FSS:ZUR378a Futuroom – modely řízení - Informace o předmětu
ZUR378a Futuroom – modely řízení redakcí
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 0/2. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Miroslav Mašek (pomocník)
Mgr. Jana Urbanovská, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová - Předpoklady
- ZUR105 Úvod do žurnalistiky &&SMER(ZUR)||SMER(DIG)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz seznámí studenty se strukturou vydavatelského domu s důrazem na nejnovějšími trendy v organizaci newsroomu v domácích i světových vydavatelských domech.
Popíše tradiční modely řízení redakcí, vysvětlí trendy a technologické změny v současném vydavatelském byznysu, ukáže moderní a progresivní přístupy k řízení a strukturování redakce. - Osnova
- 1. První blok: teoretický úvod (1. den):
- A. Struktura vydavatelství a interakce mezi jednotlivými odděleními
- 1. Redakce
- 2. Inzerce
- 3. Marketing
- 4. Distribuce
- B. Modely řízení redakcí
- Modely fungování redakcí v multimediálních domech
- 1. Separace
- 2. Kooperace
- 3. Integrace
- Workflow a architektura
- 1. Tradiční struktura
- 2. Newsroom 1. generace
- 3. Newsroom 2. generace
- 4. Newsroom 3. generace
- C. Případové studie, modely, postupy, struktura řízení
- Tradiční pojetí
- a. Právo
- b. WAZ Gruppe
- Multimediální separované newsroomy
- a. Sueddeutsche Zeitung
- b. The Guardian
- Integrovaná redakce
- a. Abendzeitung
- b. Nottingham evening Post
- c. BBC
- Integrovaná redakce pro konkurenční média
- a. Welt Gruppe
- b. Birmingham Evening News, Birmingham Post
- Výjimečné počiny
- a. Financial Times – tradiční redakce s moderním přístupem
- D.Trendy
- a.Konvergence
- b.Multimedializace
- c.Self publishing
- 2. Druhý blok: praktická část (2 dny):
- Praktická část probíhá v newsroomu formou workshopu pod dohledem lektorů.
- V první části se studenti zapojí do běhu redakce.
- V druhé části budou mít za úkol vytvořit optimální strukturu redakce a její workflow.
- Místa obsadit jednotlivými studenty, začít produkovat.
- V této struktuře naplánovat a s využitím agenturního zpravodajství vyprodukovat jedno kompletní vydání homepage. Udělat šablonu titulní strany novin.
- Literatura
- STEPP, Carl Sessions. Editing for today's newsroom : a guide for success in a changing profession. 2nd ed. New York: Routledge, 2008, xiii, 233. ISBN 9780805862188. info
- RUSSIAL, John. Strategic copy editing. New York: Guilford Press, 2004, viii, 280. ISBN 1572309261. info
- MACKENZIE, Janet. The editor's companion. Cambridge: Cambridge University Press, 2004, xii, 219. ISBN 9780521605694. URL info
- Metody hodnocení
- Kurz je rozdělený na tři základní části.
První část kurzu uvede studenty do tématu, ukáže strukturu vydavatelského domu a interakce mezi jednotlivými odděleními.
Druhá na konkrétních příkladech řešení, která zvolily domácí i zahraniční vydavatelské domy, představí progresivní modely fungování redakcí. Tato část obsahuje přednášku s a následnou diskusi k tématu.
Třetí část je praktické cvičení v Newsroomu. Na jeho začátku se studenti seznámí s celkovým workflow redakce, pak budou asistovat na newsdesku, tedy přímo u vedení redakce. Budou mít možnost pod dozorem vedení redakce řídit přísun zpráv na web.
Posledním praktickým cvičením bude vlastní projekt redakce a jejího workflow. - Další komentáře
- Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
Kurz se uskuteční v multimediálním tréninkovém centru Futuroom v Praze. ZUR378a ve dnech 14. – 16. 10., ZUR378b ve dnech 11. – 13. 11. Ubytování a dopravu zajišťuje a hradí katedra.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/ZUR378a