ZUR333 Fotografie, sociologie a populární kultura

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Michal Šimůnek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Předpoklady
SMER(MED)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz vychází z principů vizuální sociologie a v této souvislosti seznamuje posluchače s některými formami každodenní fotografické praxe a s postavením fotografických obrazů v populární kultuře. Vizuální sociologie pracuje s fotografií rámcově dvěma základními způsoby: 1) prostřednictvím různých metodologických nástrojů interpretuje "nalezené" fotografie "přirozeně" se vyskytující ve společnosti; 2) fotografie používá jakožto nástroje sběru dat při výzkumu sociální reality, jakožto nástroje záznamu viděného. Ve výše uvedené perspektivě budou posluchači seznámeni (1) se základními teoretickými a metodologickými přístupy ke studiu vizuální kultury: obsahová analýza, sémiotická analýza a diskurzivní analýza; a (2) s vybranými způsoby využití fotografických obrazů jakožto výzkumné metody a nástroje sběru dat. Zvláští důraz je kladen na seznámení studentů s epistemologickými a metodologickými pravidly "vizuální" sociologie Pierra Bourdieua. Studenti získají základní vědomostní výbavu pro další studium vizuálních obrazů, kritický pohled na vizuální kulturu a zorientují se v základních rovinách práce s fotografií v rámci vizuální sociologie. Bez nároku na vyčerpávající postižení teoretických přístupů ke studiu fotografických obrazů je cílem kurzu naučit studenty propojovat znalosti o gramatice a obsahu fotografií s porozuměním reprezentované realitě a kontextu, ve kterém fotografie promlouvají. Kurz je zakončen individuálním fotografickým projektem.
Osnova
  • Dílčí změny obsahu vyhrazeny
  • 1. Uvedení do problematiky vztahu fotografie a sociologie
  • 2. "Povaha" technických obrazů: gramatika, obsah, realita a kontext
  • 3. Několik obecných poznámek o analýze fotografií (klíčová úskalí)
  • 4. Obsahová analýza
  • 5. Obsahová analýza
  • 6. Sémiotická analýza
  • 7. Sémitocká analýza
  • 8. Diskursivní analýza
  • 9. Diskursivní analýza
  • 10. - 14. Fotografické výzkumné metody a techniky
Literatura
  • Picturing the Social Landscape: Visual Methods and the Sociological Imagination. Edited by Caroline Knowles, Paul Sweetman. New York, London: Routledge, 2004, 204 s., ISBN 0-415-30639-6
  • FILIPOVÁ, Marta a Matthew RAMPLEY. Možnosti vizuálních studií : obrazy, texty, interpretace. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Seminář dějin umění, 2007, 254 s. ISBN 9788087029268. info
  • RIFFE, Daniel, Stephen LACY a Frederick FICO. Analyzing media messages : using quantitative content analysis in research. 2nd ed. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2005, x, 242. ISBN 0805852980. info
  • VAN LEEUWEN, Theo. Introducing social semiotics. New York: Routledge, 2005, xii, 301. ISBN 0415249449. info
  • BLAŽEK, Bohuslav. Venkovy: anamnéza, diagnóza, terapie. 1. vydání. Šlapanice: ERA, 2004, 184 s. ISBN 80-86517-90-X. info
  • A handbook of media and communication research : qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 332. ISBN 0415225884. info
  • Methods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001, viii, 200. ISBN 0761961542. info
  • Photography : a critical introduction. Edited by Liz Wells. 2nd ed. London: Routledge, 2000, xx, 384. ISBN 0415190584. info
  • BOURDIEU, Pierre. Photography, a middle-brow art. Cambridge: Polity Press, 1990, ix, 218. ISBN 0745617158. info
Metody hodnocení
fotografický projekt, zápočet
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2011.