FSS:PSY203 Adaptace vysokoškoláků - Informace o předmětu
PSY203 Psychologie adaptace vysokoškolských studentů
Fakulta sociálních studiípodzim 2008
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
Mgr. Gabriela Zelenková (přednášející) - Garance
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc. - Rozvrh
- každou sudou středu 10:00–13:30 U23
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Kurz je určen pro začínající studenty 1. ročníků bakalářského studia všech fakult MU. - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je určen pro studenty začínající studovat na vysoké škole. Cílem kurzu je napomoci orientaci studentů prvního semestru vysoké školy v oblastech, které jsou při zahájení studia náročné z hlediska adaptace.
- Osnova
- Výuka je realizována ve čtyřech tematických blocích vždy po šesti vyučovacích hodinách. 1. Úvodní setkání. Dotazník adaptace, vyhodnocení a diskuse o problémech při zahájení studia na VŠ. Orientace ve školním systému, v nabídce jednotlivých zařízení (menza, koleje, knihovny, počítačové učebny, apod.), seznámení se studentskými organizacemi, možnosti zahraničních stáží. Práce s Informačním systémem Masarykovy univerzity - zápis předmětů, orientace na webových stránkách jednotlivých kateder, v databázi předmětů. Pomoc se sestavováním Individuálního rozvrhu hodin. 2. Jak napsat seminární, ročníkovou a diplomovou práci. Prezentační a komunikační dovednosti. Knihovna – vyhledávání v elektronických databázích. 3. Stres, stresogenní faktory a jejich symptomatologické důsledky pro výkonnost a duševní a tělesné zdraví člověka. Psychologické otázky adaptace, zvládání zátěže. Frustrace. Obranné mechanismy. 4. Jak se efektivně učit. Význam paměti a pozornosti. Studijní styly. Motivace ke studiu, faktory motivace. Prokrustinace.
- Literatura
- Seiler, R., Stock, A. Psycho-trénink ve sportu i v životě. Praha: Olympia, 1996.
- KAHN, Norma B. Jak efektivně studovat a pracovat s informacemi. Translated by Hana Kašparovská. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 149 s. ISBN 80-7178-443-5. info
- SEDLÁK, Jiří. Úvod do práce s informacemi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 63 s. ISBN 802101282X. info
- BROCKERT, Siegfried. Ovládání stresu. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1993, 139 s. ISBN 8070231599. info
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 207 s. URL info
- Metody hodnocení
- Kurz je realizován formou přednášek a seminářů s důrazem na seznámení studentů s možnostmi předcházení a řešení různých adaptačních problémů. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma a připraví její prezentaci v semináři. Kurz je ukončen ústní zkouškou.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2008/PSY203/?fakulta=1423;obdobi=4543;kod=PSY222;lang=en
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2008/PSY203