FSS:ZUR755 Teorie masové komunikace II - Informace o předmětu
ZUR755 Teorie masové komunikace II
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Menclerová (pomocník) - Garance
- Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Škařupová, Ph.D.
- Rozvrh
- Pá 10. 10. 11:45–13:15 P21, Pá 7. 11. 11:45–13:15 P21, Pá 12. 12. 11:45–13:15 P21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: A/porozumět základním mechanismům mediálního působení B/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálního působení
- Osnova
- 1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení
- 2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích
- 3.týden – Studium percepce a mediální obsahy I.
- 4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.
- 5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci
- 6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií
- 7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci
- 8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)
- 10. týden - Teorie vědomostní propasti
- 11. týden - Spirála mlčení
- 12. týden - Kultivační teorie
- 13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
- Literatura
- Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.
- Noelle-Neumann, E.: The Spiral of Silence. Chicago University Press. 1984
- McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989
- McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
- Metody hodnocení
- přednášky domácí úkoly písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/ZUR755