FSS:SOC900 Teoretická sociologie I - Informace o předmětu
SOC900 Teoretická sociologie I
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 0/0. 12 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (angl.) (program FSS, D-SO4) (2)
- Sociologie (program FSS, D-SO4) (2)
- Cíle předmětu
- Obsah kursu: V tomto roce je předmět Teoretická sociologie 20. století rozdělen do dvou obecných tematických bloků a zakončen shrnující reflexí o objektivitě, praktičnosti a kritičnosti sociálně-vědného poznání. První blok je věnován sociologii významu a je spíše metodologického ražení. Je zaměřen především na otázky sociálního konstruktivismu a významové struktury sociálního světa a zkušenosti. Zde nám jako východisko poslouží „silný program kulturní sociologie“. Ve vazbě na něj budeme studovat a diskutovat příklady empirického využití daného paradigmatu – obecněji také paradigmatu interpretativní sociologie. Budeme přitom číst texty již klasické (Goffman, Mannheim, Simmel), ale zejména současnější (Brubaker, Corsten, Eyerman, Giesen, Zerubavel). V empirickém ohledu bude naší ústřední otázkou problém formování kolektivních identit, zejména etnických a generačních. První blok nám poslouží jako kritické východisko k intenzivní četbě a společném rozboru vybraných klasických i novějších sociologických textů, jež pojednávají o některých významných rysech formování a proměn moderní společnosti. Výchozím textem zde pro nás bude kniha Petera Wagnera Sociologie modernity: osvobození a disciplinace. Cíle kursu: Studium a společná reflexe textů má především za cíl kultivovat základní interpretační schopnosti pro práci s analytickými sociologickými koncepty: schopnost porozumět jejich významům v konkrétním teoretickém kon-textu; schopnost rozlišit, posoudit a shrnout jejich analytické možnosti a meze; citlivost k jejich variabilitě, schopnost adekvátně je používat (aplikovat) pro porozumění a analýzu konkrétní empirické skutečnosti. Dalším z cílů je seznámit se s tím, jak sociologická tradice a různé paradigmatické přístupy v jejím rámci pojednávají o modernitě a procesu modernizace jako celku, ale i o některých klíčových modernizačních oporách jako například generace, národ a kolektivní paměť, třídy a třídní vědomí, sociální sítě a sociální kapitál, kapitalismus, systémová diferenciace a sociální inkluze, individualizace. Na těchto konceptech se pokusíme sledovat i zlomy a kontinuity v sociologickém myšlení 20. století – přičemž v některých případech se vrátíme k dodnes živým (a citovaným) Marxovým textům z 19. století. Nepokoušíme se o encyklopedické postižení vývoje sociologického myšlení ve všech jeho variantách: přednost dostávají spíše důkladnější diskuse o jednotlivých konceptech a problémech. Vztah mezi jednotlivými tématy zůstává sice spíše volný, nicméně i on bude předmětem naší pozornosti.
- Osnova
- 16. 9. 2008 1. Úvod do kursu Blok I: Sociologie významu 23. 9. 2008 2. Metodologický úvod Sociální konstrukce a teoretická rekonstrukce: příklad kulturní sociologie četba: o Alexander, Jeffrey C. & Smith, Philip: „The Strong Program in Cultural Sociology: Elements of a Structural Hermeneutics“. In: Alexander, Jeffrey C. 2003. The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press. (str. 11-26) o Goffman, Erving. 1986. Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press. (str. 560-576) o Goffman, Erving. 1986. Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press. (str. 21-82) 30. 9. 2008 3. Moderna v perspektivě kulturní sociologie I: otázka kolektivní identity četba: o Simmel, Georg. 1971 (1908). “Group Expansion and the Development of Individuality”. In: Simmel, G. 1971. On Individuality and Social Forms. Chicago: The University of Chicago Press. (str. 251-293) o Brubaker, Rogers & Loveman, Mara & Stamatov, Peter: “Ethnicity as Cognition”. In: Theory and Society, 33, 2004 (str. 31-64) Zadání průběžného individuálního úkolu 7. 10. 2008 4. Moderna v perspektivě kulturní sociologie II: případ generací četba: o Mannheim, Karl. “Problém generací”. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 11-44) o Corsten, Michael. „Čas generací“. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 45-66) o Giesen, Bernhard. „V různém čase, v různém rytmu a s rozdílnou pamětí“. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 67-79) o Eyerman, Ron & Turner, Bryan S. 1998. „Outline of a Theory of Generations”. In: European Journal of Social Theory. 1; 91 (str. 91-106) 14. 10. 2008 5. Paměť, trauma a kolektivní identita četba: o Alexander, Jeffrey C. „Cultural Trauma and Collective Identity“. In: Alexander, Jeffrey C. 2003. The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press. (str. 85-107) o Eyerman, Ron. 2004. “Cultural Trauma: Slavery and the Formation of African American Identity.” In: Alexander, Jeffrey C. [ed.] 2004. