FSS:PST435 Úvod do arteterapie - Informace o předmětu
PST435 Úvod do arteterapie
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mariana Bažantová (cvičící), prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Pá 3. 10. 10:00–15:40 U53, Pá 17. 10. 10:00–15:40 U53, Pá 28. 11. 10:00–15:40 U53
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18 - Mateřské obory/plány
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Cíl: Cílem předmětu je seznámení studentů se základy arteterapie tak, aby s využitím znalostí o vývojových aspektech a symbolických strukturách ve výtvarné tvorbě mohli porozumět formální i obsahové složce výtvarných artefaktů v arteterapii. Charakteristika předmětu: Výše uvedené cíle jsou rozpracovávány v rámci výuky 1. formou osobního zážitku při vyzkoušení různých technik a výtvarných prostředků 2. předáním přehledu o teoretických přístupech v současné arteterapii u nás i v zahraničí včetně klasifikačního pohledu na arteterapii v detailnějších souvislostech v psychoterapeutickém kontextu 3. formou analýzy ilustrativních kazuistik z arteterapie s dětmi a dospělými včetně vymezení různých typů psychopatologie výtvarného výrazu 4. Samostudiem odborné literatury a zkušeností s vlastní výtvarnou tvorbou Předmět je zaměřen kromě získání znalostí o kontextu arteterapie v rámci psychoterapeutických disciplin na sebezkušenostní formu při práci s výtvarnou tvorbou. Jde především o autobiografickou tvorbu a její interpretaci, sebezkušenostní tvorbu a ateliér zaměřený na arteterapeutické aktivity a techniky. Tato oblast zahrnuje vlastní praktické práce jako koláže, akční akvarely, dotvářené akční akvarely a při jejich rozboru získávání náhledu na vlastní životní příběhy, na oblast mezilidské vztahovosti a event. intrapsychické konflikty. Při analýze artefaktů ve skupině získá student bezprostřední osobní zkušenost s arteterapeutickými postupy, zakusí jejich vliv a efekt, ozřejmí si vlastní tvůrčí potenciál, postřehne souvislosti mezi způsoby výtvarného projevu a svými ostatními projevy. Dále konfrontuje představu o svém životním příběhu s poukazy, které vyplývají z artefaktu a seznámí se s úsilím o porozumění významu interpretací výtvarného výrazu. Nedílnou součástí pro praktické využití arteterapie při práci s různými skupinami dětí i dospělých je znalost vývojových fází dětské kresby a malby. Speciální zaměření arteterapie na různé oblasti praktické práce s lidmi na různých pracovištích (ve sféře zdravotní, sociální, pedagogické, výchovné) je zohledňováno. Okrajově se studenti seznámí také s psychopatologickými fenomény výtvarného výrazu. Součástí je též využití imaginativních technik (relaxační, rodinné, jáské a úkolové imaginace).
- Osnova
- Tématické okruhy: 1. blok (12. 10. 2007) Teorie: Vymezení arteterapie, možnosti a cíle, arteterapie v kontextu psychoterapie, směry v arteterapii, seznámení s různými arteteraeutickými přístupy, náhledy a východisky (hlubinně-dynamický přístup – S. Freud, C. G. Jung – fenomenologický přístup, humanistické přístupy a behaviorální přístupy v arteterapii. Indikace pro arteterapii. Výzkum v arteterapii. Techniky: Tématický akvarel a jeho využití v arteterapii Pomůcky: vodové barvy, štětec (silnější), čtvrtky formátu A3 2. blok (2. 11. 2007) Teorie: Vývojová stádia malby a kresby, význam výtvarného posunu v arteterapii. Dětská výtvarná tvorba – kazuistiky. Projektivní metody v psychodiagnostice. Významová, konstruktivní, komunikativní a prožitková složka výtvarné tvorby v arteterapii. Úloha imaginace v arteterapii. Techniky: Tvorba koláže a práce s kolážemi v arteterapii. Koláž jako projektivní prostor, úloha expresívní interpretace v arteterapii, interpretační shoda. Možnosti a meze interpretační práce. Přínosy a rizika interpretační práce. Pomůcky: vodové barvy, štětec, čtvrtky, krabice od bot, několik časopisů, nůžky, lepidlo 3. blok (30. 11. 2007) Teorie: Psychologická symbolika a metafory v arteterapii, stylové složky výtvarné tvorby v arteterapii, komunikační aspekty v arteterapii, psychopatologie výtvarného výrazu. Barvy v arteterapii. Techniky: Akční akvarel a dotvářený akční akvarel a jeho využití v arteterapii. Výtvarné zpracování tématu identity a tématu rodiny v arteterapii. Prezentace a analýza vlastních výtvarných artefaktů. Pomůcky: vodové barvy, čtvrtky, štětec, barevné tuše, hadry, staré noviny, přírodní uhel, měkká plastická guma
