ZUR110 Úvod do teorie masové komunikace: historické proměny výzkumu mediálních účinků

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Tkaczyk, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Helga Martinková (pomocník)
Mgr. et Mgr. Martin Vérteši (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Lenka Waschková Císařová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka
Předpoklady
ZUR104 Úvod do komunikačních studií || TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 17 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálího působení
Výstupy z učení
PODMÍNKY PRO ABSOLVOVÁNÍ KURZU Předmět absolvují ti studenti, kteří: A/ VYPRACUJÍ A ULOŽÍ DO ODEVZDÁVÁREN TŘI ÚKOLY ke dni 2. 11. (I. úkol), 23.11 (II. úkol), 14. 12. (III. úkol) (bodování 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, úkol je možné opravit do týdne ode dne, kdy bylo v ISu uvedeno hodnocení). - Úkoly je možné vypracovat v maximálně tříčlenných týmech. Jejich složení je po odevzdání prvního úkolu neměnné. - Pokud je úkol hodnocen méně než 15ti body je možné jej opravit zasláním nové verze na email hodnotícímu do termínu odevzdání příštího úkolu. Kritéria hodnocení 1/ věcně správné využití zvolených teoretických koncepcí 2/ logická výstavba textu a argumentace 3/ využití dostupné literatury a datového kontextu 4/ stylistická úroveň, naplnění požadavků daného žánru 5/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění B/ ÚSPĚŠNĚ ABSOLVUJÍ ZÁVĚREČNÝ PÍSEMNÝ TEST (minimum 70b. maximum 122b.) C/ ÚČAST NA PŘEDNÁŠKÁCH JE POVINNÁ A JE SOUČÁSTÍ HODNOCENÍ. V PŘÍPADĚ NIŽŠÍ NEŽ 70% ÚČASTI (tj. na 9 přednáškách) BUDE CELKOVÉ HODNOCENÍ F. Veškeré omluvy se řídí studijním řádem.
Osnova
  • 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
  • 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
  • 3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
  • 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
  • 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
  • 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
  • 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
  • 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
  • 10. týden - Teorie vědomostní propasti
  • 11. týden - Spirála mlčení
  • 12. týden - Kultivační teorie
  • 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
Literatura
  • Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
  • McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
  • McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
  • Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960
Výukové metody
přednášky, diskuse
Metody hodnocení
přednášky písemný test a formální esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.