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press. (str. …) o Giesen, Bernhard. 2004b. “The Trauma of Perpetrators: The Holocaust as the Traumatic Reference of German National Identity”. In: Alexander, Jeffrey C. [ed.] 2004. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press. (str. …) 16. 10. 2008 Přednáška hostujícího profesora (účast povinná) četba: o Giesen, Bernhard. 2004. Triumph and Trauma. London: Paradigm Publishers. (Introduction, str. 1-15) 17.10.-18.10.2008 Konference Conflict in Identities, Identities in Conflict FSS, U34 – účast doporučená 21. 10. 2008 6. Kognitivní sociologie – rekapitulace bloku I četba: o Zerubavel, Eviatar. 1997. Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology. Cambridge, MA: Harvard University Press. (kapitoly 4-6, str. 53-99) Kontrolní test 28. 10. 2008 7. čtecí týden (výuka neprobíhá) Blok II: Sociologie modernity 4. 11. 2008 8. Sociologie a její proměny v kontextu modernity četba: Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. Routledge: London. (str. 3-69, 123-140, 175-193) 11. 11. 2008 9. Modernita: mezi klecí a tekutinou četba: o Boltanski, Luc & Chiapello, Eve. 2005. The New Spirit of Capitalism. New York: Verso. (str. 3-22, 57-101) o Weber, Max: „Okcidentální racionalita a kapitalismus“ a „Protestantská etika a duch kapitalismu“. In: Weber, Max. 1997. Autorita, etika a společnost. Praha: Mladá fronta (str. 225-265) o Marx, Karl: „Zbožní fetišismus a jeho tajemství“. In: Marx, Karel. 1954. Kapitál: kritika politické ekonomie, díl první, kniha první. Praha: SNPL. (str. 88-101) o Bauman, Zygmunt. 2000. Liquid Modernity. Cambridge, UK: Polity Press. (vybrané kapitoly) 18. 11. 2008 10. Modernita: mezi třídní společností a společností sítí a kmenů Četba: o Bourdieu, Pierre: „The Social Space and Its Transformations“. In: Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press. (str. 97-168) o Castells, Manuel: „The Network Society“. In: Castells, Manuel. 2000 (first edition 1996). The Rise of the Network Society. Second edition. Oxford: Blackwell Publishers. (str. 500-509) o Castells, Manuel: „Communal Heavens: Identity and Meaning in the Network Society“. In: Castells, Manuel. 1997. The Power of Identity. Oxford: Blackwell Publishers. (str. 53-67) o Mafesoli, Michel. 1996. The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society. London: SAGE. 25. 11. 2008 11. Moderní osobnost: mezi individualismem a narcismem (formy sociální existence) četba: o Lasch, Christopher: „The Narcissistic Personality of Our Time“ a „The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority“. In: Lasch, Christopher. 1979. The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W.W. Norton & Company. (str. 31-51, 154-186) o Beck, Ulrich. 2002. Individualization: Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London: Sage Publications. o Urry, John. 2000. Sociology beyond Societies: Mobilities for the Twenty-first Century. London: Routledge. o Bauman, Zygmunt. 2004. Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta. 2. 12. 2008 12. Modernita jako sociální problém: Individualizace – Diferenciace – Inkluze četba: o Parsons, Talcott. 1971. The System of Modern Societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, inc. (vybrané kapitoly) o Marx, Karl. „K židovské otázce“ o Alexander, Jeffrey C.: „Core Solidarity, Ethnic Outgroup, and Social Differentiation”. In: Alexander, Jeffrey C. 1988. Action and its Environments. Toward a New Synthesis. New York: Columbia University Press. 9. 12. 2008 13. Sociologie jako kritická disciplína: mezi objektivitou a angažovaností o Weber, Max: „’Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“ a „Věda jako povolání“. In. Weber, Max. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. (str. 7-63, 109-134)
- Literatura
- Shodná s předmětem SOC403.
- Identical with the course SOC403.
- Výukové metody
- Předmět je veden v kombinaci přednášky a semináře. Studujícím je předepsána ke každému tématu/semináři extenzivní povinná četba, jež kombinuje původní teoretické sociologické texty a souhrnná pojednání o probíraných autorech/paradigmatech. Ke každému předepsanému textu si studující připravují tzv. position papers, na jejichž základě je v seminární části vedena diskuse.
- Metody hodnocení
- zakončení kursu: závěrečný test nebo esej hodnocena je aktivita na seminářích a průběžné úkoly: pravidelná písemná příprava na semináře („position papers“) a průběžné testy
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/SOC900