PSY460 Praxe ve školní psychologii

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Věra Konečná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz probíhá formou přednášek a praktických cvičení. Cílem kurzu je prezentovat základní oblasti, kterých se dotýká práce školního psychologa (např. legislativní předpisy důležité pro práci školního psychologa, etické aspekty práce v systému školy, spolupráce s učiteli, práce s třídními kolektivy, krizová intervence na půdě školy atp.) a seznámit posluchače s aktuálními metodami a technikami, které je vhodné užívat v práci školního psychologa, jejich silnými a slabými stránkami. Na konci kurzu studenti získají přehled o možnostech práce školní psychologa, budou umět analyzovat a vyhodnocovat problémy a volit vhodné diagnostické nástroje a intervenční strategie, budou umět vytvořit plán práce školního psychologa.
Osnova
  • (1) Školní psycholog v systému školy (historie školní psychologie, školní psychologie v systému psychologických věd, školní psychologie v systému školního poradenství, školní poradenské pracoviště a náplně práce jednotlivých poradenských pracovníků, podpůrná síť v práci školního psychologa, možnosti vzdělávání v oblasti školní psychologie, etické normy práce školního psychologa, legislativní předpisy důležité pro práci psychologa).
  • (2) Spolupráce školního psychologa s učiteli (možné oblasti práce s učiteli, formulování zakázky, aspekty budování vztahu s učiteli, úskalí práce s učiteli, rozvojové a vzdělávací programy, bálintovské skupiny).
  • (3) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, nadané děti, poruchy artistického spektra, individuální vzdělávací program).
  • (4) Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání (diagnostické metody používané pro profesní diagnostiku, techniky využitelné ve skupinové práci, poradenství pro rodiče a žáky, vedení poradenského rozhovoru).
  • (5) Diagnostika třídních kolektivů (Školní třída jako malá sociální skupina. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů. Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody. Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky. Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady. Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků. Příprava a realizace následných programů (intervenčních, preventivních, podpůrných) pro třídní kolektivy).
  • (6) Problémové chování žáků (Motivace problémového chování žáků, práce s problémovým chováním v rovině intervence, podpory a prevence, intervenční strategie, dodávání odvahy. Vývoj šikany, proces změny zdravé sociální skupiny ve skupinu zasaženou šikanou. Vnější a vnitřní podmínky pro vznik šikany. Rozkrývání šikany – metodika dle PhDr. Michala Koláře. Technicko organizační podmínky pro efektivní rozkrytí šikany. Práce se získanými informacemi. Sdělení výsledků účastníkům, rodičům, třídě. Právní aspekty).
  • (7) Krizová intervence na půdě školy (vedení rozhovoru krizové situace na půdě školy, projevy akutní reakce na stres, základní postupy krizové intervence).
Literatura
  • The handbook of school psychology. Edited by Cecil R. Reynolds - Terry B. Gutkin. 3rd ed. New York: Wiley, 1999, xiii, 1200. ISBN 047112205X. URL info
  • HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-7178-151-7. info
Metody hodnocení
Předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní účast ve výuce a vypracování dvou úkolů. Předmět je zakončen písemným testem.
Informace učitele
http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.