FSS:ZUR110 Teorie masové komunikace - Informace o předmětu
ZUR110 Úvod do teorie masové komunikace: historické proměny výzkumu mediálních účinků
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Pokorná (pomocník), Mgr. Kateřina Menclerová (zástupce) - Garance
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 14:00–15:40 exP52
- Předpoklady
- SMER(MED)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 38 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/38, pouze zareg.: 0/38, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/38 - Mateřské obory/plány
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálího působení
- Osnova
- 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
- 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
- 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
- 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
- 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
- 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
- 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
- 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 10. týden - Teorie vědomostní propasti
- 11. týden - Spirála mlčení
- 12. týden - Kultivační teorie
- 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
- Literatura
- McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
- McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
- Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960
- Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
- Metody hodnocení
- přednášky písemný test a formální esej
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz si mohou zapsat posluchači, kteří absolvovali předmět ZUR104 Úvod do mediálních a komunikačních studií.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/ZUR110