleolitu po 20 století. Na konci tohoto kursu bude student schopen orientovat se v dějinách zobrazování přírodních objektů a krajiny a bude schopen sledovat výtvarná díla jako dokument měnících se postojů člověka k přírodě. Student by měl znát a být schopen analyzovat základní data z dějin umění ve vztahu k přírodě, zejména ve vztahu k environmentálním aspektům vztahu člověka k přírodě.
Osnova
  • 1. Úvod. Základní otázky a pojmy. Zobrazení přírodních objektů v umění pravěku. Zvíře a rostlina jako symbol. 2. Zvíře, rostlina; vztah ke krajině v Egyptě a Mezopotámii. Náboženský význam přírodních objektů. 3. Krétsko-mykénské období, Řecko, helénismus, Řím. Krajina jako nové téma umění. 4. Středověk – příroda jako kniha. Středověký symbolismus a bestiáře. 5. Renesance – nový zájem o přírodu, přírodní objekty jako předmět studia umění a vědy (Leonardo). První pokusy o krajinomalbu (Lorenzetti, Dürer, Leonardo). Propojení vědeckého a uměleckého přístupu k přírodě. První estetické postoje ke krajině. 6. 17. století. Baroko a klasicismus. Krajina jako umělecký objekt v baroku. Holandsko 17. století – etablování krajinomalby jako specifického žánru. Malby zvířat a rostlin jako specializace. Klasicisující krajinomalba (Lorrain, Poussin). Baroko v českých zemích a krajina. Zátiší a přírodní objekty. 7. Pojetí přírody v 18. století a její místo v umění a kultuře. Krajina heroická a idylická. Rokoko. Zahradnictví jako umělecký druh. 8. Romantismus – význam přírodních námětů pro romantiky. Krajinomalba jako zobrazení duše. Význam romantického krajinářství pro vnímání přírody. Mimoevropská příroda a přírodní národy jako námět výtvarníků. 9. Příroda v umění druhé pol. 19. stol. Od realismu k impresionismu a secesi, náladová krajinomalba. Česká krajinomalba. 10. 20. století – Příroda a přírodní objekty v obrazech avantgardy. Nástup fotografie. Přírodní objekty a umění 2. poloviny 20. století: Land art, body art, konceptuální umění a příroda. Environmentální aspekty v umění: landart a ekoart. 11. Přírodní objekty v umění mimoevropských národů a kultur: Dálný východ - Čína, Korea, Japonsko. 12. Exkurse (aktuálně měněno)
Literatura
  • Clark, Kenneth. Landscape into Art. Harmondsworth: Penguin Books 1961,1966 etc.
  • ANDREWS, Malcolm. Landscape and Western art. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 1999, vii, 248. ISBN 9780192842336. info
  • GOMBRICH, E. H. Příběh umění. 1. vyd. Praha: Argo, 1995, 683 s. ISBN 80-204-0685-9. info
  • STIBRAL, Karel. Proč je příroda krásná? Estetické vnímání přírody v novověku. Praha: Dokořán, 2005, 202 s. Bod. ISBN 80-7363-008-7. info
  • STIBRAL, Karel. Příroda jako památka. EkoList. Praha: BEZK, 2006, roč. 11, č. 12, s. 14-17. ISSN 1211-5436. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek doplněných exkursemi i povinnou četbou. Zkouška je písemná a má dvě části - test znalostí a doma vypracovaný text na téma vybraného autora/uměleckého směru a přírodní tématiky v rozsahu 5-7 normostran (zadání bude rozvedeno na přednáškách, např. Claude Monet a příroda či Česká krajinomalba 19. století a kraj Vysočina atp.). Doma vypracovaný text bude odevzdán do 10. 12. 2008.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011.