FSS:PSY460 Praxe ve školní psychologii - Informace o předmětu
PSY460 Praxe ve školní psychologii
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Věra Konečná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Cíle předmětu
- Kurz probíhá formou přednášek a praktických cvičení. Cílem kurzu je prezentovat základní oblasti, kterých se dotýká práce školního psychologa (např. legislativní předpisy důležité pro práci školního psychologa, etické aspekty práce v systému školy, spolupráce s učiteli, práce s třídními kolektivy, krizová intervence na půdě školy atp.) a seznámit posluchače s aktuálními metodami a technikami, které je vhodné užívat v práci školního psychologa, jejich silnými a slabými stránkami. Na konci kurzu studenti získají přehled o možnostech práce školní psychologa, budou umět analyzovat a vyhodnocovat problémy a volit vhodné diagnostické nástroje a intervenční strategie, budou umět vytvořit plán práce školního psychologa.
- Osnova
- (1) Školní psycholog v systému školy (historie školní psychologie, školní psychologie v systému psychologických věd, školní psychologie v systému školního poradenství, školní poradenské pracoviště a náplně práce jednotlivých poradenských pracovníků, podpůrná síť v práci školního psychologa, možnosti vzdělávání v oblasti školní psychologie, etické normy práce školního psychologa, legislativní předpisy důležité pro práci psychologa).
- (2) Spolupráce školního psychologa s učiteli (možné oblasti práce s učiteli, formulování zakázky, aspekty budování vztahu s učiteli, úskalí práce s učiteli, rozvojové a vzdělávací programy, bálintovské skupiny).
- (3) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, nadané děti, poruchy artistického spektra, individuální vzdělávací program).
- (4) Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání (diagnostické metody používané pro profesní diagnostiku, techniky využitelné ve skupinové práci, poradenství pro rodiče a žáky, vedení poradenského rozhovoru).
- (5) Diagnostika třídních kolektivů (Školní třída jako malá sociální skupina. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů. Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody. Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky. Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady. Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků. Příprava a realizace následných programů (intervenčních, preventivních, podpůrných) pro třídní kolektivy).
- (6) Problémové chování žáků (Motivace problémového chování žáků, práce s problémovým chováním v rovině intervence, podpory a prevence, intervenční strategie, dodávání odvahy. Vývoj šikany, proces změny zdravé sociální skupiny ve skupinu zasaženou šikanou. Vnější a vnitřní podmínky pro vznik šikany. Rozkrývání šikany – metodika dle PhDr. Michala Koláře. Technicko organizační podmínky pro efektivní rozkrytí šikany. Práce se získanými informacemi. Sdělení výsledků účastníkům, rodičům, třídě. Právní aspekty).
- (7) Krizová intervence na půdě školy (vedení rozhovoru krizové situace na půdě školy, projevy akutní reakce na stres, základní postupy krizové intervence).
- Literatura
- The handbook of school psychology. Edited by Cecil R. Reynolds - Terry B. Gutkin. 3rd ed. New York: Wiley, 1999, xiii, 1200. ISBN 047112205X. URL info
- HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000, 289 s. ISBN 80-7178-406-0. info
- POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 80-7178-151-7. info
- Metody hodnocení
- Předpokladem pro udělení zápočtu je aktivní účast ve výuce a vypracování dvou úkolů. Předmět je zakončen písemným testem.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/PSY460