PSY448 Psychodiagnostika dospělých

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivana Chatrná (cvičící)
Mgr. Tereza Kudlejová (cvičící)
PhDr. Barbora Nová (pomocník)
Garance
PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Rozvrh
každé sudé pondělí 12:00–15:40 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvodní část kurzu je věnována obecným otázkám psychodiagnostiky - studenti budou seznámeni s procesem psychodiagnostické činnosti a pozornost bude rovněž věnována obecným otázkám teorie testů a psychometriky. V další části kurzu bude podán systematický přehled psychodiagnostických metod určených pro dospělou populaci včetně teoretických východisek jejich konstrukce a základních psychometrických vlastností. Cílem kurzu je nejen teoretické seznámení studentů s jednotlivými psychodiagnostickými metodami pro dospělé, ale i získání praktických dovedností s jejich administrací a vyhodnocením
Osnova
  • Výuka je realizována v šesti tematických blocích, vždy 4 vyučovací hodiny 1x za 14 dní. 1. Psychodiagnostika jako věda: Předmět a cíl psychodiagnostiky. Metodologické principy v psychodiagnostice dospělých. Historie vývoje a používání psychodiagnostických metod. Psychometrický a klinický přístup v psychodiagnostice. Psychodiagnostický proces: Pojem diagnózy. Diagnostický problém, úkol a hypotézy. Interpersonální faktory vyšetření. Etické zásady používání psychodiagnostických metod. Zpráva z psychologického vyšetření: Interpretace výsledků psychodiagnostického vyšetření. Psychologický nález. 2. Klasifikace psychodiagnostických metod. Klinické metody. Pozorování. Rozhovor. Objektivní a subjektivní anamnéza. Testové metody. Klasifikace testů. Teorie testů. Pojem měření v psychologii. Standardizace. Položková analýza. Validita a způsoby jejího zjišťování, druhy validity. Reliabilita a způsoby jejího zjišťování, zdroje chyb měření. Normalizace a druhy norem (věkové, kvantilové, standardní). 3. Výkonové testy. Testy inteligence. Testy jednotlivých psychických funkcí a speciálních schopností. Diagnostika organického postižení CNS. 4. Dotazníkové metody. Podstata a klasifikace dotazníkových metod. Jednodimenzionální a vícedimenzionální osobnostní dotazníky. Dotazníky konstruované na základě teorií osobnosti, empirické dotazníkové metody, dotazníky konstruované na základě faktorové analýzy atd. Psychopatologicky orientované dotazníky. 5. Projektivní techniky. Asociativní techniky, konstruktivní techniky, doplňovací techniky, výběrové a řadící techniky, kresebné a jiné expresivní techniky. 6. Objektivní testy osobnosti. Nové trendy v psychodiagnostice.
Literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • URBÁNEK, Tomáš. Základy psychometriky. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně pro Filozofickou fakultu, 2002, 153 s. ISBN 8021027975. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • ŠVANCARA, Josef. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980, 395 s. URL info
Metody hodnocení
Kurz je realizován formou přednášek a seminářů. V seminářích studenti získají praktické zkušenosti a dovednosti s administrací a vyhodnocením vybraných psychodiagnostických metod. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.