SOC900 Teoretická sociologie I

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/0. 12 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah kursu: V tomto roce je předmět Teoretická sociologie 20. století rozdělen do dvou obecných tematických bloků a zakončen shrnující reflexí o objektivitě, praktičnosti a kritičnosti sociálně-vědného poznání. První blok je věnován sociologii významu a je spíše metodologického ražení. Je zaměřen především na otázky sociálního konstruktivismu a významové struktury sociálního světa a zkušenosti. Zde nám jako východisko poslouží „silný program kulturní sociologie“. Ve vazbě na něj budeme studovat a diskutovat příklady empirického využití daného paradigmatu – obecněji také paradigmatu interpretativní sociologie. Budeme přitom číst texty již klasické (Goffman, Mannheim, Simmel), ale zejména současnější (Brubaker, Corsten, Eyerman, Giesen, Zerubavel). V empirickém ohledu bude naší ústřední otázkou problém formování kolektivních identit, zejména etnických a generačních. První blok nám poslouží jako kritické východisko k intenzivní četbě a společném rozboru vybraných klasických i novějších sociologických textů, jež pojednávají o některých významných rysech formování a proměn moderní společnosti. Výchozím textem zde pro nás bude kniha Petera Wagnera Sociologie modernity: osvobození a disciplinace. Cíle kursu: Studium a společná reflexe textů má především za cíl kultivovat základní interpretační schopnosti pro práci s analytickými sociologickými koncepty: schopnost porozumět jejich významům v konkrétním teoretickém kon-textu; schopnost rozlišit, posoudit a shrnout jejich analytické možnosti a meze; citlivost k jejich variabilitě, schopnost adekvátně je používat (aplikovat) pro porozumění a analýzu konkrétní empirické skutečnosti. Dalším z cílů je seznámit se s tím, jak sociologická tradice a různé paradigmatické přístupy v jejím rámci pojednávají o modernitě a procesu modernizace jako celku, ale i o některých klíčových modernizačních oporách jako například generace, národ a kolektivní paměť, třídy a třídní vědomí, sociální sítě a sociální kapitál, kapitalismus, systémová diferenciace a sociální inkluze, individualizace. Na těchto konceptech se pokusíme sledovat i zlomy a kontinuity v sociologickém myšlení 20. století – přičemž v některých případech se vrátíme k dodnes živým (a citovaným) Marxovým textům z 19. století. Nepokoušíme se o encyklopedické postižení vývoje sociologického myšlení ve všech jeho variantách: přednost dostávají spíše důkladnější diskuse o jednotlivých konceptech a problémech. Vztah mezi jednotlivými tématy zůstává sice spíše volný, nicméně i on bude předmětem naší pozornosti.
Osnova
  • 16. 9. 2008 1. Úvod do kursu Blok I: Sociologie významu 23. 9. 2008 2. Metodologický úvod Sociální konstrukce a teoretická rekonstrukce: příklad kulturní sociologie četba: o Alexander, Jeffrey C. & Smith, Philip: „The Strong Program in Cultural Sociology: Elements of a Structural Hermeneutics“. In: Alexander, Jeffrey C. 2003. The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press. (str. 11-26) o Goffman, Erving. 1986. Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press. (str. 560-576) o Goffman, Erving. 1986. Frame Analysis. Boston: Northeastern University Press. (str. 21-82) 30. 9. 2008 3. Moderna v perspektivě kulturní sociologie I: otázka kolektivní identity četba: o Simmel, Georg. 1971 (1908). “Group Expansion and the Development of Individuality”. In: Simmel, G. 1971. On Individuality and Social Forms. Chicago: The University of Chicago Press. (str. 251-293) o Brubaker, Rogers & Loveman, Mara & Stamatov, Peter: “Ethnicity as Cognition”. In: Theory and Society, 33, 2004 (str. 31-64) Zadání průběžného individuálního úkolu 7. 10. 2008 4. Moderna v perspektivě kulturní sociologie II: případ generací četba: o Mannheim, Karl. “Problém generací”. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 11-44) o Corsten, Michael. „Čas generací“. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 45-66) o Giesen, Bernhard. „V různém čase, v různém rytmu a s rozdílnou pamětí“. In: Sociální studia, 1/2007, (str. 67-79) o Eyerman, Ron & Turner, Bryan S. 1998. „Outline of a Theory of Generations”. In: European Journal of Social Theory. 1; 91 (str. 91-106) 14. 10. 2008 5. Paměť, trauma a kolektivní identita četba: o Alexander, Jeffrey C. „Cultural Trauma and Collective Identity“. In: Alexander, Jeffrey C. 2003. The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press. (str. 85-107) o Eyerman, Ron. 2004. “Cultural Trauma: Slavery and the Formation of African American Identity.” In: Alexander, Jeffrey C. [ed.] 2004. