ZUR378a Futuroom – modely řízení redakcí

Fakulta sociálních studií
podzim 2009
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Předpoklady
ZUR105 Úvod do žurnalistiky &&SMER(ZUR)||SMER(DIG)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz seznámí studenty se strukturou vydavatelského domu s důrazem na nejnovějšími trendy v organizaci newsroomu v domácích i světových vydavatelských domech.
Popíše tradiční modely řízení redakcí, vysvětlí trendy a technologické změny v současném vydavatelském byznysu, ukáže moderní a progresivní přístupy k řízení a strukturování redakce.
Osnova
  • 1. První blok: teoretický úvod (1. den):
  • A. Struktura vydavatelství a interakce mezi jednotlivými odděleními
  • 1. Redakce
  • 2. Inzerce
  • 3. Marketing
  • 4. Distribuce
  • B. Modely řízení redakcí
  • Modely fungování redakcí v multimediálních domech
  • 1. Separace
  • 2. Kooperace
  • 3. Integrace
  • Workflow a architektura
  • 1. Tradiční struktura
  • 2. Newsroom 1. generace
  • 3. Newsroom 2. generace
  • 4. Newsroom 3. generace
  • C. Případové studie, modely, postupy, struktura řízení
  • Tradiční pojetí
  • a. Právo
  • b. WAZ Gruppe
  • Multimediální separované newsroomy
  • a. Sueddeutsche Zeitung
  • b. The Guardian
  • Integrovaná redakce
  • a. Abendzeitung
  • b. Nottingham evening Post
  • c. BBC
  • Integrovaná redakce pro konkurenční média
  • a. Welt Gruppe
  • b. Birmingham Evening News, Birmingham Post
  • Výjimečné počiny
  • a. Financial Times – tradiční redakce s moderním přístupem
  • D.Trendy
  • a.Konvergence
  • b.Multimedializace
  • c.Self publishing
  • 2. Druhý blok: praktická část (2 dny):
  • Praktická část probíhá v newsroomu formou workshopu pod dohledem lektorů.
  • V první části se studenti zapojí do běhu redakce.
  • V druhé části budou mít za úkol vytvořit optimální strukturu redakce a její workflow.
  • Místa obsadit jednotlivými studenty, začít produkovat.
  • V této struktuře naplánovat a s využitím agenturního zpravodajství vyprodukovat jedno kompletní vydání homepage. Udělat šablonu titulní strany novin.
Literatura
  • STEPP, Carl Sessions. Editing for today's newsroom : a guide for success in a changing profession. 2nd ed. New York: Routledge, 2008, xiii, 233. ISBN 9780805862188. info
  • RUSSIAL, John. Strategic copy editing. New York: Guilford Press, 2004, viii, 280. ISBN 1572309261. info
  • MACKENZIE, Janet. The editor's companion. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, xii, 219. ISBN 9780521605694. URL info
Metody hodnocení
Kurz je rozdělený na tři základní části.
První část kurzu uvede studenty do tématu, ukáže strukturu vydavatelského domu a interakce mezi jednotlivými odděleními.
Druhá na konkrétních příkladech řešení, která zvolily domácí i zahraniční vydavatelské domy, představí progresivní modely fungování redakcí. Tato část obsahuje přednášku s a následnou diskusi k tématu.
Třetí část je praktické cvičení v Newsroomu. Na jeho začátku se studenti seznámí s celkovým workflow redakce, pak budou asistovat na newsdesku, tedy přímo u vedení redakce. Budou mít možnost pod dozorem vedení redakce řídit přísun zpráv na web.
Posledním praktickým cvičením bude vlastní projekt redakce a jejího workflow.
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Kurz se uskuteční v multimediálním tréninkovém centru Futuroom v Praze. ZUR378a ve dnech 14. – 16. 10., ZUR378b ve dnech 11. – 13. 11. Ubytování a dopravu zajišťuje a hradí katedra.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/ZUR378a