- Literatura
- LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 279 stran. ISBN 8071788643. info
- SLAVÍK, Jan a Petr WAWROSZ. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004, 303 s. ISBN 8072901303. info
- ŠICKOVÁ-FABRICI, Jaroslava. Základy arteterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 167 s. ISBN 80-7178-616-0. info
- MEGLIN, Diana a Nick MEGLIN. Kreslení jako cesta k sebevyjádření. Translated by Monika Kittová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 223 s. ISBN 807178446X. info
- CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 199 s. ISBN 80-7178-428-1. info
- GOMBRICH, E. H. Příběh umění. Translated by Miroslava Gregorová. Vyd. v češtině 2. (rev.),. Praha: Argo, 1997, 683 s. ISBN 8072031430. info
- Arteterapie s dětmi. Edited by Caroline Caseová - Tessa Dalleyová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 175 s., [8. ISBN 80-7178-065-0. info
- FREUD, Sigmund. O člověku a kultuře. Edited by Jiří Stromšík, Translated by Ludvík Hošek - Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1990, 444 s. ISBN 8020701095. info
- Metody hodnocení
- Způsob ukončení: Zápočet Podmínky k zápočtu: Výběr jednoho z těchto úkolů: 1. Zpracovat výtvarně 5 koláží a akvarelů (se zastoupením obojího) ve vlastním výběru z těchto témat: Koláže: Moje rodina, Šípková Růženka, Ráj, Studená koláž, Dopis otci, Dopis matce. Akvarely: Šípková Růženka, Ráj, Mořská panna, Krajina mého dětství, Ledová královna, Já, jeden z rodičů a můj partner. S využitím základních interpretačních pravidel napsat rozbor těchto obrázků vztahující se k autorovi (tj. sobě samotnému). Zaměřit se při tom na formální, procesuální i obsahovou stránku vlastních výtvarných artefaktů (min. 4 strany). Tuto analýzu s obrázky přinést jako prezentaci na závěrečné setkání. 2. Zpracovat výtvarně 5 obrázků ve vlastním výběru z témat zadaných ad 1. a vybrat v dějinách umění obraz, který se formálně podobá těmto vlastním artefaktům. Obraz zařadit do kulturního kontextu a témat života umělce a zaměřit se na společné kontexty a event. paralelní životní témata umělce a sebe samotného (min. 4 strany). Příprava k prezentaci na závěrečném setkání. 3. Esej nebo recenze z četby odborné literatury z oblasti arteterapie, téma předem dohodnout. (min. 5 stran) 4. Překlad cizojazyčného textu (článku) z oblasti arteterapie, téma předem dohodnout. (min. 6 stran) Odevzdání úkolů na závěrečném setkání 30. 11. 2007
- Informace učitele
- Babyrádová, H., Rituál, umění a výchova, PedF MU, Brno, 2002 Campbellová, J., Techniky arteterapie, Praha, Portál, 1998 Caseová, C.-Dallenová, T., Arteterapie s dětmi, Praha, Portál, 1995 Cassirer, E., Filosofie symbolických forem, Oikoymenh, Praha, 1996 Dacey, J.S., Lennon, K.H., Kreativita, Grada Publishing, Praha, 2000 Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte, Praha, Portál, 2001 Drvota, S., Osobnost a tvorba, Odeon, Praha, 1973 Gadamer, H.-G., Aktualita krásného, Hušek, V, Symbol ve filozofii Paula Ricouera, Ing. Pavel Sejkora-Trinitas, Svitavy, 2003 Huyghe, R., Řeč obrazů, Odeon, Praha, 1973 Kastová, V., Imaginace jako prostor setkání s nevědomím, Praha, Portál, 1999 Kol. autorů, Současná arteterapie v ČR a v zahraničí, Praha, PedF UK a ČAA, 2000 Kyzour, M., O krizových jevech v dětské kresbě a malbě. Estetická výchova, 69/70 Lebeděva, L.D., Praktika artterapii: Podchody, diagnostika, sistema zaniatij (Psichologičeskij praktikum), Izdatelstvo „Reč“, Sankt Peterburg, 2003 Leuner, H., Katatymní prožívání obrazů, Brno, MU, 1999 Meglinovi, D. a N., Kreslení jako cesta k sebevyjádření, Praha, Portál, 2001 Slavík, J., Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky), l. díl, PedF UK, Praha, 2001 Slavík, J., Od výrazu k dialogu ve výchově – Artefiletika, Praha, UK, 1997 Uždil, J., Výtvarný projev a výchova, Praha, SPN, 1976 Vančát, J., Tvorba vizuálního zobrazení. Gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově, UK, Praha, 2000 Výtvarná výchova a emocionalita, Sborník textů z konference České sekce INSEA, Brno, 1997 Šicková, J, Základy arteterapie, Portál, Praha, 2002
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/PST435