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press. (str. …) o Giesen, Bernhard. 2004b. “The Trauma of Perpetrators: The Holocaust as the Traumatic Reference of German National Identity”. In: Alexander, Jeffrey C. [ed.] 2004. Cultural Trauma and Collective Identity. Berkeley: University of California Press. (str. …) 16. 10. 2008 Přednáška hostujícího profesora (účast povinná) četba: o Giesen, Bernhard. 2004. Triumph and Trauma. London: Paradigm Publishers. (Introduction, str. 1-15) 17.10.-18.10.2008 Konference Conflict in Identities, Identities in Conflict FSS, U34 – účast doporučená 21. 10. 2008 6. Kognitivní sociologie – rekapitulace bloku I četba: o Zerubavel, Eviatar. 1997. Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology. Cambridge, MA: Harvard University Press. (kapitoly 4-6, str. 53-99) Kontrolní test 28. 10. 2008 7. čtecí týden (výuka neprobíhá) Blok II: Sociologie modernity 4. 11. 2008 8. Sociologie a její proměny v kontextu modernity četba: Wagner, Peter. 1994. A Sociology of Modernity: Liberty and Discipline. Routledge: London. (str. 3-69, 123-140, 175-193) 11. 11. 2008 9. Modernita: mezi klecí a tekutinou četba: o Boltanski, Luc & Chiapello, Eve. 2005. The New Spirit of Capitalism. New York: Verso. (str. 3-22, 57-101) o Weber, Max: „Okcidentální racionalita a kapitalismus“ a „Protestantská etika a duch kapitalismu“. In: Weber, Max. 1997. Autorita, etika a společnost. Praha: Mladá fronta (str. 225-265) o Marx, Karl: „Zbožní fetišismus a jeho tajemství“. In: Marx, Karel. 1954. Kapitál: kritika politické ekonomie, díl první, kniha první. Praha: SNPL. (str. 88-101) o Bauman, Zygmunt. 2000. Liquid Modernity. Cambridge, UK: Polity Press. (vybrané kapitoly) 18. 11. 2008 10. Modernita: mezi třídní společností a společností sítí a kmenů Četba: o Bourdieu, Pierre: „The Social Space and Its Transformations“. In: Bourdieu, Pierre. 1984. Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. Cambridge, MA: Harvard University Press. (str. 97-168) o Castells, Manuel: „The Network Society“. In: Castells, Manuel. 2000 (first edition 1996). The Rise of the Network Society. Second edition. Oxford: Blackwell Publishers. (str. 500-509) o Castells, Manuel: „Communal Heavens: Identity and Meaning in the Network Society“. In: Castells, Manuel. 1997. The Power of Identity. Oxford: Blackwell Publishers. (str. 53-67) o Mafesoli, Michel. 1996. The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society. London: SAGE. 25. 11. 2008 11. Moderní osobnost: mezi individualismem a narcismem (formy sociální existence) četba: o Lasch, Christopher: „The Narcissistic Personality of Our Time“ a „The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority“. In: Lasch, Christopher. 1979. The Culture of Narcissism: American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: W.W. Norton & Company. (str. 31-51, 154-186) o Beck, Ulrich. 2002. Individualization: Institutionalized Individualism and its Social and Political Consequences. London: Sage Publications. o Urry, John. 2000. Sociology beyond Societies: Mobilities for the Twenty-first Century. London: Routledge. o Bauman, Zygmunt. 2004. Individualizovaná společnost. Praha: Mladá fronta. 2. 12. 2008 12. Modernita jako sociální problém: Individualizace – Diferenciace – Inkluze četba: o Parsons, Talcott. 1971. The System of Modern Societies. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, inc. (vybrané kapitoly) o Marx, Karl. „K židovské otázce“ o Alexander, Jeffrey C.: „Core Solidarity, Ethnic Outgroup, and Social Differentiation”. In: Alexander, Jeffrey C. 1988. Action and its Environments. Toward a New Synthesis. New York: Columbia University Press. 9. 12. 2008 13. Sociologie jako kritická disciplína: mezi objektivitou a angažovaností o Weber, Max: „’Objektivita‘ sociálněvědního a sociálněpolitického poznání“ a „Věda jako povolání“. In. Weber, Max. 1998. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. (str. 7-63, 109-134)
Literatura
  • Shodná s předmětem SOC403.
  • Identical with the course SOC403.
Výukové metody
Předmět je veden v kombinaci přednášky a semináře. Studujícím je předepsána ke každému tématu/semináři extenzivní povinná četba, jež kombinuje původní teoretické sociologické texty a souhrnná pojednání o probíraných autorech/paradigmatech. Ke každému předepsanému textu si studující připravují tzv. position papers, na jejichž základě je v seminární části vedena diskuse.
Metody hodnocení
zakončení kursu: závěrečný test nebo esej hodnocena je aktivita na seminářích a průběžné úkoly: pravidelná písemná příprava na semináře („position papers“) a průběžné testy
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.